کد خبر: ۵۵۲۸۸

یک شرکت دانش بنیان داخلی با اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی توانست مخمرهای پروبیوتیک برای مصارف دام و طیور تولید کند که این اتفاق برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری وشکوفایی، «احمد یاری خسروشاهی» مدیرعامل شرکت «گل سهند خسرو» در توضیح جزئیات فنی این محصول گفت: ما این مخمر را برای اولین بار از شیر شتر جداسازی کردیم و تمام کارهای تحقیقاتی آن توسط متخصصان داخلی انجام شده است .

وی با اشاره به اینکه خط تولید آن داخلی است و لازم نیست چیزی از خارج وارد کنیم، افزود: منبع این پروبیوتیک شیر شتر است که بعد از جداسازی در محیط کشت پرورش داده شده و رشد کرده است. پروبیوتیک‌ها به طور مستقیم به جیره دام و طیور اضافه می‌شوند و اثر بسیار مطلوبی بر عملکرد و سلامت آن‌ها دارند و سیستم ایمنی دام و پرنده را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
یاری خسروشاهی با بیان اینکه این مخمر حتی در دنیا هم نمونه ندارد، گفت: البته یک شرکت دانمارکی قرار است از این مخمر برای مصارف انسانی و تهیه ماست و پنیر استفاده کند و در این زمینه نیز مشغول انجام تبلیغات است اما هنوز به بازار عرضه نکرده است؛ ما قبل از آن‌ها این کار را انجام دادیم اما حدود سه سال طول کشید تا از سازمان دامپزشکی کشور موافقت‌ها و مجوزهای لازم را اخذ کنیم.
وی درباره امکان صادرات این پروبیوتیک نیز گفت: به طور قطع در صورت موفقیت، امکان صادرات این محصول وجود دارد چرا که در خاورمیانه اصلا پروبیوتیک تولید نمی‌شود و فقط ایران است که این پتانسیل را دارد. هند، ترکیه، پاکستان و همه کشورهای حاشیه خلیح فارس وارد کننده این محصول بشمار می‌آیند.

یاری خسروشاهی در ادامه با بیان اینکه در گام اولیه برای صادرات این محصول با بازارهای آفریقا رایزنی خواهیم کرد، گفت: ایران در گذشته به صورت صددرصدی این محصولات را وارد می‌کرد اما بعد از بالا رفتن نرخ دلار و موضوع تحریم، این محصول به شدت گران شد به گونه‌ای که فقط تعداد محدودی از دامداری‌های بزرگ می‌توانند آن را وارد کنند، بنابراین ما در حال حاضر بیشتر به دنبال گرفتن پروانه بهره‌برداری هستیم تا نیاز داخلی را برآورده کنیم چون وقتی این پروبیوتیک نباشد افت محصول پیدا می‌شود و مثلا به جای ۶۰۰ کیلو گوشت مرغ، ۴۰۰ کیلو تولید می‌شود و این به تدریج موجب ورشکستی صنایع مربوطه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت برای نمونه سازی این محصول از صندوق نوآوری وشکوفایی تسهیلات دریافت کرده است، یادآور شد: درحال حاضر برای تجاری‌سازی محصول اقدام کرده‌ایم که قرار است برای توسعه و تولید انبوه آن تسهیلات از سوی صندوق دریافت کنیم.

 
نظر شما
ادامه