کد خبر: ۵۵۴۴۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر نیاسری نسلجی» افزود: این دست از تصمیمات ناآگاهانه وزارت بهداشت می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر یک گونه دامی و یک صنعت داشته باشد و وزارت بهداشت باید در اظهارنظر‌های خود بیشتر دقت کند ...

حکیم مهر: «دکتر نیاسری نسلجی» از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت در ارتباط با انتشار شایعه ابتلای شتر‌های بندر جاسک به ویروس کشنده کرونا انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از کشته شدن ۳۶۰ نفر از مردم چین بر اثر ابتلا به ویروس کشنده کرونا، موجی از شایعات مبنی بر ورود این ویروس به ایران شنیده شد. در این بین، شایعه‌ ابتلای شماری از حیوانات اهلی بندر جاسک نظیر شتر به ویروس کشنده کرونا، خبری بود که بیش از اخبار دیگر منجر به وحشت مردم شد.

در همین راستا امیر نیاسری نسلجی، عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه در گذشته، هرگاه مرگ و میری در جمعیت شتر اتفاق می‌افتاد، مسئولان وزارت بهداشت در تلاش بودند تا آن را به ویروس کرونا کشنده نسبت دهند، اظهار کرد: مسئولان وزارت بهداشت در گذشته نیز تلاش کردند، کشته شدن ۲۰۰ نفر شتر در ایرانشهر و یا مرگ یک شتر در بندرعباس را به کرونا نسبت دهند، در حالی که ثابت شد این موضوع به ویروس کشنده کرونا ارتباطی ندارد.

هیچ مورد انتقال ویروس کرونا از شتر به انسان وجود ندارد

استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به موارد ابتلای شتر‌های کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به نوع ضعیفی از ویروس کرونا، عنوان کرد: در آن سال‌ها مسئول زیست شناسی دامی در دنیا اعلام کرد که ممکن است جمعیت شتر‌ها به نوعی از ویروس کرونا مبتلا شده باشند، اما هیچ مورد انتقال این بیماری از شتر به انسان تاکنون مشاهده نشده است.

نیاسری نسلجی ضمن اشاره به حساسیت بیش از اندازه وزارت بهداشت بر روی جمعیت شتر در کشور، گفت: وزارت بهداشت در اولویت‌بندی عوامل ورود ویروس کرونا به کشور دچار خطای محاسباتی شده است؛ قطعا اتباع چینی حاضر در کشور و تجار و دانشجویانی ایرانی که به کشور چین رفت آمد دارند، نسبت به وجود ویروس کرونا در شتر مخاطراتی بیشتر دارند و جلوگیری از رفت و آمد این افراد به کشور چین در شرایط فعلی اولویت بیشتری دارد.

اظهارات وزارت بهداشت دقیق‌تر باشد

وی در پایان ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت کشور در ارتباط با پخش شایعه ابتلای شتر‌های بندر جاسک به ویروس کرونا، افزود: این دست از تصمیمات ناآگاهانه وزارت بهداشت می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر یک گونه دامی و یک صنعت داشته باشد و وزارت بهداشت باید در اظهارنظر‌های خود بیشتر دقت کند.

با توجه به اظهارنظر‌های موجود، به نظر می‌رسد ویروس کشنده کرونا ۲۰۱۹ ارتباطی با ویروس مشاهده شده در شتر‌های بندر جاسک ندارد و تا کنون هیچ مورد انتقال این ویروس از شتر به انسان دیده نشده است.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
8
من که در مصاحبه وزارت بهداشت ، فقط واژه کرونا را دیدم و اشاره ای به کرونا 2019 نشده

کرونای شتر یا «مرس» هم بیماری مشترک بوده و خطرناک هست

چرا همه چیز را تکذیب می کنید؟
کرونای شتر واقعا خطر دارد
کارشناس دون پایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
4
....... استاد گرامی
............. عامل سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس یک کرونا ویروس است که اتفاقا هم کشنده است و هم از شتر به انسان منتقل می شود.
ثانیا اصلا کدام مرکز و با چه متدی روی شترهای ایران تحقیق کرده است کع به هیچ نوع کرونا ویروسی مبتلا نبودند. سازمان دامپزشکی که بیماریها را با احتمالات کلستریدیومی پشت سر می گزارند بزهای وحشی استراک دارند و پرندگان مهاجر هم بوتولیسم!
.....................
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
2
استاد عزیز سلام
ضمن احترام به نظر کارشناسی شما حتی اگر فرض رو برآن بگیریم که فرض محال است ، وزارت بهداشت براساس نامه اداره کل دامپزسکی که پایش مرس رو انجام داده فقط اطلاع رسانی کرده . قطعا یک سمت مبارزه با زئونوزها وزارت بهداشته . بسیاری کارشناسان سازمان نظرشون برخلاف نظر شماست . علت اینهمه تکذیبیه چیه ؟
.................
متخصص داخلي دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
1
0
باسلام خدمت همكاران محترم
به نظر نمي رسد صحبت آقاي دكتر نياسري كه سالها است در زمينه بيماري هاي شتر تحقيق ،مطالعه و ميداني فعاليت كردن اين باشد كه بيماري MERS تاكنون از شتر به انسان منتقل نشده است بلكه به نظر بنده ،ايشون اشاره داشتند كه ويروس كرونا٢٠١٩ كه در حال حاضر وجود دارد ارتباطي با ويروس شترهاي جاسك ندارد و ويروس شترهاي جاسك تاكنون به انسان منتقل نشده اند.
تقاضا مي شود از آقاي دكتر نياسري عزيز مطلب رو جهت اطلاع بنده و همكاران واضح تر اعلام كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
ایشون وزارت بهداشت رو محکوم میکنند که چرا نامه زده شده! در حالی که نامه بهداشت به بیمارستان تحت مجموعه خودش هست و این نامه هم بدلیل نامه نگاری دامپزشکی مبنی بر مثبت بودن بیماری در شترها و خطر انتقال به انسان صورت گرفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
1
2
استاد عزیز
فقط شما آگاهید
اما لطفا یک بار دیگر در مورد بیماری مرس مطالعه فرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
پس چرا مرس یک بیماری مشترک هست؟
لطفا به سایت WHO مراجعه کنید .......
دکتر عالی نسب
|
Germany
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
با سلام آقای دکتر نیاسری به عنوان متخصص مامایی در حوزه ویروس شناسی نظر می دهند !؟ مگر کرونا ویرس جزء بیماریهای تولید مثلی است ؟ایشون رو شتر کار کرن قبول اما روی تولید مثل نه ویروس شناسی بیماریهای شتر . بهتر است متخصصین در حوزه تخصص خود نظر دهند و از ورود به حوزه کارشناسی سایر تخصص ها پرهیزکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
آقای دکتر عالی نَسب لطف کنید ایراد علمی از صحبت های ایشان بگیرید ایشان که در حد یک دامپزشک عمومی اطلاعات دارند. آیا تمام اینهایی که دارند نظر می‌دهند همه فوق تخصص کرونا هستند؟


ک
نظر شما
ادامه