کد خبر: ۵۵۵۱۰

علت انقراض ماموت ها هنوز هم یک راز بزرگ است و محققان در این مورد گمانه زنی های مختلفی دارند. اما بررسی دی ان ای این حیوان باعث دستیابی به اطلاعات تازه ای در این زمینه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، محققان با بازیابی ژنتیکی DNA ماموت های ماقبل تاریخ موفق به کسب اطلاعات بیشتری در مورد نحوه انقراض این حیوان غول پیکر شده اند.

دی ان ای های شناسایی شده ماموت ها از یکی از جزائر نزدیک به سیبری به دست آمده و مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل است. بررسی این دن ای ها نشان می دهد ماموت ها قبل از انقراض دچار نارسایی و نقص ژنتیکی شده اند. این امر باعث شده تا ماموت های نر توان باروری خود را از دست بدهند و توسعه سیستم عصبی آنها با مشکل مواجه شود

ازجمله دیگر مشکلاتی که برای ماموت ها به وجود آمده می توان به بالا رفتن قند خون و حتی از دست رفتن توانایی بوکردن در آنها اشاره کرد. مجموعه این مسائل باعث کاهش تولید مثل و زاد و ولد ماموت ها و انقراض آنها شده است. ماموت های مذکور که تعداد آنها در ۴۰۰۰ سال قبل بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر بوده سرانجام منقرض شده اند.

البته باید توجه داشت که تغییرات آب و هوایی زمین و گرمتر شدن هوا نیز در این زمینه نقش داشته است، زیرا ماموت حیوانی نیست که بتواند در آب و هوای گرم به زندگی خود ادامه دهد. محققان امیدوارند با بررسی دقیق تر دی ان ای ماموت اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کنند.

منبع: انگجت

 
نظر شما
ادامه