کد خبر: ۵۵۳۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به پیشرفت‌های موجود در حوزه دامپزشکی باید سقط جنین دام تقریبا به صفر برسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان قزوین روز یکشنبه در نشست با معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پیرامون اجرای طرح تحقیقاتی و علمی بررسی علل سقط جنین دام گفت: سقط جنین در دامداری ها عوامل مختلفی دارد و خسارات زیادی را به دامداران تحمیل کرده و موجب کاهش بهره وری در پرورش دهندگان دام سبک می شود.

«دکتر حمید زینالی» افزود: در گذشته سقط جنین در بین دامداران و حتی برخی جوامع انسانی موضوعی عادی تلقی می شد اما در حال حاضر با توجه به ارتقای سطح بهداشت عمومی، حتی یک مورد سقط جنین نیز باید  مورد بررسی قرار گرفته و علل و عوامل بروز آن با بررسی های علمی شناسایی و راهکارهای پیشگیری از آن اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت دام اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی در اقتصاد و سلامت جامعه دارد بنابراین باید از همه راهکارها، امکانات و دانش خود برای کاهش خسارات به واحدهای دامداری بهره بگیریم

در این نشست در خصوص برنامه های مشترک دامپزشکی با موسسه رازی در زمینه نمونه برداری از جنینهای سقط شده، بررسی های میدانی، تکمیل فرم های مشخصات دامداری، و انجام آزمایشات میکروبی، انگلی، ویروسی و بررسیهای پاتولوژیکی و اپیدمیولوژیکی بیماری بحث و گفت و گو شد.

براساس اخرین آمار، با احتساب واحدهای دامی صنعتی و سنتی، دارای ۹۸۳ هزار راس گاو، ۷۰۰ هزار راس گوسفند و ۱۴۰ هزار راس بز است.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Japan
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
یکی از بزرگ‌ترین مشکل ما کلینسین ها در دامپزشکی بخش دولتی و ایجاد انحصار واکسن و دخالت بی رویه در کار بخش خصوصی است مثالا چرا نباید واکسن توکسوپلاسموز در گوسفند که اکثر کشورهای دنیا استفاده می کنند در کشور اجازه واردات یا تولید داده نشه!؟ یا اجازه تست رزبنگال به بخش خصوصی داده نشه و گزارشات بخش خصوصی هم برای انجام آزمایشات گله جهت تب مالت ترتیب داده نشه...!؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
واقعا این حرف ها جای تعجب داره، سقط صفر بشه؟؟ مگه بازیه؟ سقط در دام هزار و یک علت داره که هنوز در هیچ جای دنیا نتونستن چنین کاری بکنن و چنین حرفی بزنن که این آقای دکتر گفتن، گاهی خوندن مقاله یا کتاب و یا استفاده از مشاور دانا بد نیست آقای مسئول عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
با چه دارویی چه واکسنی
با حرف که نمیشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
اصلا بحث دارو و واکسن نیست ،این ادعا اشتباه هست ،مگه انسانه ........... ،مگه بروسلوز جمهیت دامی ما صفر شده و صد دلیل سقط شناسایی وکنترل شده .....................
نظر شما
ادامه