کد خبر: ۵۵۳۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: لاشه هزار و ۷۱۸ راس دام سبک وسنگین تلف شده در منطقه سیلزده جاسک با نظارت ماموران دامپزشکی استان به صورت بهداشتی دفن شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد جانباز» روز سه شنبه افزود: البته طبق اعلام اهالی روستاهای سیل زده جاسک ودامداران این منطقه تعداد دام‌های تلف شده بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ راس تخمین زده شده که سیلاب مابقی آن‌ها را با خود برده است.

وی بیان داشت: همچنین هشت هزار و ۲۶۰ مترمربع درمحل جایگاه‌ها وتلفات دامی ضدعفونی، ۳۸ هزار و ۶۲۳ مترمربع جایگاه و ۲۲ هزار و ۸۹۵ راس دام سمپاشی و ۲۰ هزار و ۶۲۴ راس دام نیز واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: در این مدت همچنین به ۵ هزار و ۵۸۹ راس دام، داروی ضد انگل خورانده شد و هزار و ۵۷۲ راس دام نیز که دچار بیماری و سرماخوردگی شدند، با تزریق آنتی بیوتیک درمان شدند.

جانباز یادآورشد: اکیپ‌های دامپزشکی در ۲ تا سه نوبت ۳۲ روستای سیل زده جاسک را مورد پایش و بررسی قراردادند که  بیماری وتلفات خاصی نداشته است.

وی گفت: باتوجه به اینکه در زمان بحران سیل و زلزله، خاک زیر رو می‌شود و بیماری‌های نوپدیدی را ایجاد می‌کند لذا این اداره کل بلافاصله هشت اکیپ برای کنترل و پایش بیماری‌ها به منطقه سیل‌زده جاسک اعزام کرد.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: در منطقه سیل زده بشاگرد نیز باتوجه به اینکه برخی از راه‌های ارتباطی هنوز بسته است وامکان حضور در منطقه نیست، اقدام خاصی صورت نگرفته است.

جانباز اضافه کرد: اداره‌کل دامپزشکی هرمزگان آمادگی لازم جهت ارائه خدمات به دام های منطقه سیل‌زده بشاگرد را دارد، البته طبق گزارش‌های دریافتی تلفات دامی در داخل روستا نبوده و بیشتر در مسیر رودخانه بوده که آب آن را با خود برده است.

وی گفت: اداره دامپزشکی بشاگرد نیز به خاطر بارندگی وسیل و بروز برخی بیماری‌ها، برای ۲ هزار راس دام واکسن آنترتوکسمی انجام داده است.

آنتروتوکسمی یکی از بیماری‌های دامی است که با تغییر ناگهانی در جیره دام بویژه در فصل سرما بروز کرده و گاهی منجر به مرگ دام نیز میشود. علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و درحالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس ‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌ شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.  

جانباز گفت: شماره تلفن ۳۳۶۶۲۳۹۶ اداره کل دامپزشکی هرمزگان، ۳۳۶۱۷۱۶۴ دامپزشکی بندرعباس و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۰۳۰۱۵۱۲ آماده پاسخگویی به مردم و دامداران هستند.

به دنبال فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه امسال سیلاب زیادی در شرق هرمزگان از جمله جاسک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرارگرفتند.

فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان از پنجشنبه شب آغاز شد و تا یکشنبه ادامه داشت که به دنبال آن سیلاب در شرق هرمزگان از جمله جاسک و بشاگرد به وقوع پیوست و  روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرار گرفتند و بسیاری از خانه‌های روستایی دچار آبگرفتگی شدید شد.

به دنبال این سیلاب‌ها علاوه بر خسارت به خانه‌های روستایی، تاسیسات آبرسانی و برق، ابنیه و جاده‌ها، دام‌های منطقه جاسک نیز تلفات داشته است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
0
بهتر نیست ی کلمه آقا یا دکتر قبل اسم مدیرکل میاوردید؟!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
0
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه