کد خبر: ۵۵۴۹۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
«دکتر محمدحسن اصغری وسطی‌کلایی» در گفت‌وگو با حکیم مهر:
وی افزود: واحد حقوقی شهرداری صریحاً گفت که قانون ذکر نکرده که دامپزشکی جزء حرف پزشکی است و در نتیجه امکان استفاده از مزیت‌های حرف پزشکی که استقرار مطب در اماکن مسکونی است وجود ندارد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سرانجام صورتجلسه مورخ ۲۹ دی ماه کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص بررسی مشکلات کلینیک‌های دامپزشکی از سوی رئيس کمیسیون کشاورزی مجلس منتشر شد.

 «دکتر محمدحسن اصغری وسطی‌کلایی» به‌عنوان نماینده کلینیک‌های دامپزشکی، یکی از حاضران جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس بود که در گفت‌وگو با حکیم مهر به تشریح تصمیمات اتخاذ شده می‌پردازد.

حکیم مهر: آقای دکتر، نخستین واکنش نسبت به برخوردهای اخیر شهرداری در خصوص مطب‌های دامپزشکی از کجا آغاز شد؟

مهر ماه امسال به همراه جمعی از دامپزشکان فعال حوزه حیوانات خانگی، نامه‌هایی را خطاب به رئیس سازمان نظام دامپزشکی و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تنظیم کرده بودیم. محتوای این نامه‌ها این بود که ما فعالین حوزه دام کوچک، با شهرداری دچار مشکل شدیم و نگاه شهرداری به فعالیت ما، یک نگاه تجاری است، در حالی که نقش ما پیشگیری بوده و تمایل مردم به حیوانات خانگی به عنوان نماد طبیعت زیاد شده است.

حکیم مهر: توجیه شهرداری چه بود؟

متاسفانه نگاه شهرداری سلامت‌محور نیست. طبق قانون نظام پزشکی، پزشکی و حرف وابسته می‌توانند در اماکن مسکونی مطب داشته باشند اما شهرداری دامپزشکی را مشمول این قانون نمی‌داند و می‌گوید قانون‌گذار حرفه دامپزشکی را جزء‌حرف پزشکی نیاورده است. نگاه شهرداری این است که دامپزشکی مجوز خود را از وزارت بهداشت نگرفته و جهاد کشاورزی هم متولی سلامت نیست.

حکیم مهر: پاسخ شما به این ادعا چه بود؟

ما با تکیه بر ۲ آیتم که خیلی برایمان مهم بود، جلو رفتیم؛ اول اینکه قانون حق محرومیت از مطب که سال ۶۶ برای گروه پزشکان تصویب شد، شامل حال دامپزشکان هم می‌شود. آنچه از این قانون می‌توان استنباط کرد این است که به کسی حق محرومیت از مطب می‌دهند که بتواند مطب تاسیس کند و طبیعی است کسی که نتواند مطب بزند، حق محرومیت از مطب هم نمی‌گیرد. لذا بر این اساس قانون گذار دامپزشکی را جزء حرف پزشکی آورده است.

اما از طرفی در قانون نظام پزشکی و وزارت بهداشت آمده هر رشته‌ای که از ما مجوز آموزشی دریافت کند و از آنجا که دامپزشکی هم زیر نظر وزارت بهداشت نیست، در نتیجه موضوعیتی نسبت به این داستان ندارد. بنده حتی از طریق مشاوران دکتر نمکی با ایشان رایزنی داشتم و ایشان گفتند که شما اگر هم نامه‌ای به من بزنید، من نمی‌دانم نامه را به کجا بفرستم، چون اصلاً زیرمجموعه من نیست.

ما براین اساس به نظام دامپزشکی رجوع کردیم که برای ما کارهایی بکند. دکتر صفری هم نامه‌ای به شورای شهر و شهرداری تهران نوشتند که البته متاسفانه برگشت خورده است. واحد حقوقی شهرداری صریحاً گفت که قانون ذکر نکرده که دامپزشکی جزء حرف پزشکی است و در نتیجه امکان استفاده از مزیت‌های حرف پزشکی که استقرار مطب در اماکن مسکونی است وجود ندارد.

