کد خبر: ۵۵۵۲۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: از جمله آیتم‌های دیگر که به خدمات تعرفه‌ها اضافه شده، بحث مدیریت گله‌ها است. همچنین برای تهیه گزارش‌ها هم تعرفه پیش‌بینی شده است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پس از نزدیک به ۳ سال انتظار، روز گذشته تعرفه‌های خدمات درمانی دامپزشکی بخش خصوصی از سوی سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد. رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر به تشریح جزئیات افزایش تعرفه‌ها می‌پردازد.

«دکتر محمدرضا صفری» معتقد است که اگرچه تعرفه‌های جدید متناسب با واقعیت‌های امروز جامعه نیست، اما پایه خوبی برای تعرفه‌های سال آینده خواهد بود.

حکیم مهر: آقای دکتر، تعرفه‌های بخش خصوصی دامپزشکی بعد از گذشت ۲ سال، سرانجام امروز ابلاغ شد. ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

طبق قانون می‌بایست در سه ماهه نخست هر سال، تعرفه ابلاغ شود اما در سال ۹۷ این اتفاق رخ نداد و ما موفق نشدیم که ابلاغ تعرفه‌های جدید را بگیریم. موضوع به سال ۹۸ منتهی شد. در سال ۹۸ نیز از اردیبهشت ماه تا امروز، پیگیری‌های فراوانی را انجام دادیم و همکاران ما در بخش خصوصی پیگیر بودند که تعرفه‌ها طبق قانون مقرر ابلاغ شود. پایگاه خبری حکیم مهر و سایر رسانه‌ها هم پیگیر بودند و آنچه که همکاران ما در سازمان نظام به کمک انجمن‌ها و تشکل‌های ذیر‌بط تدوین کردند، درصدهای رشدی که پیش بینی شده بود بر اساس حداقل‌هایی بود که ضرورت داشت انجام پذیرد.

آخرین تعرفه‌ها اسفند ماه سال ۹۶ ابلاغ شده بود و در این ۲ سال افزایش هزینه‌های تمام شده خدمت تلاطم زیادی داشت. به هر ترتیب بعد از جلسات متعدد با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی که جا دارد از دکتر رفیعی‌پور تشکر کنم که در چند مرحله در چند ماه اخیر مکاتبات صریح و روشنی داشتند، کمک زیادی به تایید تعرفه‌ها صورت گرفت.

به هر ترتیب آنچه ما توانستیم در وزارت جهاد کشاورزی جمع‌بندی کنیم و مورد توافق همه قرار گیرد، به‌عنوان حداقل رشدی است که می‌شود داد؛ با اذعان به اینکه آنچه که ابلاغ می‌شود حداقل است و آنچه که افزایش در هزینه‌های تمام شده ارائه خدمت رخ داده، فراتر از آن است.

به لطف خدا امروز مهندس کشاورز تعرفه‌ها را ابلاغ کردند که جا دارد از ایشان و همکارانی که در وزارت جهاد کشاورزی در چند هفته اخیر تلاش می‌کردند که این ابلاغ صورت گیرد، تشکر کنم.

حکیم مهر:‌ آیا رقم افزایش تعرفه‌ها از نظر شما قابل قبول است؟

به اعتقاد من آنچه که ابلاغ شده، ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است؛ به خصوص در زمینه خدمات بهداشتی و پیشگیری رشدی که رخ داده مناسب است و آنچه که اتفاق می‌افتد این است که سازمان دامپزشکی در حوزه واکسیناسیون و بهداشت و پیشگیری از همکاران خرید خدمت خواهد داشت و منابع آن هم توسط دولت تامین می‌شود. خود سازمان همراهی کرد و این را پذیرفت و امروز شاهد رشد در تعرفه خدمات واکسیناسیون هستیم. این ابلاغ متعلق به سال ۹۸ است و از ابتدای سال ۹۸ قابل اجراست.

حکیم مهر: تکلیف خدماتی که از ابتدای سال تا امروز انجام گرفته، چه می‌شود؟

در جلساتی که داشتیم مقرر شد در قراردادهایی که از ابتدای سال وجود داشته، مابه‌التفاوت خدمات واکسیناسیون با مبلغ جدید به همکاران مراکز مایه‌کوبی و واکسیناتورها پرداخت شود. آیتم‌هایی که در تعرفه‌های امسال آمده، متناسب با واقعیت‌ها و آیتم‌های خوبی است اما چون گسترده است، الان قابل توضح نیست. ما آن را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم تا با رؤسای محترم نظام دامپزشکی استان‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌ها جلسه خواهند گذاشت و موارد تعرفه‌ای را به همکاران ارائه خواهند کرد.

