کد خبر: ۵۵۳۴۲

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی زنجان گفت: تثبیت ژن چندقلوزایی در ۲۰۰۰۰ راس دام در سطح استان زنجان انجام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمدعلی صادقی» با بیان اینکه طرح تثبیت ژن چندقلوزایی از سال ۸۵ با همکاری سازمان جهادکشاورزی و دانشگاه زنجان شروع شده است، اظهار کرد: ژن چند قلوزا از سال ۹۱ به گله‌های مردمی در سطح استان زنجان انتقال داده شده است، به این ترتیب گوسفندانی با ژن چندقلوزایی در استان پرورش و تولید شد که این مهم منجر به افزایش سود در میان دامداران استان شد؛ از این‌رو حمایت‌های دولتی در راستای پرورش گوسفندان با ژن چندقلوزایی به صورت مشاوره رایگان به دامداران ارائه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که تسهیلات ویژه‌ای برای این نوع دام با ژن چندقلوزا داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش هر قوچ با ژن چندقلوزایی از ۷ تا ۷۰ میلیون تومان است، افزود: افزایش سرعت رشد، افزایش سود دامداران، مهاجرت معکوس به روستا و در نهایت کاهش دام در مراتع از مزیت‌های پرورش و تولید دام با ژن چندقلوزا است.

این مسئول تصریح کرد: تعداد زایش‌های گوسفندان با ژن چندقلوزایی حدود ۲ تا ۸ بره در هر زایش است. همچنین زایش گوسفندان مذکور هر ۸ ماه یک‌بار انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی زنجان، درخصوص واردات دام با ژن چند قلوزایی، عنوان کرد: در کشور واردات دام‌های پرتولید وجود دارد؛ البته ضرورتی جهت واردات گوسفند با ژن چند قلوزا وجود ندارد، چراکه تولید و دانش فنی به اندازه کافی در کشور و استان داریم، اما نیاز به واردات در برخی دام‌ها مثل بز و گاوهای دومنظوره و گوشتی وجود دارد.

صادقی تصریح کرد: رسیدگی بهداشتی و نظارت بر پرورش دام‌ها برعهده سازمان دامپزشکی است که علاوه بر بازدیدهای دوره‌ای، در مواقع نیاز مایه‌کوبی نیز انجام می‌دهد.

 

نظر شما
ادامه