آنچه که به ذهن ما رسیده بود این بود که به متولی خودمان یعنی کسی که به ما مجوز داده رجوع کنیم. لذا از طریق معاون پارلمانی سابق جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی، به دکتر کیخا نامه زدیم و از ایشان خواستیم که به این موضوع ورود کنند. بنده از آبان ماه تا الان هر ۲ هفته یک بار به کمیسیون رفت و آمد داشتم که این فرایند در یک بازه زمانی به خاطر ترافیک و حجم کاری به تاخیر افتاد، اما در نهایت با دکتر کیخا طی جند جلسه به نتایجی رسیدیم.

متاسفانه نگاه دیگری که در شهرداری وجود داشت، این بود که دامپزشکی اصلاً نباید داخل شهر باشد و تصور می‌کردند که ما فقط قرار است که دام‌های بزرگ را ببینیم.

حکیم مهر:‌ ماحصل همه تلاش‌های شما چه شد؟

نهایتاً آنچه با تلاش دکتر کیخا انجام شد، برگزاری یک جلسه در کمیسیون کشاورزی تحت‌عنوان جلسه تخصصی بررسی مشکلات کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی بود. در جلسه رایزنی‌هایی صورت گرفت و خروجی جلسه این بود که صورتجلسه‌ای ترتیب داده شود. با توافقی که با نماینده شهرداری کرده بودیم به این نتیجه رسیدیم که نگاه شهرداری در برنامه طرح تفصیلی جدید شهر تهران به دامپزشکی تغییر کند. بر اساس این طرح، در پهنه‌های مختلف تهران مشخص شده که در چه مناطقی، چه فعالیتی می‌تواند صورت بگیرد که مقرر شد دامپزشکی در اماکن مستقل مسکونی بتواند فعالیت داشته باشد.

حکیم مهر: یعنی این طرح تصویب شد؟

این طرح هنوز تصویب و ابلاغ نشده است. قراری که گذاشتیم این بود که ۲ کار انجام شود؛ اول اینکه شهرداری تا تعیین تکلیف طرح تفصیلی ممانعتی از فعالیت مطب‌های دامپزشکی انجام ندهد و تا این طرح مشخص شود، سلیقه‌ای عمل نکند.

دوم اینکه در این زمینه باید جلسه‌ای تشکیل شود. نگاه ما یک کارگروه با محوریت نظام دامپزشکی است که با حضور سازمان دامپزشکی، جامعه دامپزشکان، شهرداری و... برگزار شود.

در ضوابط تاسیس مراکز درمانگاه که چند روز پیش از سوی سازمان دامپزشکی ابلاغ شد، همه این پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است که مطب‌های دامپزشکی در چه اماکنی باید باشد. شهرداری اما از این ضابطه اطلاع ندارد و هدف ما این است که آن را ضابطه‌مند و اصولی کنیم. هدف ما این نیست که بگوییم ما جزء حرف پزشکی هستیم، بلکه نگاه ما وسیع‌تر است. در تهران ۲۰ سال دیگر مشخص می‌شود که چه اتفاقاتی در حوزه دامپزشکی می‌افتد. همانطور که در دهه پنجاه شمسی به پزشکان اجازه دادند که در منازل مسکونی فعالیت کنند تا به سلامت شهر کمک شود، الان هم باید شهرداری به کلینیک‌های حیوانات خانگی نگاه ویژه داشته باشد و حتی ما توقع سوبسید داریم، چون ما به بهداشت شهر کمک می‌کنیم.

اگر جمعیت پزشکانی که مسئولیت سلامت شهر تهران را به عهده‌ دارند، در نظر بگیرید و آن را با تعداد مراکز دامپزشکی با این حجم حیوانات مقایسه کنید، خواهید دید که چه بار سنگین‌تری روی دوش این قشر است. بنابراین شهرداری باید نگاه ویژه‌تری داشته باشد. تشکیل این کارگروه هم منوط به این است که شهرداری در جواب این نامه چه بگوید. اما امید داریم که با این روش گام بزرگی برداشته‌ایم.

حکیم مهر: یعنی سرنوشت آن جلسه به نظر شهرداری منوط می‌شود؟

خیر. به نظر کمیسیون کشاورزی به‌عنوان کمیسیون تخصصی منوط شده است. از آنجا که در این باب قانونی وجود ندارد که دامپزشکی باید کجا باشد، طبق نظر اعضای حاضر در جلسه، شهرداری را مجاب کردیم که این کارها را انجام دهد.

