کد خبر: ۵۵۴۷۷

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر گزش ها از حیوانات دارای صاحب صورت گرفته است و حیوانات بدون صاحب خطر خاصی نداشته اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمودرضا رسولی» با اشاره به وجود بیماری مشترک بین انسان و دام، به صاحبان حیوانات خانگی توصیه کرد که با وجود ۸۳۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوانات مراقب نزدیکی و گزش های حیوانات خانگی باشند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۳۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد و توصیه می شود حیواناتی که در منزل نگهداری می شوند از حیطه زندگی دور شده و مانع از تماس مستقیم این حیوانات با افراد شوند.

رسولی بیان کرد: بعضی افراد ندانسته از حیوانی نگهداری می کنند با علم بر اینکه سلامت است، غافل از اینکه برخی از انگل ها و ویروس ها در بدن حیوان عادی بوده اما در بدن انسان تبدیل به بیماری می شود به طوریکه بیش از نیمی از بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک است و با واکسیناسیون به موقع حیوانات باید مانع از بروز هر گونه بیماری شد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین بیماری شایع در این روزها بیماری هاری است به طوریکه هر شخصی که سگ در منزل دارد، باید زیرنظر دامپزشک باشد تا از خدمات پیشگیری و بهداشت های انسانی و حیوانی بهره مند شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه برای نوازش حیوانات خانگی باید از دستکش استفاده شود، گفت: از تماس کودکان با حیوانات باید ممانعت به عمل آید و استفاده از قرص انگل در حیوانات برای جلوگیری از رشد انگل های خارجی و کنه استفاده شود.

وی از فعالیت پنج کلینیک دامپزشکی در همدان خبر داد و یادآور شد: صدور پروانه برای کلینیک های خصوصی از سوی این اداره کل انجام می گیرد و بازدیدهای مکرر از این مراکز انجام می شود.

رسولی با تأکید بر ارتباط مردم با اداره کل دامپزشکی در صورت مشاهده موارد مشکوک اعلام کرد: صاحبان حیوانات خانگی می توانند با ارتباط با شماره ۱۵۱۲ هر گونه گزارش در زمینه بیماری را اعلام کرده و از خدمات اکیپ های سیار بهره مند شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان گفت: گزارش های اخیر حاکی از آن است که بیشتر گزش ها از حیوانات دارای صاحب صورت گرفته و حیوانات بدون صاحب خطر خاصی نداشته اند که در صورت هر گونه گزش باید به دامپزشک مربوطه گزارش شود.

 

نظر شما
ادامه