حکیم مهر:‌ رقم متوسط افزایش تعرفه‌ها چقدر است؟

افزایش کلی به شکل میانگین در کل تعرفه‌ها ۲۶ درصد است. تعرفه خدمات واکسیناسیون اعم از دام و طیور و همچنین خدمات بهداشت و پیشگیری مثل سم‌پاشی اماکن دامی، خدمات ضدعفونی اماکن دامی و... هم رشد بیشتری دارد. در مورد واکسیناسیون واکسن‌هایی که روغنی هستند و تزریق آن سخت‌تر و وقت‌گیرتر است، ۳۰ درصد افزایش علاوه‌بر آن صورت گرفته خواهیم داشت.

نکته مهم دیگر، هزینه تردد بود که بر عهده دامدار است، اما در جایی که سازمان دامپزشکی خرید خدمت می‌کرد این مغفول واقع مانده بود و دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانسند بپذیرند که هزینه خدمات تردد را سازمان دامپزشکی تامین کند. با نظر خود سازمان دامپزشکی این هم به عنوان یک آیتم اضافه شد که هزینه تردد برای خدمات واکسیناسیون دامپزشکی را خود سازمان دامپزشکی پرداخت خواهد کرد.

از نکات دیگر که خیلی کمک می‌کند این است که ۵۰۰ رأس واکسیناسیون را به‌عنوان حداقل در یک روز در نظر گرفتیم. خیلی از همکاران ما به مناطق و روستاهای سخت و صعب‌العبور می‌روند و ممکن است در یک روز نتوانند بیشتر از ۱۰۰ رأس واکسیناسیون انجام دهند؛ بر این اساس این خدمت تعدیل می‌شد. در تعرفه جدید اگر ۵۰۰ رأس گوسفند در یک روز واکسن زده می‌شود و هر رأس ۲۰۰ تومان است، اگر به ۱۰۰ رأس تبدیل شود این ضریب افزایش پیدا خواهد کرد که آنچه حق‌الزحمه همکاران است معادل همان ۵۰۰ رأس در نظر گرفته شود.

از جمله آیتم‌های دیگر که به خدمات تعرفه‌ها اضافه شده، بحث مدیریت گله‌ها است. همکارانی که برای ارائه خدمات واکسیناسیون و بهداشت و پیشگیری می‌روند، قبل از اقدام برای مدیریت گله باید پروتکل‌هایی داشته باشند و گله را برای واکسیناسیون آماده کنند که برای این تعرفه تعیین شده است. بعد از اقدامات واکسیناسیون و بهداشت پیشگیری، برای تهیه گزارش‌ها هم تعرفه پیش‌بینی شده و مقیدسازی دامدار برای عملیات واکسیناسیون و بهداشت و پیشگیری هم تعرفه دارد. همچنین برای دام‌هایی که اگزوتیک و پرخطر هستند، تعرفه با توافق صاحب دام تعریف شده است. اینها اتفاقات خوبی است که توانستیم به شکل واقع‌بینانه و بر اساس آنچه در فیلد اتفاق می‌افتد و با کمک خود انجمن‌ها تدوین کنیم و در تعرفه‌های جدید لحاظ شود.

یکی از نکات مهمی که همکاران ما در خدمات تخصصی انتظار داشتند، آن ۳۰ درصد علاوه بر تعرفه معمول است که به تعرفه دوره قبل اضافه کردیم. همچنین بر اساس انتظاراتی که همکاران در استان‌ها داشتند، ما آیتم دیگری اضافه کردیم که همکاری که ۱۵ سال سابقه کار به‌عنوان کلینیسین در بخش دارد، خدمات او تخصصی تلقی می‌شود و ۲۰ درصد به تعرفه‌های او اضافه خواهد شد. ضمن اینکه باز هم به عنوان یک آیتم، عملیات نظارت بر خدمات بهداشت و پیشگیری که توسط مراکز مایه کوبی ارائه می‌شود، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد با نظر نظام دامپزشکی لحاظ خواهد شد به‌عنوان فعالیتی که نظارت بر ارائه خدمات بهداشت و پیشگیری است.

