کد خبر: ۵۵۳۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: ویروس بیماری مرس سال‌هاست در منطقه ما حضور دارد و مواردی نیز از ابتلای انسانی آن در گذشته گزارش شده است...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: گزارش ابتلای شترهای جاسکی به کورونا ویروس مربوط به گونه‌ی جدید آن نیست و بدسلیقگی در اطلاعات‌رسانی اتفاق افتاد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» با اشاره به خبرهای رسیده درباره پیدا شدن کورونا ویروس در تعدادی از حیوانات (شتر) شهرستان جاسک، اظهار کرد: کورونا ویروس‌ها یک گروه از ویروس‌ها هستند که یکی از آن‌‌ها عامل بیماری "مرس" است، شترهای جاسکی به بیماری مرس مبتلا شده‌اند که ارتباطی با گونه‌ جدید ویروس کورونا ندارد.

وی ادامه داد: ویروس بیماری مرس سال‌هاست در منطقه ما حضور دارد و مواردی نیز از ابتلای انسانی آن در گذشته گزارش شده است.

ماکنعلی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری مرس دستورالعمل مشخصی دارد، افزود: شترهای مبتلا قرنطینه شده و بعد از 21 روز مراقبت دوباره مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت بازیابی سلامت از قرنطینه خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: مورد ابتلای گزارش شده در شهرستان جاسک نیز از نوع مرس بوده و ارتباطی با "کورونا ویروس 2019" ندارد.

به اعتقاد ماکنعلی اطلاع رسانی که توسط سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک انجام شده در شرایط فعلی بدسلیقه‌گی بوده است و می‌تواند موجب ایجاد وحشت بی‌مورد در مردم شود.

وی درباره آخرین دستاوردهای علمی بدست آمده در خصوص کورنا ویروس 2019 و امکان ارتباط آن با دام‌‌ها، اظهار کرد: بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی هیچ ارتباطی بین ویروس کورنا 2019 و حیوان های اهلی که برای تولید غذا استفاده می‌شود وجود ندارد به عبارت دیگر تا امروز ردپای از این ویروس در دام‌های اهلی مورد استفاده در تولید غذا دیده نشده است.

ماکنعلی یادآور شد: اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد تطابق 96 درصدی بین ویژگی‌های ژنتیکی ویروس شناسایی شده در خفاش و ویروس کورنا 2019 وجود دارد.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور؛ با این حال ویروس کورنا 2019 را می‌توان یک ویروس کاملا نو پدید دانست که تا امروز مشابه‌ نداشته است.

وی تاکید کرد: تا کنون انتقال این ویروس نو پدید از انسان به انسان بوده و انتقال از دام به انسان یا انسان به دام گزارش نشده است.

مرس یک بیماری ویروسی است که نخستین‌بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کوروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود. حدود یک سوم از مبتلایان به MERS جان می‌بازند.

 تصویر نامه هشدار سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک درباره پیدا شدن کورونا ویروس

