کد خبر: ۵۵۴۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
در پی تلفات اخیر چند حیوان در برخی مراکز نگهداری از حیات‌وحش:
«دکتر ایمان معماریان» کمبود دامپزشکان متخصص حیات‌وحش را یکی از مشکلات در زمینه نگهداری حیات‌وحش دانست ...
 
 

حکیم مهر: در پی تلف شدن چند حیوان طی ماه‌های اخیر در برخی مراکز نگهداری از حیات وحش، یک دامپزشک کمبود دامپزشکان متخصص حیات وحش را یکی از مشکلات در زمینه نگهداری حیات وحش دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر ایمان معماریان» عنوان کرد: این مساله که مجموعه‌های نگهداری حیات وحش کشور بلااستثنا غیر استاندارد هستند و وضعیت نامناسبی دارند را کسی نمی‌تواند انکار کند.

این دامپزشک با اشاره به اینکه حیوانات مانند سایر موجودات طول عمری دارند و می‌میرند، گفت: باید دید که علت مرگ این حیوانات شرایط بد نگهداری و وضعیت بد آن‌ها در مجموعه‌های نگهداری حیات وحش مانند باغ وحش‌ها بوده است یا خیر؟

این دامپزشک با اشاره به اینکه کمبود متخصصان علم دامپزشکی حیات وحش یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمینه نگهداری حیات وحش داریم، اظهار کرد: این علم می‌تواند به شکل دقیق و کامل علت مرگ حیوان را مشخص و معلوم کند که آیا این مرگ حیوان اجتناب ناپذیر بوده یا به علت اشتباهات مراکز نگهداری تلف شده است و یا دلیل آن شرایط بد نگهداری بوده است.

معماریان با بیان اینکه مشکل کلی باغ وحش‌های ایران فقدان هدف‌گذاری درست است، گفت: هدف‌گذاری درست، ‌اصولی و علمی باغ وحش، فرهنگ‌سازی، آموزش،‌ حفظ گونه‌های با ارزش حیات وحش، آشنا کردن عموم با حیات وحش و ‌نشان دادن ارزش حیات وحش به مردم است.

وی ادعا کرد: متاسفانه هدف‌گذاری باغ وحش‌های ایران تفریح،‌ بازی،‌ درآمدزایی و در برخی موارد قاچاق حیات وحش و خرید و فروش آن‌ها است.

معماریان ادامه داد: زمانی‌که مجموعه‌های نگهداری حیات وحش هدفگذاری و چشم‌انداز درستی نداشته باشد و دستگاه‌ نظارتی - که سازمان حفاظت محیط زیست است - به‌درستی نظارت نکند و علم کافی برای نظارت بر این مجموعه‌ها را نداشته باشد، در جهت اصلاح شرایط نگهداری حیوانات، اهمیت دادن به رفاه گونه‌های نگهداری شده و ارزش قایل شدن برای آموزش و فرهنگ‌سازی عمل نمی‌کنند.

وی افزود: شاید به‌غیر از باغ وحش اصلی تهران که به سمت بهبود شرایط پیش می‌رود، وضعیت سایر مجموعه‌ها اگر روز به روز بدتر نشود، بهتر نمی‌شود چراکه چشم‌انداز و دیدگاه درستی ندارند.

این دامپزشک با اشاره به اینکه در دنیا اتحادیه‌های خاصی برای باغ وحش‌ها وجود دارد، گفت: این اتحادیه‌ها بر نحوه عملکرد باغ وحش‌ها نظارت کامل و بازرسی‌های دوره‌ای دارند و استانداردهای خاص و درست را برای نگهداری از حیوانات و آموزش و فرهنگ‌سازی دارند و اگر باغ وحشی این شرایط را رعایت نکند عضویت آن لغو می‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت این اتحادیه‌ها ارگان نظارتی پرقدرتی هستند که هم مزایای خاصی برای باغ وحش‌ها دارند و هم در مقابل استانداردهای خاصی را از باغ وحش‌ها می‌خواهند.

معماریان در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم به سمت داشتن باغ وحش‌های استاندارد پیش رویم باید اول قوانین را کاملا اصلاح و بعد از آن دستگاه‌های نظارتی را قدرتمند سازیم تا بتوانند درست نظارت کنند و چشم‌انداز و هدف درستی برای باغ وحش‌ها تعریف شود و در نهایت پیشرفت کنند و از این وضعیت کنونی در آیند.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه باغ وحش‌ها باید مسئول فنی دامپزشکی داشته باشند تا پس از مرگ یک حیوان علت آن را بررسی کنند، گفت: تقریبا تعداد بسیار زیادی از باغ وحش‌های کشور فاقد یک مسئول فنی دامپزشکی هستند. دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و در کنار آن سازمان دامپزشکی کشور که بر بیماری‌ها نظارت می‌کند بخش‌های اصلی نظارتی هستند.

وی تاکید کرد: علم دامپزشکی حیات وحش در دامپزشکی کشور گم شده است یعنی اصلا در دامپزشکی وجود ندارد.

معماریان در پایان گفت: تغییر در دیدگاه دستگاه‌های نظارتی مهمترین بخش در ایجاد تحول در بررسی وضعیت باغ‌ وحش‌هاست چراکه در حال حاضر دیدگاه‌ این دستگاه‌ها منطبق با اصول مدیریت صحیح باغ وحش‌ها نیست حتی قوانین درستی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا طی دو ماه اخیر یک قلاده ببر در باغ وحش صفادشت ملارد به دلیل آنچه مشکل کلیوی گفته می‌شد، تلف شد. یک دلفین در مرکز دلفیناریوم برج میلاد جان خود را از دست داد و یک گوزن نر «مرال» در مرکز نگهداری حیات وحش پارک ملت به علت آن‌چه مبارزه برای جفت‌گیری اعلام شد، تلف شدند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
روشنایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
4
چرا اصلا باید حیوانی که باید در حیات وحش زندگی کند باید اسیر قفس باشد تا در اسارت بمیرد و حالا ما آزمایش کنیم بفهمیم‌چرا مرده؟
یعنی شما میخواین توجیه کنید که باغ وحش خیلی خوبه؟
دکتر معماریان شما که تا چند ستل پیش مدعی بودین که حیوانات در باغ وحش خیلی خوشحالن....الان چطور شده است که میگویید وضع باغ وحش‌ها خراب است؟
اگر وضع خراب است چرا شما شیر و ببر و کانگورو و ....میخرین برای این مرکز جنایت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
1
4
اگر شما یا مدیران را مشاور کنند ، چطور میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
همه مشکلات حل میشه
باغ وحش ارومیه حتی پروانه هم ندارد ولی بخاطر مسئول فنی اش (که پروانه هم ندارد) آزادانه کار می کند
مجید
|
United States of America
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
1
1
اصلا نیاز به باغ وحش نیست که مسئول فنی هم بخواهد . زندان حیوانات را باغ وحش گذاشتیم .
نظر شما
ادامه