کد خبر: ۵۵۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: نمونه لاشه توکاهای گلوسیاهی که دیروز، به صورت دسته‌جمعی در بجنورد تلف شده بودند، برای تعیین علت مرگ به آزمایشگاهی در مشهد فرستاده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد خالقی» روز دوشنبه با اشاره به اینکه ابتدا گمان می رفت پرندگان تلف شده سار هستند، اظهار داشت: بررسی های بیشتر مشخص کرد که این گونه توکای گلوسیاه است که نمونه لاشه آنها، به دامپزشکی استان منتقل و از آن طریق برای بررسی بیشتر و شناسایی علت مرگ،  به یک آزمایشگاه مجهز در مشهد، ارسال شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: نتیجه آزمایش یکی دو روز آتی اعلام می شود.

وی تصریح کرد: لاشه هایی که به عنوان نمونه به ما تحویل شد، در اثر افتادن در جوی آب، خیس شده بودند و به همین علت، همکاران در تشخیص گونه پرنده، دچار اشتباه شدند.

وی گفت: توکای گلوسیاه از گونه های مهاجر است.

بر اساس این گزارش، مرگ دسته جمعی و مشکوک شماری از پرندگان در بجنورد که در ابتدا مسوولان حفاظت محیط زیست آن را سار تشخیص داده اند، سبب شگفتی و نگرانی مردم شد.

لاشه این توکاها، در جوی آب و معابر اطراف میدان بازرگانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی، مشاهده شد و البته مورد دیگری در این زمینه گزارش نشده است.

مسوولان گفته اند در بررسی های اولیه و با توجه به شرایط ظاهری پرندگان، احتمال مسمومیت آنها وجود دارد.

در این فصل از سال، کشاورزان برای کشت و کار، بذر را قبل از پاشیدن در مزرعه به سم آغشته می کنند و احتمال می رود این پرندگان مهاجر در زمین های اطراف شهر، از این دانه های مسموم تغذیه کرده و تلف شده باشند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
0
البته این عکس چنگر یا آنقوت هست،نه توکا!
نظر شما
ادامه