کد خبر: ۵۵۲۳۷
تعداد نظرات: ۸ نظر

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با انتشار یادداشتی نسبت به اقدام اخیر یکی از مدعیان طب اسلامی در به آتش کشیدن معتبرترین کتاب طب داخلی اعتراض نمود.

به گزارش حکیم مهر، یادداشت «دکتر سید حامد شیرازی بهشتی‌ها» به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال امیرالمومنین، علی(ع): «الْجَاهِلُ إِمَّا مُفْرِطٌ أَوْ مُفَرِّطٌ » «انسان جاهل همواره یا دچار افراط است یا گرفتار تفریط» (شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، ج ۱۸ ، ص ۲۱۶)

متاسفانه رفتار سفاهت آمیز و نسنجیده یکی از مدعیان طب اسلامی با انگیزه پایان دادن به طب شیمیایی در کل جهان که صدافسوس ملبس به لباس مقدس روحانیت است لطمه‌ی سختی به حیثیت دین و دینداری، و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، حوزه های علمیه و زیّ روحانیت، حیثیت علمی کشور، جامعه اسلامی و ایران زد.

واقعاً جای تاسف و تعجب است که چرا افرادی از سر جهل یا هواهای نفسانی یا به خاطر بعضی مطامع مادی، دست به کارهای قبیح و شنیعی از قبیل سوزاندن معتبرترین کتاب مرجع طب داخلی می زنند و حیثیت دین و علم را به بازی می‌گیرند. قطعا و یقینا این رفتار قبیح و زشت یادآور دانش ستیزی و دانشمندسوزی قرون وسطایی بود.

زمانی در غرب و میان مسیحیان رفتارهایی نظیر این رفتار اتفاق می‌افتاد، که می‌توان گفت: در بستر مسیحیت آن زمان کمابیش طبیعی بود برای این که مسیحیت آن زمان سر سازگاری با علم و دانش و تمدن ندارد. اما دین اسلام که یکسره علم، معرفت، آگاهی و آزادی است چنین رفتارهایی را بر نمی تابد.

رفتارهای جاهلانه که روزگاری امثال کسروی مرتکب می شدند بی‌آنکه فهم کنند که غزلیات عرفانی چه مفاهیم و معارفی را القا و ارائه می‌کنند؛ در واقع امثال دیوان حافظ را به آتش کشیده و می سوزاندند و جشن کتاب سوزی و حافظ سوزی راه می‌انداختند. این رفتارهای جاهلانه از امثال کسروی ها انتظار می رفت اما از یک عمامه به سر در محیط حوزه بسیار بسیار دور از انتظار و خسارت بار بود. این رفتار ها علاوه بر اینکه وجهه حوزه و روحانیت معزز را مخدوش می کند چون یک عمامه به سر مرتکب این کار نسنجیده شده چهره جامعه روحانیت را نیز تخریب می کند.

به نظر می رسد کسی که چنین رفتار نابخردانه و نسنجیده ای را انجام می‌دهد صلاحیت زی طلبگی و روحانیت را ندارد و چنین کسانی شایسته نیستند که در زیّ روحانیت باشند.

لازم به ذکر است به اذعان اساتید ذی فن در علوم منقول، اکثر اخبار طب نسبت داده شده به معصومین (علیهم السلام)، علاوه بر اشکال سندی، مشکل دلالی دارند و اصلا اصطلاحی تحت عنوان "طب اسلامی" غلط محض بوده و واقعیت ندارد و به نقل از یکی از اساتید بزرگوار ما (حفظه الله) چه بسا طب اسلامی توطئه هم باشد چرا که بخشی از این روایات، روایاتی است که مخالفین ما ساخته اند و به ما، به اهل بیت و شیعیان برای مخدوش کردن چهره مکتب والای اهل بیت (ع) نزد مردم نسبت داده‌اند که این مساله هزار سال پیش توسط شیخ طوسی (اعلی الله مقامه الشریف) و به نقل از وی شیخ صدوق (رفع الله درجاته) مورد اشاره و تنبیه واقع گردیده است. به عنوان نمونه و به نقل از یکی از اساتید معقول و منقول ما (حفظه الله) در بسیاری از روایات طبی، متن درست نقل نشده و به علاوه ناقل، گرفتار وهم و فهم غلط و اشتباه فهمی شده یا دچار سهو شده است و در نتیجه اشکالات دلالی معناداری در حدیث وجود دارد که قابل تامل است.

