کد خبر: ۵۵۲۱۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رییس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: نتیجه نهایی آزمایش‌ها و علت تلفات پرندگان زمستان گذر در شبه جزیره میانکاله تا دو روز آینده اعلام می‌شود...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور: به احتمال زیاد علت تلف شدن بیش از ۸ هزار بال پرنده زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله بر اثر میکروب بوتولیسم بوده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، رئیس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز در بازدید از منطقه تالاب بین امللی میانکاله و لاشه پرندگان زمستان گذران گفت: نمونه برداری از پرنده‌های تلف شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان با حضور کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست استان مازندران در همان ساعات اولیه پنج شنبه هفته گذشته انجام شد.

«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» با بیان اینکه آزمایش‌ها با دقت بالا و سریعاَ انجام شد، افزود: براثر آزمایش‌های انجام شده روز جمعه تلفات ناشی از پرندگان مهاجر تالاب بر اثر آنفلوانزا فوق حاد پرندگان، بیمای مشترک میان انسان و پرندگان و بیمای نیوکاسل تایید نشد.

او گفت: در مرحله دوم پرندگان مهاجر تلف شده و نیمه تلف شده و آب تالاب مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت که در این آزمایش ها نیز مسمومیت پرندگان با آلاینده‌ها همچون فلزات سنگین و مسمومیت عمدی پرندگان هم تایید نشد.

رفیعی‌پور  با اشاره به مسمومیت طبیعی پرندگان زمستان گذران در محلی باتلاقی میانکاله است، گفت: در این مکان به دلیل راکد بودن آب و وجود درختان پوسیده زمینه فعالیت بوتولیسم (میکروب کشنده بی هوازی) بیماری فلج کننده‌ای که با بلع سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: درسال‌های متمادی این میکروب در دنیا ۲۰ مورد گزارش شده که جان بیش از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده را گرفته است.

او  با بیان اینکه این بیماری تا هفت روز، جان حدود ۲ درصد پرندگان مهاجر موجود در تالاب بین المللی را گرفته است، گفت: روز‌های اخر تلفات پرندگان را سپری می‌کنیم و تلفات در سراشیبی قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در این منطقه به ۱۰ هزار بال افزایش یابد، افزود: نتیجه نهایی آزمایش‌ها و علت تلفات پرندگان زمستان گذر در شبه جزیره میانکاله تا دو روز آینده اعلام می‌شود.

بوتولیسم بیماری فلج کننده‌ای است که با بلع سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این باکتری به طور وسیع در خاک وجود دارد و برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیازمند است. انواع مختلفی از سموم توسط سویه‌های مختلف این باکتری تولید می‌شوند که پرندگان اغلب با تیپ C مبتلا می‌شوند و گاهی هم تیپ E آن‌ها را مبتلا می‌سازد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
3
همش احتمال میدن
یک متخصص طیور نظرش رو هم بگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
2
0
۴ علت اصلی تلفات سنگین تو پرندگان مهاجر ۱-پاستورلوز
۲_بوتولیسم
۳-مسمومیت شیمیایی
۴_طاعون اردکه
احتمال مرگ با انفولانرای فوق حاد بعیده
پاسخ ها
کارشناس سازمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
طاعون اردک که همان پاستورلوز است برادر جان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
1
............
چرا بقیه موجودات نمی میرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
1
هنوز هم دیر نشده بهتر است واقعیت هرچه هست بیان شود
از نظر علمی هیچ عاملی بجز عوامل ویروسی نمی تواند تلفات بالای اینچنینی به بار اورد
بوتولیسم و براکسی را نمی توان تصور کرد که سازمان از کجا بهش میرسد که برای تلفات حیات وحش اعلام می کند شاید به این خاطر که قابلیت کمتری برای پیگیری دارند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
3
هزاران لیتر فاضلاب داره وارد این تالاب میشه. چرا نمونه ها رو به خارج کشور ارسال نمیکنید. آخه سازمان دامپزشکی در ایران مگه چقد قدرت تشخیص داره. سازمانی رها شده در جهاد کشاورزی بدون بودجه و با ازمایشگاه های ضعیف و درجه چهارم. نمونه ها را با خارج کشور ارسال کنید به آزمایشگاه های پیشرفته. این پرنده هاتنها متعلق به ما نیستن اونها جز میراث تاریخ طبیعی جهان هستن مسیری برای مهاجرت که هزاران سال هست دارن طی میکنن و مهمان کشور ما میشن و ما داریم زیستگاهشون رو تخریب میکنیم.
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
2
این حجم وسیع تلفات به بوتولیسم نمی خورد. اگر سازمان می خواهد آنفلوانزا و سایر بیماریهای ویروسی را رد کند، بحث دیگری است
دکتر بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
0
ریاست محترم سازمان الان حدود 5 ماه است دامپزشکی لرستان نه اضافه کار گرفتیم نه ماموریت این وضعیت یعنی چی تو رو خدا یه فکری کنید چطور انتظار دارید کار صورت بگیره یه کارمند به خدا با حقوق خالی نمیتونه زندگی کنه به خدا گناه داریم آقای دکتر یه کم به فکر نیرو هات باش
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
باز شما خيالت راحته كه اعتبار نيست ما كه اينجا تو استان تهران اضافه كار و ماموريتمون تخس ميشه بين هزارتا مامور كه از اقصي نقاط كشور جمع شده اومده تهران و بعضي ها هم هستن كه به اندازه حكمشون اضافه كار و ماموريت داخل فيش و خارج فيش ميگيرن
ناشناس
| Japan |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
در استان ما آذربایجان شرقی هم همچنین است افرادی هستند که ۱۵ برابر کارمندان اضافه کاری دریافت می کنند. اینجا عدالت تعطیل است.
دکتر کنعانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
1
نیمه تلف شده یعنی چی؟منظور بیمار نیست؟ اصطلاح جدیدی کشف شد!!!!!
ولی از طرفی باکتری اگر بیهوازی است پس در شرایط محیطی خارج از بدن رشد و تکثیر نمیکند یا اگر هم باشد بسیار ضعیف است و بر همین اساس واگیری هم ندارد. یعنی تماس با مدفوع آلوده بندرت باعث بیماری می شود. پس چطور اینقدر تلفات توام ممکن است از یک بیماری کلستریدیایی باشه؟؟ این موضوع احتیاج به برسی های دقیق تر داره.
از طرف دیگر این باکتری ها در بدن بیمار و تلف شده ( بهر علت) نیز قابل رد یابی هست و نمیتوان در صورت برخورد با این باکتری در نمونه برداری از تلفات یا بیمار پیشرفته (بقول ایشان؛ نیمه تلف شده) آنرا بعنوان عامل اولیه تلفات قلمداد کرد مگر اینکه وجود عوامل دیگر منتفی باشد.
نظر شما
ادامه