البته ما اعتقاد داریم که تعرفه‌ها فاصله زیادی با واقعیت‌های جامعه و زحماتی که همکاران ما در بخش خصوصی می‌کشند، دارد. اما ان‌شاالله پایه خوبی برای تعرفه سال ۹۹ خواهد شد که بتوانیم به سمت واقعی شدن تعرفه حرکت کنیم. مهندس کشاورز هم باور دارند که بخش تخصصی اگر حمایت نشود، نمی‌تواند خدمات شایسته را به بخش تولید ارائه دهد و نهایتاً بخش تولید هم آسیب‌پذیر خواهد شد.

حکیم مهر: جزئیات بیشتر ابلاغ تعرفه‌ها چه زمانی برای انتشار به دست ما می‌رسد؟

تعرفه‌ها امروز ابلاغ شده و ما در چند روز آینده جزئیات دقیق آن را در اختیار حکیم مهر قرار می‌دهیم. جزئیات آن کمی نیاز به تحلیل دارد و باید به همکاران توضیح داده شود که ظرفیت تعرفه‌ها به چه شکل است. ما بنا را بر این گذاشتیم که تعرفه‌ها را به استان‌ها ابلاغ کنیم و همکاران در جریان قرار بگیرند و استفاده خوبی از آن شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
نیمه خوشحال.
|
United States of America
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
2
2
26درصد که جیزی نمیشه خیلی کمه بااین تورم سرسام اور.تلاش کنید سال99اونم اوایل سال زیادبشه.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
0
ریاست محترم ابلاغ تعرفه بهترین تعریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
4
ان شالله ماده ی ۱۹ کی پیگیری مبشه.ما که عمرمون تموم شد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
2
امیدوارم در این تعرفه ها برای متخصصین دامپزشک هم تعرفه متفاوت با دامپزشکان عمومی لحاظ شده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Turkiye |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
در تعرفه قبلی اعمال شده بود مگر خبر ندارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
اخیرا در خراسان رضوی هم ماده 19 اجرا می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
2
5
باید تعرفه های واکسیناسیون حداقل ده برابر افزایش پیدا کنه چونکه مراکز در خط مقدم پیشگیری از بیماری ها و بهبود تولیدات هستند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
2
1
حضور يك دامپزشك در بدنه وزارت خانه چقدر سرعت جوابگيري رو زياد ميكند,ممنون از اقاي دكتر صفري رييس محترم نظام دامپزشكي وسرپرست امور استانهاي وزير جهاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
بسيار عالي اميدوارم موفق باشند و در بخش اموزش هم فكري به حال دانشگاه بافت و دانشجويان غير بومي با توجه به رتبه بشه.. تشكر
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
2
خدمات کلینسین های دام بزرگ خیلی ناچیز بوده وبا تورم بازار همخوانی ندارد در حالیکه قیمت دام ودارو با تورم بازار بالا میره تعرفه خدمات دامپزشکی با ترس ودلحوره مسئولین وقت بخصوص از وزارت جهاد پیش میبرند وهمکاران پزشک این مملکت با تعرفه های عالی ویه روز ومطابق تورم بازار انهم به وقت اعلام میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
از تعرفه های اونا یا واقعا خبر نداری یا اینکه ..................
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
1
3
خدای من افزایش 26 درصد بعد از سه سال واقعا باور نکردنیه ! خدا قوت ...................................
پاسخ ها
دکتر دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
جناب مقطع الجملات سایت ! من جز تعریف از ریاست محترم چیز دیگر ننوشتم . واقعا بر این باورم که نهایت برش و توان ریاست و همکارانش در نظام دامپزشکی همین است. و واقعا معجزه شده . چون در ریاست قبلی اصلا این دوستان انتسابی وزارت عددی برای وزیر نبودند . و به حساب نمی آمدند. واقعا الان پیشرفت کرده ایم.
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
بدون شک هرچیزی که الان‌در سازمان‌نظام مونده وبه آن افتخار میکنیم حاصل رحمات رئیس قبلی یعنی دکتر آقامیری هست . نه تنها پیشرفتی نداشتیم بلکه عقب نشینی هم کردیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
1
با این افزایش تعرفه راسی ۲۵۰تومن یعنی با درصدی ک دکترهم میگیره از واکسیناسیون و واریز مبلغ بعد ۷الی۸ماه و این بنزین خداییش انصاف نیست تعرفه واکسیناسیون باید حداقل دوبرابر یا سه برابر بشه یعنی هر راس گوسفند باید حداقل ۴۰۰تومن برای واکسیناتور واریز بشه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
