کد خبر: ۵۵۳۲۳

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان دامپزشکی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، خط تولید «آنزیم‌های صنعتی» برای نخستین بار در کشور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با ایام الله دهه فجر خط تولید آنزیم‌های صنعتی «ایران ساخت» برای نخستین بار در کشور افتتاح شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی کشور، با حضور در شرکت دانش بنیان «بن دا فرآور» خط تولید آنزیم های صنعتی با فناوری بومی را افتتاح کردند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح و بهره‌برداری خط تولید آنزیم های صنعتی "ایران ساخت" شرکت دانش بنیان «بن‎‌دا فرآور» از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه زیست‌فناوری گفت و ادامه داد: ایجاد خط تولید آنزیم‌های صنعتی در کشور یک کار استثنایی است و در دنیا هم تعداد کارخانجات اینچنینی بسیار کم است.

این مجموعه دانش بنیان بدون کمک دولت توانسته به تولید این محصول راهبردی دست یدا کنند و الگوی موفقی در توسعه زیست بوم دانش‌بنیان به کمک بخش خصوصی است

به گفته ستاری، واردات آنزیم‌های صنعتی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند و تنها ورود یک نوع از آنزیم به نام فیتاژ، سالیانه حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزبری دارد. برای همین معتقدم که این کار برای کشور بسیار استثنایی و ضروری است.

وی افزود: چیزی که برای ما اهمیت دارد، توسعه دانش فنی و نیروی انسانی متخصص است که با راه‌اندازی این کارخانه هر دوی این اهداف محقق می شود. حوزه‌ای بکر و دست نخورده که در سال‌های آینده شاهد گسترش بیشتر آن در کشور خواهیم بود.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری، با بیان این‌که ایران به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان، در حوزه زیست‌فناوری جزو برترین‌های آسیا است و  در منطقه رقیبی ندارد، افزود: این در حالی بود که روزهای نخست، بزرگان این حوزه توصیه می کردند وارد این حوزه نشویم اما امروز خوشحالم که مرزها را درنوردیدیم و به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافتیم. امیدوارم با راه اندازی شتابدهنده بن دافراور راه برای شکل گرفتن شرکت های دانش بنیان دیگری در این حوزه ها فراهم شود.

 افق روشن تأمین فرآورده‌های دامی به کمک دانش‌بنیان‌ها 

«دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از این مراسم  با اشاره به نیاز ۳درصدی کشور به نهاده های ریزمغذی برای تأمین غذای دام و طیور گفت:  ۱۵ میلیون تن فرآورده های دامی به این ۳ درصد وابسته است. البته این ۳ درصد حامی و تامین کننده بقای ۹۷ درصد بوده و به همین دلیل تأمین آن اهمیتی راهبردی دارد.

وی افزود: شرکت های دانش‌بنیان می تواند ما را در گام دوم انقلاب از بسیاری از وابستگی ها در حوزه دام و طیور بی نیاز کنند و خداقوت می گویم به جوانانی که در این شرکت داشن بنیان فعال بوده اند  و بتوانیم در مسیر خودکفایی و بی نیازی کشور گام برداریم.

 افتتاح بزرگ‌ترین واحد تولید آنزیم‌های صنعتی کشور

با افتتاح این واحد تولید آنزیم که بزرگ ترین واحد تولیدکننده آنزیم در کشور به شمار می‌رود، نیاز کشور به این محصول راهبرد تأمین خواهد شد.

فناوری راهبردی تولید آنزیم‌های صنعتی در صنایع لبنیات، نشاسته و گلوکز، آرد و نان، چرم و نساجی، شوینده‌ها و دام و طیور کاربرد وسیعی دارد.

بومی سازی فناوری تولید آنزیم های صنعتی "ایران ساخت" کشور را در مسیر ایجاد اشتغال دانش بنیان، قطع وابستگی به این فرآورده مهم و جلوگیری از خروج ارز هدایت می کند. با این فناوری بومی،  تمامی‌ آنزیم‌ها در شکل های گوناگون مایع، پودر و گرانول تولید و عرضه می شود.

شروع این پروژه با عقد قرارداد دانش فنی با دانشگاهی های شهید بهشتی، تربیت مدرس و دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور منعقد شد تا با همکاری مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی تولید این محصولات آغاز شود.

تعداد شرکت های دانش بنیان تولید کننده آنزیم در دنیا انگشت شمار بوده و جزو فرآورده‌های راهبردی زیست‌فناور به شمار می‌روند؛

ظرفیت ۱۵۰ تن انواع آنزیم ، در ۵۰۰۰ متر مربع و ۲ خط کاملا محراز به ظرفیت فرمانتور ۱۵ هزا لیتر و ۲ خط مجزا به ظرفیت کیلوگرم و ۱ خط به ظرفیت ۳۰۰ کیلیوگرم، در کنار ظرفیت انجام انواع فرآیند با استفاده از انواع قارچ ها جزو توانمندی‌های این شرکت دانش‌بنیان است.

این خط تولید با آورده ۷۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی، حمایت ۱۱ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی زمینه ساز اشتغال ۱۰۰ نیروی مستقیم و ۵۰۰ نیروی مستقیم  شد و گام دوم این شرکت دانش بنیان، تولید نسل جدید پروبیوتیک ها به کشور است.

پروتئین هایی که آنزیم خوانده می شوند کاتالیزور و یا سرعت بخش فعالیت های زیستی هستند و نقش مهمی در صنایع مختلفی چون صنایع غذایی، شوینده ها، دام و طیور و صنایع ترکیبی دارند.

حجم بازار واردات معادل ۵۶۰۰ تن برآورد شده است و از این میزان تقریبا ۴۵۰ تن به آنزیم «فیتاز» اختصاص دارد. این آنزیم با توجه به قیمت متوسط کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود. این شرکت قادر است نیاز کشور به این آنزیم را تأمین و با بی نیاز ساختن کشور به حجم قابل توجه واردات این فرآورده، کشور را در مسیر جلوگیری از خروج ارز، اشتغال دانش بنیان و خلق ارزش افزوده هدایت کند.


 
نظر شما
ادامه