کد خبر: ۵۵۴۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با اعلام کنترل شرایط حاد مرگ پرندگان در میانکاله، گفت: تعداد تلفات پرندگان به صفر رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دو هفته پیش اتفاق تلخی در تالاب میانکاله رخ داد که آن هم حکایت تلخ پرپر شدن هزاران قطعه پرنده مهاجر بود. این ماجرا با وجود اینکه مدت کمی از آن می‌گذرد ولی کمتر کسی بوده که آزرده خاطر نشده باشد.

پرندگان مهاجر خیلی بی‌صدا رفتند و بعد از رفتنشان طبیعت غرق در اندوه شد؛ اکنون تالاب میانکاله که نماد سرزندگی بود داغدار است؛ حتی پرندگانی که در طبیعت هستند در سوگ نشستند و غصه‌دار هستند.

سالانه یک میلیون پرنده وارد تالاب میانکاله می‌شوند که برخی گذری بوده و برخی نیز ماه‌ها هستند و از اواخر زمستان کم‌کم کوله‌بار سفرشان را می‌بندند و به دیارشان بازمی‌گردند اما امسال، زمان بازگشت پرندگان سفر تلخی را تجربه می‌کنند چراکه برخی از آنان سفر غریبانه‌ای را تجربه کرده و دیگر نیستند تا در این سفر همراهی‌شان کنند.

اما این ماجرا برای محیط‌بانان حکایت دیگری دارد؛ محیط‌بانانی که حاضر هستند برای یک پرنده جان خود را فدا کنند، کما اینکه کم نیستند محیط بانانی که به‌خاطر دفاع از حیات وحش مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

محیط‌بانان از اینکه هزاران پرنده مقابل دیدگان‌شان پرپر شدند و کاری از دست‌شان برنمی‌‌آمد آزرده خاطر هستند و تمام تلاش‌شان را به‌کار گرفتند جلوی مرگ بقیه پرندگان را بگیرند.

براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده دلیل مرگ پرندگان بیماری بوتولیسم اعلام شد یکی از دلایل اینکه تعداد تلفات زیاد شده علت این بوده برخی از پرندگان ازطریق لاشه‌ها مبتلا شدند به همین دلیل تمام تلاش خود را محیط‌بانان غرب تا شرق استان برای جمع‌آوری لاشه‌ها بکار گرفتند.

برخی از نقاط طبیعت میانکاله به‌دلیل پسروی آب حالت باتلاقی به خود گرفت ولی این موضوع مانع فعالیت محیط‌بانان نشد.

باوجود اینکه شرایط باتلاقی بود اما محیط‌بانان با تمام تلاش همه محیط را جست‌وجو می‌کنند تا بتوانند نسبت به دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام کنند چراکه این مهم‌ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند تا جلوی تلفات سایر پرندگان گرفته شود.

اما نکته غم‌انگیز اینکه شاید این بیماری موج دیگری به همراه داشته باشد از هم‌اکنون نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته و امیدواریم برای همیشه به این تراژدی تلخ پایان داده شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تعداد تلفات پرندگان می‌توان گفت به صفر رسیده است.

«دکتر سیدحسین رضوانی» افزود: درست است تعداد تلفات به پایان رسیده اما بر اساس گفته معاون سازمان احتمال اینکه این بیماری موج دیگری داشته باشد وجود دارد که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه علت مرگ پرندگان بیماری بوتولیسم اعلام شده بر اثر اکوسیستم طبیعی بوده و اقدام خاصی وجود نداشته تا بتوان جلوی این اتفاق تلخ را بگیریم.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
1
0
............ بوتولیسم در اخرین مصاحبه رد کردند که گفتند بیوتوکسین. معاون محیط زیست چیز دیگری میگوید ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
1
1
این سم چطور در تلاب محو شد؟
چطور قراره دوباره برگردد؟
جل الخالق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
چرا تا حالا ازین بوتو ها نبوده سم احنمالش بیشتره
نظر شما
ادامه