شیخ صدوق (رفع الله درجاته) می‌ فرماید: اگر امام معصوم (ع) مسئله‌ای را در مقام درمان به مخاطب می فرمودند شاید مربوط به خود او بوده است و با توجه به شناختی که امام معصوم (ع) از خود مخاطب و از آن منطقه داشتند مطلب را بیان کردند و نباید آن را به افراد دیگر تعمیم دهیم. نکته دیگری که البته باید بررسی تاریخی شود این است که آیا خود ائمه (علیهم السلام) به طبیب مراجعه نمی‌کردند؟ مدعیان طب اسلامی باید این مسئله را تبیین کنند که اگر ائمه (علیهم السلام) خودشان طبیب بودند دیگر چرا به طبیب مراجعه می‌کردند؟

البته باید دانست بین "طب اسلامی" و "طب سنتی" تفاوت وجود دارد و به بیان دیگر، طب سنتی غیر از طب اسلامی است. طب سنتی مانند کتاب قانون مرحوم شیخ الرئیس، ابن سیناست. این طب در واقع همان طب علمی ولی با رویکردی متفاوت است که آن هم باید به مانند طب مدرن، مطالعه شده و روی قواعد باشد.

به علاوه طب نوین و مدرن حاصل سال‌ها تحقیق و تجربه است و از جایگاه رفیعی برخوردار است و جریان دروغین این مدعی طب اسلامی از نگاه علمای مهم حدیث و دین شناسان راستین، این است که طبی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد؛ مجددا تاکید می گردد آنچه به عنوان احادیث طبی مطرح شده احادیث جعلی و ساختگی است که قرن‌ها پس از  عصر ائمه اطهار (ع) در کتاب‌هایی که منبع علمی درستی ندارند، جمع آوری شده و به امامان معصوم (ع) نسبت دادند. مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی  مکارم شیرازی (حفظه الله) که دروس علم حدیث را گذرانده‌اند، با تمامی استدلال و منطقی که دارند طب اسلامی را رد شده دانسته و مردم را به استفاده توأمان طب مدرن و سنتی که میراثی از ابوعلی سیناها و دیلمی‌هاست، دعوت کرده‌اند. حتی در جایی حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی) که یکی از علمای برجسته علم رجال است، بیان کردند که خیلی از روایات بیان شده درباره طب اسلامی و انتساب آن به ائمه اطهار (ع) صحت ندارد. در جایی معظم له احادیثی که در کتاب الرضا آمده را به دلیل تحریکات و ضعف‌های تاریخی که در آن نقل شده رد کرده است.

جالب اینجاست اخیراً دوره چهار جلدی از همین آقا راجع به توصیه های پیامبر اکرم (ص) در مسئله طب، سلامت و طول عمر چاپ شده که عمده روایت های آن بی سند است و به نقل از اساتید اهل فن وقتی روایات سند درست و دقیقی ندارند نوبت به بررسی دِلالی نمی رسد الا در موارد خاص که به اعتبار محفوف به قرینه بودن و علایم آفاقی و انفسی متقن بتوانیم به روایت ضعیف السند تمسک کنیم. نکته مهم اینجا است که خبر واحد در حکم فقهی اگر حجت باشد در گزاره علمی و اعتقادی حجت نیست چون عقائد و علم حاکی از واقع باید باشند. در نتیجه اگر کسی چنین توصیه هایی کند و افراد عمل کنند و ضرر و زیان به کسی برسد به لحاظ فقهی این ضمان آور است. این که طرف بگوید این دارو را مصرف کنید درمان می‌شوید و مصرف کند و مبتلا به بیماری های عدیده شده و سلامت او به خطر بیفتد این آقا ضامن است. این گونه نظر دادن ها خیلی خطرناک است و ما چه خسارت هایی که ندیده ایم که به عنوان نمونه و به نقل از برخی بزرگان، اخیرا یکی از عالمان جلیل القدر ما به دلیل همین قضایا به اعتبار این که به اطباء علم طب مدرن مراجعه نکردند و همین آقایان مدعی طب اسلامی دور ایشان را گرفتند از دست رفتند که ثلمه ای بزرگ و ضایعه ای بس جبران ناپذیر بود.

اینجانب در پایان ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از اقدام صورت گرفته و محکوم کردن آن از دستگاه محترم قضا، رئیس محترم حوزه های علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سایر مراجع ذیربط و دستگاه های مربوطه مجدانه تقاضا می نمایم که به نحو جدی و موثر با افرادی که به هر نحو با سلامت و زندگی مردم بازی کرده و حیثیت روحانیت معزز و مکتب والای تشیع را به سخره می گیرند و موجب می گردند در دنیا این گونه مطرح شود که علمای دین مخالف علم و دانش و تمدن هستند که این مساله قطعا موجب لطمه به همه شئون اسلام و ایران و تشیع می شود، برخورد قاطعانه نمایند تا دیگر کسی به خود جرات ندهد موارد مشابهی را تکرار نماید.