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتر دقیقیان سیریک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
2
21
با سلام
آقای دکتر ماکنعلی بنده کلینیسین هستم در شهر سیریک و قبلا هم جاسک بودم، بنابر گفته های شما و توجه به نتیجه‌ی آزمایشات و مثبت بون ۳۰نفر شتر ناقل به کورونا ویروس سویه‌ی مرس ، با در نظر گرفتن این که این منطقه تماما به مانند چراگاه وسیع برای شترها است حال چه بومی ، چه شترهای تازه وارد بصورت قاچاق که در هر صورت در گله هایی چند ده تا صدها نفری هستند ، جابجا میشوند از شهری به شهر همسایه . بهتر نبود ما همکاران بخش خصوصی که در سنگر مبارزه با بیماریهای دامی در ارتباط مستقیم با دام هستیم در این خصوص مطلع میشدیم؟ چطور باید اداره بهداشت جاسک از طریق نامه نگاری شبکه دامپزشکی این شهر از مثبت بودن ۳۰نفر شتر مطلع باشد ، اما دامپزشکان درمانگر بی اطلاع؟ شاید اصلا این نامه علنی نمیشد و ما کلینیسین ها بی اطلاع از خطری که بیخ گوشمان است در تماس با دام بیمار با کوچکترین سهل انگاری درگیر و جزو همان یک سوم تلفات میشدیم، شما و امثال شما پاسخگو بودید؟؟ من دامپزشک اگر مطلع باشم به دامدار میتوانم هشدار لازم راجع به مصرف شیر و گوشت شتری که مشکوک است را بدهم ، در غیر این صورت دامدار بیچاره بدون اطلاع با مصرف شیر آلوده مبتلا به مرس و روانه قرنطینه بیمارستانی و آخر کار جنازه اش تحویل خانواده میشود. آنچه باقی میماند کتمان کتمان و کتمان حقایق از سوی نهادهای دولتی، .......... از اینکه حقیقت رو اطلاع رسانی نکنیم و جان افراد به خطر بیافتد. من، همکاران من و شما که تهران پشت میز نشستیم خادمین این مردمیم، باید آگاهشان کنیم، کتمان و تکذیب برای چه!!
پاسخ ها
دامپزشک
| United States of America |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
درود بر شما. امیدوارم این مطلب جز خوش سلیقگی محسوب شود
ناشناس
| Russian Federation |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
به عنوان یکی دیگر از دامپزشکان هرمزگان کاملا صحبت های همکار گرانقدرم را تایید می کنم و خواهان شفاف سازی بوده ام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
این بیماری از سال ۲۰۱۲ در دنیا مطرح شده و فرضیه انتقال آن از شتر نیز از همان ابتدا عنوان شده و مقالات زیادی نیز در این رابطه نوشته شده از شما به عنوان یک کلینیسن شاغل در منطقه دارای جمعیت قابل توجه شتر انتظار می رود اطلاعات‌ بیشتری داشته باشید اگر نه بهتر است سکوت بفرمایید .
دکتر دقیقیان سیریک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
آقای ناشناسی که حتی جرٲت نوشتن نامت رو نداری، طاعون و صدها بیماری دیگر هم قابل انتقال هستند، آیا در صورتی که با نمونه های مثبتی مواجه میشویم نبایست ابتدا جهت جلوگیری از ابتلای انسانی، به ادارات و افراد مربوطه در اون منطقه اعلام کنیم؟ تا تمهیدات پیشگیرانه اعمال گردد؟ باید منتظر ابتلای انسانی باشیم بعد توپ را بندازیم میدان وزارت بهداشت که این موارد انسانی به ما ربطی ندارد!! شما سکوت کنید و حرف نزنید لطفا
...................، چرا همش برای بخش خصوصی دم از انصاف و منصف بودن میزنید و خودتون رو زدین به کوچه علی چپ؟
چون ادب رو رعایت نکردین و بی منطق صحبت کردین جوابتون رو دادم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
3
مثبت شدن MERS-CoV برای جمعیت انسانی به مراتب بدتر از nCoV2019 است، نسبت تلفات در کیس های بستری و با سابقه بیماری زمینه ای این دو ویروس را مقایسه بفرمایید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
3
0
ولی متن نامه خیلی خنده داره ،پیدا شدن ویروس یعنی چی اخه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
1
6
من فقط یک سوال از رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور دارم:

جناب آقای رئیس با چه منطقی پرورش شتر در استانهای مختلف را در هر سفر استانی تبلیغ می نمودند که متعهد بودند به توسعه پرورش این حیوان در کشور ، اخیرا به توصیه ایشان جمعیت قابل توجهی از جمعیت شتر در شهرستان ورامین تهران در بیخ گوش مردم در حال ازدیاد جمعیت است چگونه مخاطرات انسانی آن با توجه به کرونا را نادیده گرفته اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
1
5
نامه بهداشت درمان ایراد داشته؟؟؟؟

اما مخفی کاری سازمان ایراد نداشته؟

این هم اولین بار بوده.

چرا مثل بقیه اولین بارها ، شیوع این بیماری برای اولین بار در کشور را اعلام نکرده اید؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
سلام این بیماری برای اولین بار در کشور گزارش نشده و مسبوق به سابقه هست ،لطفا در گوگل سرچ کنید .
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
4
1
دکترجان حسته نباشی
مثل همیشه پر انرژی و مستحکم
این روزها متاسفانه مشکلات عدیده ای کشور و محیط زیس کشور را تهدید می کند که نیازمند مدیریت قوی و با علم کافی را می طلبد
نظر شما
ادامه