کد خبر: ۵۵۲۵۷

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: علت مرگ یک قلاده پلنگ نر جوان که دو روز قبل لاشه‌اش در ارتفاعات جنگلی شهرستان عباس‌آباد پیدا شد، مشخص نشده و نمونه‌گیری از لاشه این حیوان برای بررسی به آزمایشگاه دامپزشکی استان و دانشکده دامپزشکی در آمل ارسال شده‌است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «کوروس ربیعی» روز پنجشنبه افزود: در کالبد شکافی اولیه از لاشه پلنگ در کلینیک دامپزشکی محیط زیست مازندران هیچ نشانه ای از زخم و یا سایر مسایلی که دال بر شکار باشد، وجود ندارد و برای همین نیز نمونه گیری برای مشخص شدن علت مرگ به آزمایشگاههای دامپزشکی فرستاده شد.

وی هرگونه اظهارنظر پیرامون مرگ این پلنگ نر جوان را پیش از مشخص نشدن نتیجه نمونه گیری فاقد پشتوانه علمی دانست و توصیه کرد تا مشخص شدن نتیجه آزمایش باید صبوری کرد.

ربیعی در مورد زمان تلف شدن این حیوان نادر اظهار داشت: جسد این حیوان اواخر روز سه شنبه در ارتفاعات عباس آباد پیدا شد و  به نظر می رسد حیوان حداقل ۲۴ ساعت قبل تلف شده باشد.

ردزنی ۱۰۰ پلنگ در مازندران 

پلنگ که یک دهه گذشته در استان مازندران در زمره گربه سانان در معرض انقراض قرار داشت، در سال های اخیر با حمایت محیطزیست و تشکل های زیست محیطی به خصوص پوشش بیمه ای برای جلوگیری از کشتار این حیوان نادر، باعث شد تا امروز بر اساس بررسی رد زنی ، رد پای حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ قلاده از این حیوان در جنگل های هیرکانی مازندران از غرب تا شرق دیده شود.

اگرچه این حیوان از زمره حیوانات در معرض انقراض خارج شد، ولی همچنان جزء حیوانات تحت حمایت قرار دارد و جریمه شکار هر قلاده پلنگ نیز حدود ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در سال جاری این نخستین باری است که لاشه یک قلاده پلنگ در جنگل های هیرکانی مازندران پیدا می شود و این در حالیست که در سال گذشته سه قلاده از این حیوان به دلیل شکار غیر مجاز و گرفتار در تله گراز گیر روستاییان مازنی تلف شده بود.

 

نظر شما
ادامه