والعاقبه للمتقین

دکتر سید حامد شیرازی بهشتی‌ها

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
3
12
خیلی خوبه که حواستون به همه چی هست جز دامپزشکی و وضعيت کمی آشفته آن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
3
1
آثار سوء مادی مروجین بعضی افکار و عقاید نا سالم در لوای مقدسات ، ممکن است در کوتاه مدت عیان شود ، اما آثار سوء معنوی و اخلاقی افکار و عقاید مقدس نما ، ممکن است حتی تا قرنها خود را به وضوح نمایان نکنند و پایه باورهای باطلی از این نوع اخیر ، در سوزاندن واقعیتهای عینی و عملی و آزمایش پس داده باشند .
مهم این است که بدون هیچ مماشات و تعصبی ، با اعتراف صادقانه به ریشه های چنین افکار و عقاید باطل و خسارت باری که نویسنده محترم متن بهتر از هر کس دیگری به آن واقف و نزدیک است ، کمر همت به خشکاندن آبشخور این افکار ناسالم و مضر بر بندند .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
1
9
متنی که برای صنف دامپزشکی و دانشجویان آن رشته نوشته می شود باید مناسب آنان بوده و از نگارش کلمات نامانوس عربی و در خور طلاب پرهیز گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
2
4
با این کاری که کرد به ساحت علم آسیبی نزد بلکه شرایط و بنیان های فکری هم قطاران خودش نشون داد
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
3
1
با سلام خدمت همکاران محترم الحق که حق مطلب ادا شد وعوارض این عمل سخیف از زاویه های مختلف بیان گردید ودر زمانی که شهید سلیمانی با خون خود درخت انقلاب و جمهوری اسلامی را سیراب نموده و باعث عزت و سربلندی ایران عزیز گردیده انجام این اعمال شنیع چه وجهی میتواند داشته باشد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
2
2
سلام
سوزاندن کتاب کار اشتباهی بود امااااا

گفتم کاره خوبی نکرده

#چرا_شلوغش_می_کنید؟!

کسی که سودای #نابودی_اسرائیل را دارد چگونه از نابودی یک دست نوشته یهودی اینچنین آشفته می شود ؟!!

مگر قرار نیست ممالک اسلامی به فرموده حضرت امام همه چیزش اسلامی شود ؟!
خب هر که در هر زمینه ای هنری دارد رو کند ..

امام خمینی از متون دینی #انقلاب را استنباط کرد و با مخالفت عموم علما مواجه شد اما کارش را کرد و انقلاب را به سرانجام رساند اما از ملت خواست تا همه شئون مملکت را در هر زمینه ای اسلامی کنند ..

حال که آیت الله تبریزیان با رنج و سختی بسیار طب را از متون اسلامی استخراج کرده و آن را عملی کرده نیاز به #حمایت_مردمی دارد و الا از نخبگان و مسئولان امیدی نیست ..

علما اگر می توانند #اقتصاد_اسلامی را رونمایی کنند و کشور را از این گرفتاری و رکود و بانک و ربا خارج کنند ..
علما اگر می توانند #معماری_اسلامی را در دین شناسایی کنند و آن را عملیاتی کنند که با ساختمان سازی و آپارتمان نشینی این همه مشکلات پیش نیاید ..
علما اگر می توانند #آموزش_پرورش_اسلامی را در اسلام جستجو کنند و مبانی تزکیه و تعلیم را متون دینی استخراج کرده و الگویی نه برای ایران که برای جهان صادر کنند ..

یقینا اسلام در تمام شئون صاحب نظر است اما چه کسی و با دست کدام عالم و آیت الله قرار است این علوم اسلامی از بطن دین بیرون کشیده شود ..

اگر هنری دارید رو کنید ..

آیت الله تبریزیان مبانی و اصول #طب_اسلامی را در اسلام به نمایش کشید پس اگر شما هم جز درس خارج طهارت و غسل و وضو هنر دیگری دارید بسم الله..


ولی اونایی که سالانه سرمایه زندگی بیش از یک و نیم میلیون نفر رو با طب شیمیایی سوزوندند چقدر کارشون بدتره؟!


پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
یعنی 15 قرن فرصت برای این استخراجات مد نظر جنابعالی کافی نبوده !!؟؟
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
0
اصلا سوزاندن کتاب که کار مغولان در تاریخ بوده اگر توان علمی داشت لازم بود کتا ب را نقد نماید
نظر شما
ادامه