کد خبر: ۵۵۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره شیوه نظارت سازمان محیط زیست بر باغ وحش‌ها و سایر مراکز نگهداری حیوانات توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی»، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره شیوه نظارت سازمان محیط زیست بر باغ وحش‌ها و سایر مراکز نگهداری حیوانات گفت: ادارات کل محیط زیست حداقل به صورت فصلی بازدید‌های دوره‌ای از این مراکز دارند و گزارش‌های گونه‌ای از این باغ وحش‌ها می‌گیرند. این نظارت‌ها انجام می‌شود، ولی بعضا وقتی گونه‌های غیر بومی وارد مراکز نگهداری حیوانات مثل باغ وحش‌ها می‌شوند نیاز به مراقبت‌های خاص دارند که حتما باید به ان‌ها توجه کرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه بیان کرد: وقتی گونه‌ای وارد کشور می‌شود و مجوز‌های لازم و بهداشتی را دارد لازم است این مراکز خودشان کارشناسانی را برای نگهداری این گونه‌ها داشته باشند و یا از کشور مبدا کارشناسانی را برای تبادل تجربیات به کشور بیاورند.

منتظمی در ادامه با بیان اینکه وقتی یک گونه تلف می‌شود بحث خسارت به خود مجموعه هم هست گفت: این ضرر و زیان یک ضرر دو وجهی است و توصیه‌ها لازم به این مراکز ارائه شده که مراقبت‌ها و بیمار‌های را جدی بگیرند و از استان‌ها هم خواستیم که نظارتشان را در این موارد جدی کنند.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه در پاسخ به این سوال که عدم رعایت استلزامات نگهداری حیوانات موجب محدودیت برای مراکز نگهداری از این حیوانات می‌شود یا خیر؟ گفت: بله در صورت احراز شدن تخلف مجوز این مراکز لغو می‌شود. این مراکز هم از سازمان محیط زیست چارچوب‌هایی را دریافت می‌کنند و هم از حیث ضوابط بهداشتی که از سوی سازمان دامپزشکی بایستی ضوابط را رعایت کنند. مراکز نگهداری حیوانات ملزم هستند که مسئول فنی بهداشتی داشته باشند و در خصوص مسائل بهداشتی و بیماری حیوانات پاسخگو باشند.

وی در ادامه گفت: در صددیم دردستور العمل‌های موجود بازبینی‌هایی را انجام دهیم و آن‌ها را در دستور کار قرار دهیم و در اینجا هم تاکید می‌کنیم که علاوه بر بحث ارتقای کیفی باغ وحش‌ها رسما دامپزشک به عنوان مسئول فنی حتما باید در باغ وحش‌ها وجود داشته باشد و در قبال مسائل بهداشتی پاسخگو باشد و بتواند خدمات به مجموعه باغ وحش بدهد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در اظهار کرد: قطعا بسته به نوع تخلف که صورت گرفته است و اگر مرجع قضایی تائید کند و همکاران به این نتیجه برسند که مرکز صلاحیت نگهداری این حیوانات را ندارد قطعا مجوز این مراکز لغو می‌شود. البته باید ملاحظات دیگری را در نظر گرفت و اجازه نداد که این مراکز تخلف کنند. این امر با نظارت امکان پذیر می‌شود.

منتظمی اضافه کرد: در کنار این موضوع باید ضوابط و مباحث مربوط به ارتقای کیفی این مراکز با ارزیابی مستمر ادارات کل انجام شود تا شاهد ارتقا کیفی باشیم نه اینکه بشنویم که مرکزی در حال بسته شدن است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
1
زمانیکه رییس نظام دامپزشکی استان(که داروخانه دار است) مخفیانه مسئولیت باغ وحش را بر عهده می گیرد تا داروهای این باغ وحش بدون پروانه در .......... کشور را تامین نماید ، مسئول فنی شعار است
نظر شما
ادامه