کد خبر: ۵۵۱۸۲

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: رها کردن نایلون در طبیعت منجر به خفگی، انسداد روده و معده حیوانات اهلی و وحشی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین آبسالان» با اشاره به اینکه رها کردن نایلون و سایر مواد پلاستیکی در طبیعت تبعات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد، اظهار کرد: به علت اینکه امکان بلعیدن این نایلون‌ها توسط حیوانات اهلی و وحشی وجود ندارد، این مهم سبب خفگی و در نهایت مرگ حیوانات خواهد شد. همچنین احتمال بلعیدن نایلون به‌جا مانده در طبیعت توسط دام‌ها نیز وجود دارد، لذا شهروندان باید بیش از پیش در حفظ محیط زیست خود و پاک نگه‌ داشتن آن کوشا باشند و امانت‌دار خوبی جهت حفظ آن برای نسل‌های آتی باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان به نابودی آب‌های زیرزمینی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر منابع آب‌های زیرزمینی رو به اتمام و نابودی است اما با این وجود محصولات آب‌بر بسیاری در حال کشت است که این محصولات صدها مترمکعب آب موجود را تنها برای تولید یک کیلوگرم از محصولات یاد شده مصرف می‌کنند، لذا در شرایط کنونی توقف محصولات آب‌بر یک ضرورت به‌شمار می رود؛ چراکه برخی از تولیدکنندگان به منظور کسب سود آنی هم آب و هم کود و هم نایلون‌های تجزیه‌ناپذیر را برای کشت محصولات آب‌بر به کار می‌گیرند و تبعات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنر آن نیست که منابع آبی را از اعماق صد متری به سطح زمین کشاند و با استفاده از آن محصولاتی آب‌بر همانند گوجه و هندوانه آن هم با حجم بالایی از سم، کود و نایلون کشت کرد، ادامه داد: چراکه کشت این محصولات منابع آبی و خاکی را به معرض نابودی می‌کشاند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه این اداره‌کل نسبت به احداث گلخانه‌ها مخالفتی ندارد و تاکنون مجوز احداث صدها گلخانه به متقاضیان آن داده شده است، خاطرنشان کرد: اما مهم‌ترین مشکل گلخانه‌ها مدیریت پسماند و پساب ایجاد شده است. همچنین یک‌پارچه بودن مدیریت یک گلخانه‌ها ضرورت دارد. برخی از تاسیس‌کنندگان گلخانه به دنبال اهداف خاصی هستند؛ چراکه برخی از آن‌ها پس از اخذ مجوز احداث گلخانه اقدام به تقسیم‌بندی آن میان افراد دیگر می‌کنند.


نظر شما
ادامه