3
دامپزشکی و بخصوص بهداشت و پیشگیری مرده وقتی ریاست اداره کل ................ خرید خدمت انجام نمیده و واکسنای استراتژیکو به خود اداره واگذار میکنه که در وقت اداری با خودرو بیت المال برن و از دامدار هزینه هم بگیرن .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
3
......................... ۲۶ درصد بعد سه سال، هنر کردید. وعده سال ۹۹ رو هم میدین.. سالی که نکوست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
1
آیا در تعرفه جدید دیده شده است که
اگر مثلا یک گله 1000 راسی گوسفند درگیر دچار مشکل با همه گیری و تلفات بالا شده است، تعرفه حل مشکل این گله با تعرفه ویزیت یک راس بیمار از همان گله کاملا متفاوت است؟
به عنوان حل مشکل تلفات پی در پی چندین میلیون تومانی در یک گله چند میلیارد تومانی همان ویزیت یک راس بره است که به 50 هزار تومان نمی رسد؟
آیا این عادلانه است!
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
1
هر وقت با نرخ هایی که خودتون نوشتید چند سال تونستید کار کنید،منم قبول می کنم ...................... پشت گوشتون رو می بینید که این تعرفه ها اجرا بشه. .............. کاش از اول شرایط خوندن دامپزشکی ایجاد نمی شد.دامپزشکی برای من پر از دردسر خاطرات بد و علافی و سرگردانی بود.این همه وقت و انرژی رو تو کلم می ذاشتم الان بزرگترین تولید کننده کلم تو خاورمیانه بودم!!!رشته دامپزشکی ،حیف وقت و عمری که برات گذاشتم.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
همکار گرامی حق با شماست.هر جور فکر میکنم از اکثر مشاغل جامعه عقب تر هستیم.در حالیکه سی سال پیش که من کنکور دادم ای کاش این رشته اصلا تو دفترچه ی انتخاب رشته نبود.جناب آقای دکتر صفری همین امسال هزینه ی کلاسهای بازآموزی و بیمه ی مسئولیت حرفه ای و دریافت مجوز مایه کوبی ی یک ساله چند درصد گرون شده؟ ۲۶ درصد؟ ..............
نجادی
|
United States of America
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
تو وزارت بهداشت هر سال افزایش تعرفه برابر تورم دارن و کاری ندارن ملت از پس هزینه بر میان یا نه چونکه برا خودشون احترام قائل هستن، حالا اینجا چون که افراد میترسن نکنه اگه اعتراض کنند یا یکم سختگیری کنن صندلی که بهش تکیه دادن از دست میده ، برای خودشون ارزش قایل نمیشن .....................
همون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
"انتظاری" از شما نیست
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
و همینطور از شما هم انتظاری نیست
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
0
بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید
۲۶ درصد مازاد درامد و البته مالیات سی درصدی که از سال آینده ازمون میگیرن بنزین ۳ هزار تومنی و گاوداری بد حساب
خط مقدم درمان و پیشگیری مملکت باشی بعد از ۳ سال افزایش تعرفه خدماتت کمتر از مالیاتت باشه خود سازمان دامپزشکی قیمت کلاسای بازاموزی رو امسال دوبرابر کرده و دستشون درد نکنه تعرفه خدمات ما هم بعد از ۳ سال ۲۶ درصد بیشتر شده
خدارو شکرت منو این همه خوشبختی محاله
و جدا تشکر میکنم از تمام کسانی که قفل عدم صدور تعرفه اارو بعد از ۳ سال شکستن نمشد انتظار داشت هم تعرفه صادر شه هم اون چیزی که دامپزشکا دلشون میخواد باشه فعلل همینکه صادر شده جای شکرش باقیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
0
همه میگن مسیولین ترسو هستن و از این حرفها، بعد خودشون میان با ترس و لرز به عنوان ناشناس نظر میدن، اول خودتون و اصلاح کنید بعد نظر بدید دوستان ناشناس
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
0
سازمان احتمالا منتظر مونده این چهار هفته بگذره بعد تعرفه ها رو به عنوان افزایش سال 99 اعلام کنه تا برا یک سال راحت شه از انتقادات
تقی قجاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
باسلام..قرار دادن تعرفه نظارت ؛ برای واکسیناسیون باتوجه به سود ۱۲درصدی مراکز؛خلاف اصل ۳۶ قانون اساسی و قانون تجارت بند ۳ حق العمل کاری ؛ ونهایت کاهش کیفیت خدمات به دامدار و تکرار بی عدالتی بر صنف پیرادامپزشکی
نظر شما
ادامه