کد خبر: ۵۵۴۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نتایج آزمایش‌های انجام‌شده نشان داد علت مرگ دسته‌جمعی توکاهای گلوسیاه در بجنورد، بیماری مسری نبوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید محمدمهدی احمدی» اظهار داشت: نمونه جسد توکاهای تلف شده، برای بررسی بیشتر و تشخیص علت مرگ، به مشهد ارسال شد و البته نتایج نشان داده، علت مرگ، بیماری نیوکاسل و یا آنفلوآنزا که قابلیت سرایت به انسان را هم دارد، نبوده است.

مرگ دسته جمعی و مشکوک حدود ۳۰ قطعه از پرندگان مهاجر در بجنورد در روز یکشنبه هفته گذشته، که در ابتدا مسوولان حفاظت محیط زیست آنها را به عنوان سار معرفی کرده بودند، سبب شگفتی و نگرانی مردم شده بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: بر اساس نتیجه آزمایش، مسمومیت این پرندگان با فسفر، کلر و یا سموم جونده کش هم منتفی است.

دکتر احمدی با بیان اینکه کیت های آزمایشگاه، قادر به انجام آزمایش مسمومیت فسفر، کلر و سم جوندگان است، خاطرنشان کرد: البته احتمال مسمومیت با سایر مواد وجود دارد.

وی افزود: حادثه مرگ پرندگان تنها یک مورد و در یک نقطه از شهر بجنورد گزارش شد که به دنبال آن بررسی ها و پایش ها در سایر نقاط شهر نیز انجام شد اما هیچ مورد مشابهی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه علت مرگ این پرندگان هنوز دقیقا مشخص نیست، گفت: چیزی که می توان از آن اطمینان داد آن است که حادثه مرگ گروهی پرندگان، نباید هیچ گونه نگرانی در خصوص به مخاطره افتادن سلامت شهروندان ایجاد کند.

لاشه توکاهای گلوسیاه تلف شده، از سوی شهروندان تنها در جوی آب و معابر اطراف میدان بازرگانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی، مشاهده شده بود.

نمونه لاشه توکاهای گلوسیاه برای تعیین علت مرگ به آزمایشگاهی در مشهد فرستاده شد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
1
پس چی شده بود؟
کلستریدیدوم تیپ c بود؟
نظر شما
ادامه