کد خبر: ۵۵۲۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شکایت انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی از کارشناس مدعی آلودگی شیرهای تبریز خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محبوب نعمتی» روز دوشنبه، 7 بهمن، در نشست خبری با موضوع رفع نگرانی‌های موجود در خصوص فرآورده‌های شیر با بیان اینکه وجود آفلاتوکسین در شیر، واقعیتی انکارناپذیر است، اظهار کرد: منشا ورود آفلاتوکسین به شیر، خوراک آلوده‌ای است که دام از آن تغذیه می‌کند، بنابراین منشا آفلاتوکسین خود شیر نیست، بلکه خوراک آلوده دام است.

وی افزود: آفلاتوکسین محصول رشد نوعی از کپک آسپرژیلوس بر روی علوفه و ذرت دام بوده و آفلاتوکسین موجود در شیر از نوع B1 بوده که طی فرایندی با هیدروکسیله شدن به نوع M1 تبدیل به نوع میشود که 10 بار ضعیف‌تر از B1 است.

وی خاطرنشان کرد: امکان حذف کامل آفلاتوکسین وجود ندارد، اما می‌توان با اعمال نظارت‌هایی آن را به زیر حد مجاز رساند و کنترل خوراک دام یکی از راه‌های کنترل میزان آفلاتوکسین است.

نعمتی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت خوراک دام در استان ما در طول چند سال گذشته بهبود پیدا کرده و میزان آفلاتوکسین آن، پایین‌تر از حد مجاز بوده و مصرف خوراک دام متفرقه مانند نان کپک زده نیز به دلیل افزایش قیمت نان، به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به ساختار فیزیکی و شیمیایی شیر و احتمال زندگی کردن برخی میکروارگانیسم‌ها مانند میکروب و قارچ در محیط آن، گفت: لازم است تا با تشدید نظارت از مرحله تولید، فرآوری و تا عرضه به بازار زمینه اطمینان مصرف کنندگان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان ما هفت واحد صنعتی تولید و بسته بندی شیر پاستوریزه و استرلیزه فعال است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از شیر مورد نیاز استان ما به صورت سنتی تولید میشود و نظارت‌ها قبل از ورود به کارخانه بر عهده اداره کل دامپزشکی استان و از لحظه ورود به کارخانه تا زمان تولید و عرضه به بازار مصرف بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

به گزارش ایسنا، نعمتی خاطرنشان کرد: شیرهای سنتی مورد تایید به مراکز جمع آوری شیر که دارای مجوز از اداره کل دامپزشکی هستند، تحویل داده شده و از آنجا با کامیون‌های حمل شیر به کارخانه‌ها حمل میشوند، به محض ورود شیر به کارخانه، کیفیت و سلامت آن با نمونه برداری توسط مسئول فنی تایید و سپس شیرها بارگیری و یا در صورت آلودگی و سالم نبودن، مرجوع می‌شوند.

وی بیان کرد: معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت و اداره کل دامپزشکی، ارگان‌های دخیل در نظارت و کنترل کیفیت و سلامت شیر هستند.

وی با تاکید بر اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم که شیرهای پاستوریزه و استرلیزه موجود در آذربایجان شرقی از سلامت کامل برخوردار هستند، گفت: نتایج نمونه برداری‌ها و آنالیزهای ما نشان می‌دهد که میزان آفلاتوکسین شیرهای ما کم‌تر از حد مجاز و در حد قابل قبول است، جای هیچ نگرانی نبوده و مردم با خیال راحت، شیر مصرف کنند، حد مجاز آفلاتوکسین M1،  صد گرم بر کیلوگرم است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه نتایج برخی پایان نامه‌ها و مقالات مبنی بر آلودگی بیش از حد مجاز شیر برخی مناطق، قابل قبول و قابل استناد نیستند، اظهار کرد: آنالیز با روش‌های رسمی قابل استنادتر بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی شیرهای ایران زیر حد مجاز است.

وی با تکذیب افزودن مواد افزودنی به شیرها بیان کرد: هر گونه تقلب و وجود مواد افزودنی مانند آب یا وایتکس که برخی ادعا می‌کنند، توسط دستگاه‌ها و آزمایشات پیشرفته قابل تشخیص است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت شیر پاستوریزه و استرلیزه بیان کرد: در روش پاستوریزاسیون، شیر به مدت نیم ساعت و در دمای حدود 70 درجه برای از بین بردن میکروب‌ها حرارت داده می‌شود که امروزه با استفاده از روش‌های نوین و تغییر مدت حرارت دادن، عمر شیرها و ماندگاری شیرهای پاستوریزه افزایش پیدا کرده است.

نعمتی گفت: در روش استریلیزاسیون هم میکروب‌های مفید و مضر هر دو در دمای حدود 122 درجه از بین میروند و  علت طعم متفاوت شیر بسته بندی شده و سنتی نیز تغییر برخی پروتئین‌ها بر اثر فرایند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون است، توصیه میشود هموطنان به شایعات توجه نکرده و مصرف شیر از نوع پاستوریزه و استرلیزه را از برنامه غذایی‌شان حذف نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روغن پالم آنقدرها هم که فکر می‌کنیم، مضر نیست، اظهار کرد: روغن پالم به عنوان پوشش مواد غذایی مانند پوشش کاکائویی بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها تفاوت روغن پالم با سیار روغن‌ها کیفیت پایین آن نسبت به سیار روغن‌هاست.

رمضانی، مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: شیرهای مرجوعی از کارخانجات، به شیر سراها داده میشوند و به دلیل افزایش سنتی گرایی، مردم تمایل بیشتری برای مصرف شیرهای سنتی دارند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مشکوک.
|
Canada
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
4
حالا یه بنده خدا اومد حرف درستی زد بجای تشویق میخوان شکایت کنند که مبادا درامدشان از شیرفروشی کم شه به سلامتی مردم توجه ندارند فقط اسکناس میخوان بجای بررسی دقیق شیر.
دکتر صابر مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
2
من‌ خودم در کارخانجات خوراک دام شاهد بودم ذرت کلا کپک زده _ نان‌ کپک. زده _ سویا کپک زده در تهیه خوراک دام و طیور استفاده‌ شده‌ است‌ و الانم استفاده‌ می‌ شود!
بيخودی فیلم بازي نکنید!
مگر ما به‌ کجا صادرات داریم؟
فقط و فقط عراق!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
1
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت شیر پاستوریزه و استرلیزه بیان کرد: در روش پاستوریزاسیون، شیر به مدت نیم ساعت و در دمای حدود 70 درجه برای از بین بردن میکروب‌ها حرارت داده می‌شود.

نیمساعت!!!!!!!!!!!!!!! چقدر صحیح!
نظر شما
ادامه