کد خبر: ۵۵۴۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

حکیم مهر: «دکتر علیرضا خرمی» از همکاران دامپزشک و از خوانندگان محترم حکیم مهر با ارسال یادداشتی به این رسانه نوشت:

بسم رب العالمین

با سلام خدمت تمامی اساتید دلسوز، همکاران گرامی و دوستان عزیز و همچنین عرض تبریک به مناسبت ورود به ایام الله دهه فجر.

همانطور که استحضار دارید، در واکنش های پس از واکسیناسیون (Post vaccination reaction) شوک آنافیلاکسی یکی از موارد احتمالی است که بسیار حائز اهمیت می باشد و درصورت عدم درمان به موقع با داروی مناسب، باعث تلفات می گردد. در تمامی بروشورهای واکسن های دامی داخلی و خارجی موجود در کشور، در مورد خط اول مقابله با این شوک، استفاده از داروی «آدرنالین» توصیه شده است.

گفتنی است بنده داروی مذکور را در لیست داروهای دامی تولیدی داخلی ندیده ام لذا فقط می توان از داروخانه های انسانی تهیه نمود ولی با عرض تاسف در دفترچه  راهنمای مصرف واکسن ها اشاره ای به دز و نحوه استفاده این دارو در گونه های حیوانی هدف نشده است (همانطور که شما بزرگواران مستحضر هستید استفاده آدرنالین خارج از دز معین بر اساس وزن و گونه حیوانی نه تنها درمان کننده این شوک نمی باشد بلکه خطرآفرین نیز می باشد).

همین مهم شاید عامل نابسامانی و سوء استفاده برخی افراد گردد که از ذکر مصادیق آن به دلیل امکان ایجاد بدآموزی، اجتناب و پیشنهاد می گردد با توجه به تولید این دارو در حوزه دامی در کشورهای دیگر و مشخص بودن دز، نحوه تزریق آن و... در هنگام بروز آنافیلاکتیک شوک، درج این مهم از سوی سازمان دامپزشکی برای تمامی شرکت های تحت نظر، الزام آور گردد و همانگونه که همگی موافق هستیم، شفافیت بهترین تبلیغات می باشد.

یکی از وظایف شرعی همگانی در رابطه با مواردی که شاید احتمال زمینه سازی فساد را در جامعه فراهم نماید، ابتدا اطمینان خاطر از سازوکار موجود، سپس اطلاع رسانی و درخواست اصلاح آن می باشد.

امید است تمامی همکاران عزیز این مهم را بیش از پیش مدنظر قرار دهند و فراموش ننماییم افراد یک جامعه، زنجیروار به همدیگر متصل می باشند پس بهتر است امر به معروف و نهی از منکر را در ابتدا از خود شروع نماییم.

از حکیم مهر نیز بسیار سپاسگزارم که این فرصت را برای مطرح نمودن نواقص و مشکلات و البته پیشنهادات همکاران ارجمند برای اصلاح، پیشگیری، ارتقاء دانش و... فراهم نموده است.

انشاا... که در زمره شیعیان واقعی امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام قرار بگیریم.

علیرضا خرمی

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
با با این خبره ،درد دل ارباب رجوع ،حرف دل مشتریه ،مقاله علمیه ،سخنرایه یا بیانیه ،شان دامپزشکی با این خبرها برای رسانه حکیم مهر کم میشه ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
قدر زر، زرگر شناسد _قدر گوهر، گوهری
نظر شما
ادامه