کد خبر: ۵۵۳۹

حکیم مهر - رئیس جامعه دامپزشکان کشور گفت‌: اگر دوره زمانی استفاده از دارو و نیز زمان ارسال مرغ به کشتارگاه که معمولاً حدود 30 روز است رعایت شود، تجمع دارویی در گوشت مرغ نخواهیم داشت اما به دلیل اصرار برای افزایش تناژ و کاهش افت وزن به هر قیمتی این مسئله رعایت نمی‌شود.

دکتر ناصر نبی‌پور در خصوص باقی مانده دارویی در گوشت مرغ گفت: مرغ موجود زنده است و در زمان ابتلا به بیماری ناگزیر از استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان است که احتمال دارد باقی مانده آن در گوشت مرغ ظاهر شود.
رئیس جامعه دامپزشکان کشور افزود: برخی از این داروها دوره 10 - 7 روزه دارند که طی این مدت مرغ نباید کشتار شود، از سوی دیگر کشتار مرغ یک دوره زمانی خاصی دارد و معمولا بعد از 30 روز به دلیل افزایش وزن و جمع شدن چربی در مرغ میزان ابتلا به بیماری و نیز افزایش دارو بیشتر می‌شود و اگر با عدم رعایت دوره زمانی استفاده دارو از سوی مرغداران و کشتارگاهها همراه باشد مواد دارویی زیادی در گوشت مرغ جمع شده که برای سلامتی به شدت زیان‌آور است.
نبی‌پور گفت: اگر این قوانین از سوی مرغداری ها و کشتارگاه ها رعایت نشود باقی‌مانده دارویی در گوشت مرغ‌ها ظاهر می‌شود.
وی افزود: متأسفانه مرغداران نیز علاقه‌مند هستند برای افزایش تناژ محصول تولیدی و کشتارگاه‌ها نیز برای کاهش میزان افت وزن مرغی که خریداری می‌کنند مرغهای با سنین بالا خریداری می‌کنند که در این حالت احتمال تجمع باقی مانده دارویی در آنها بیشتر می‌شود.
نبی‌پور گفت: غیر ممکن است که داروهای آنتی بیوتیک در مرغداری‌هایی که با سنین بالا مرغ به کشتار می‌فرستند استفاده نشود.
وی در خصوص عوارض این باقیمانده دارویی گفت: استفاده از این نوع گوشت‌ها مقاومت میکروبی در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و برای سلامتی به شدت زیان آور است.
وزیر بهداشت اخیراً ضمن انتقاد از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها گفته بود: متأسفانه در صنعت تولید گوشت مرغ، آنتی‌بیوتیک بی‌رویه استفاده می‌کنند که وقتی وارد بدن انسان می‌شود موجب مقاومت‌ میکروبی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود لذا برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها باید این موضوع حل شود.


 

نظر شما
ادامه