کد خبر: ۵۵۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

«حسین سلمانی» رئیس شورای اسلامی روستای حسن آباد از توابع دامغان (استان سمنان) در این باره گفت: سالک بیماری جدیدی نیست که اخیرا شایع شده باشد اما با توجه به آمار و ارقام و پیشرفت در زمینه بهداشت و درمان شیوع مجدد آن دور از انتظار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا،‌ وی ضمن بیان اینکه بیماری سالک از حدود ۲۰ سال قبل در روستای حسن آباد وجود داشته، افزود: مردم این روستا و روستاهای مجاور هزینه های روحی و جسمی زیادی را پرداخت کردند و عوارض ناخوشایندی هم برای مبتلایان در بر داشته است.

سلمانی افزود: در دوره اول و دوم شورای اسلامی با توجه به اینکه دهیاری نداشتیم با پرداخت خودیاری توسط اهالی زباله‌ها دفن می شد زیرا از آن زمان پیش بینی چنین روزهایی را می‌کردیم.

رئیس شورای اسلامی روستای حسن آباد ضمن گلایه از عدم حضور بعضی مبتلایان به زخم سالک در این روستا برای مداوای زخم‌شان به مراکز درمانی تصریح کرد: امسال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حین بازدید از چند روستا به صورت اتفاقی متوجه این مبتلایان شدند.

سلمانی گفت: طبق آماری که متولیان بهداشت و درمان دامغان اعلام کردند شمار مبتلایان ۱۳ نفر بود،اما تنها در یک مدرسه که نزدیک خانه بهداشت روستا قرار دارد آمار واقعی بیشتر از ا ین تعداد بود.

وی اظهار داشت: طبق آمار ما حدود ۲۰۰ نفر و شاید هم بیشتر در این روستا مبتلا به زحم سالک هستند و بنا به گفته مسئولان بهداشت و درمان دامغان آمار ده به یک است.

سلمانی با توجه به اینکه اکثرا افراد مبتلا به سالک خود درمانی می‌کنند گفت: کمبود امکانات بهداشتی شهرستان دامغان سبب شده که شماری از مبتلایان به بیماری سالک برای مداوا به شاهرود و یا به بیمارستان‌های سمنان مراجعه کنند.

وی اطلاع رسانی ناقص از سوی مسئولان بهداشت و درمان دامغان مبنی بر وجود عوارض تزریق آمپول سالک را مشکلی در خود درمانی اهالی دانست و اضافه کرد: همین مورد موجب عدم استقبال مبتلایان جهت مداوا است.

رئیس شورای شهر روستای حسن آباد دامغان با تاکید بر اینکه این روستا ۱۲۰۰ نفر جمعیت دارد بیان کرد: از آنجا که شغل بیشتر اهالی کشاورزی و دامداری بوده و بسیاری از آنها نیز عمدتا ساکن تهران هستند و برخی از مواقع سال مانند نوروز، تابستان و یا تعطیلات دیگر، به روستا می آیند به احکام قضایی نیاز داریم تا بتوانیم به صورت یکنواخت کل روستا را لانه کوبی کنیم.

وی به حرکت روزانه یک کیلومتری پشه سالک به روستای حسن آباد اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تا زمانی که روستاهای مجاور در زمینه لانه کوبی و طعمه گذاری همکاری نکنند سالک ریشه کن نمی‌شود و تحقق این امر عزم همگانی را می طلبد.

سلمانی گفت: بخشدار منطقه ما که زیر مجموعه بخش امیر آباد است نه تنها هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده بلکه اهالی روستا امیدی نیز به بخشدار نداشته و ندارند هر چند بخشدار می‌توانست با وفاق و همدلی که بین دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای مجاور ایجاد کند بیماری سالک را ریشه کن کند.

«بهراد پورمحمدی» رئیس شبکه بهداشت و درمان دامغان هم نیز از اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری سالک در ۱۲۰ روستای دارای سکنه دامغان به ایلنا خبر داد و افزود: طرح مبارزه با بیماری سالک در مناطق مختلف این شهرستان از اردیبهشت تا پایان شهریور طی چهار مرحله با توزیع یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان طبق سال‌های گذشته اجرا شد.

وی بیان کرد: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردین و به مدت ۱۴ روز، تا شعاع ۵۰۰ متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن و آبگیری برای کشتن موش ها نیز صورت گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان تصریح کرد: بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های لازم جهت مبارزه با پشه‌های خاکی به عنوان ناقل بیماری انجام شده است می‌افزاید: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه‌های بهداشت روستا‌ها انجام شد که در کنار آن می‌توان با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و نشریات محلی، فرهنگ پیشگیری از این بیماری را در جامعه نهادینه کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
1
باید با پشه مقابله بشه
نظر شما
ادامه