حکیم مهر: اگر انجام ندهد، چه؟

اگر انجام ندهد کمیسیون کشاروزی از اهرم‌های دیگری می‌تواند استفاده کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
..................... آخه سوبسید چه ربطی داره؟ اصلا معنی سوبسید یا همون یارانه چیه؟
سوبسید را دولتها میدن نه شهرداری و ...
ناشناس
|
France
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
عجيبه كه دامپزشكي رو ... حساب كردن! يا اين همكارمون عرضه ش خيلي زياده يا جهاد كشاورزي نقشه اي داره
دامپزشك
|
France
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
1
0
مگه اينكه دكتر هاي دام كوچك دامپزشكي رو به جايي برسونن وگرنه ما كه تو گاوداري نه حمايتي داريم نه نظامي. واقعا سوبسيد خواستن جرات ميخواد، دمت گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
متاسفانه اطلاعات کم حقوقی دوستان باعث طولانی شدن و کش آمدن موضوع شده . اگر بدرستی جستجو میکردند حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم صلاحیت شهرداری در تعیین مصداق گروههای وابسته به حرف پزشکی را میتوانستند بیابند . یعنی شهرداری نمیتواند تعیین کند چه گروهی و چه مشاغلی در محدوده گروهها و حرف پزشکی هستند .
پاسخ ها
سعید
| Poland |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
فکر کنم کارمند دولت هستی و نمیدونی شهرداری یعنی چی! ماها رفتیم 150 نفر امضا کردیم همه نمیدونن شما آگاهی؟ نظام و سازمان نمیدونن شما میدونی؟
ناشناس
| Finland |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
اتفاقا عدم آگاهی و عدم تسلط به قوانین و سوابق قانونی در کنار پرداختهای غیر قانونی به عوامل شهرداری و نشان دادن ضعف و ترس از طرف اکثر این دوستان امضا کننده ،موجب جری شدن و افزایش اعتماد به نفس شهرداری چی ها شد و مسئله ای که اساسا" حل شده بود ، دوباره به جریان افتاد .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
اولا که این فرایندی که دکتر اصغری در موردش صحبت می کنند و اینقدر آسون نشون میده، واقعا به همین سادگی به دست نیامده. با یک مشت شهرداری چی ......بگیر، هر روز سر و کله زدیم که با زور و تهدید و ارعاب می خواستند هر روز داستان جدیدی ایجاد کنند و دامپزشکی رو خون به جگر کردند از بس هر روز یک بازی جدید ایجاد کردند.
دوماً شهرداری واقعا از هر چیزی میخواد پول در بیاره تا کسری های خودش رو جبران کنه، به همین علت روش فکری ..........های ...... رو در پیش گرفته و همین که یک جا دامپزشکان توانستند صحبت کنند و حرف شون رو به کرسی بنشانند، یک کینه شدید بین دامپزشکی و شهرداری ایجاد می کنه تا به فکر راه حل های جدید برای ........... خالی کردن جیب این قشر فقیر باشن.
سوما نظام دامپزشکی وقتی قدرت اجرایی نداشته باشه و نتونه از اعضای خودش دفاع کنه باید فشار زیادی روی اعضا باشه و در نهایت بخش خصوصی پیگیر این مسائل بشه و این ضعف نظام دامپزشکیه.
چهارما خدا رو شکر حداقل فعلا دست از کله کچل دامپزشکان برداشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
بعضی ها کنار گود نشستن میگن لنگ ش کن، این جور ادم ها فرقی با مسئولین ......... ندارن
ناشناس
| Finland |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
همه دلایل قانونی بطور طبیعی به نفع دامپزشکان بودو نیازی به کرسی نشاندن نبود ، اما بی خبری و نشان دادن ضعف از طرف اکثر دامپزشکان در برابر شهرداری ، که اغلب همراه با پرداختهای غیر قانونی برای رفع مشکل شخصی ، بوده است ، موجب ......... شدن شهرداری چی ها شد و در واقع همین دوستان همه را به دردسر انداختند.
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
حکیم مهر چرا نظر من در مورد صحبت دکتر اضغری را سانسور کرد؟! بنده بر اساس شناختم صحبت کردم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
0
ملک مستقل میشه دکتر .......... و ............
رفتند کار خودشونو درست کردند تمام
اکثر کلینیک های دامپزشکی ملک مستقل نیستند
نظر شما
ادامه