کد خبر: ۵۵۶۰۱
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: علت سرعت رشد مرغ های صنعتی، افزایش صفات ژنتیکی گوشت‌آوری، مدیریت بهداشت، پرورش و تغذیه علمی آن‌ها است و ارتباطی به مصرف هورمون ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی» اظهار کرد: مرغ‌های صنعتی گوشتی در مدت کوتاه ۴۰ تا ۵۰ روزه به وزن کشتار و مصرف می‌رسند اما این موضوع ارتباطی به مصرف هورمون ندارد؛ چراکه استفاده از هورمون‌های رشد در صنعت طیور، نه نیاز است و نه امکان عملی دارد، زیرا قیمت تمام‌شده گوشت های مرغ هورمونی موهوم به مراتب بالاتر بوده و مقرون به صرفه برای مرغداری نخواهد بود. به نظر می‌رسد اصطلاح مرغ هورمونی، صرفاً یک برداشت غلط از شنیده‌های غیرعلمی و غیرتخصصی است و بیشتر مبتنی در بر شایعات و القائات غلط و عامیانه در مورد مصرف داروهای مخصوص طیور است.

وی با بیان اینکه صنعت مرغ‌داری یکی از صنایع پیشرو در تامین احتیاجات غذایی همه کشورها است و با توجه به نیاز روزافزون جمعیت انسانی به غذا، دانشمندان همواره سعی کرده‌اند به مدد پیشرفت علم ژنتیک، تغییرات مدنظر خود را در برخی از حیوانات و گیاهان اعمال کرده و صفات خاصی را برجسته کنند، افزود: در ارتباط با مرغ‌ها نیز با انجام تحقیقات بسیار طولانی و علمی، در نهایت نژادهای مختلفی از طیور با هم تلفیق و نژادهای مخصوص تولید گوشت و تخم‌مرغ در مقیاس‌های صنعتی با عنوان نژادهای گوشتی و تخم‌گذار تولید شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برای پرورش صنعتی و متراکم طیور در یک محل محدود مانند سالن مرغ‌داری، مولفه‌های بسیاری باید وجود داشته باشد، تا بتوان پرورش مناسبی را انجام داد، عنوان کرد: در نظر بگیرید که در یک فضای بسیار محدود مثلا یک مترمربع چیزی حدود ۱۲ قطعه مرغ گوشتی پرورش داده می‌شود که در نهایت وزنی بین ۲.۵ تا ۳ کیلو پیدا خواهند کرد و این در حالی است که استاندارد پرورش، ۳۴ کیلو مرغ زنده در هر مترمربع است.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه بدیهی است که برای موفقیت در این‌خصوص باید همه شرایط پرورشی از جمله دما، هوا، رطوبت، نور، کیفیت جوجه، دان، سلامت هوای محیط، کنترل تردد افراد و وسایل نقلیه و نیز بیماری‌های مختلف پرندگان اهلی و وحشی در منطقه کنترل شود، افزود: با توجه به اینکه همه این اقدامات در یک زمان قابل انجام نیست، لذا ما شاهد هستیم که گاهی طیور پرورشی دچار بیماری‌های مختلفی مانند نیوکاسل و برونشیت می‌شود و لازم است درمان‌های اختصاصی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برای همه بیماری‌های طیور، راهکارهای علمی و فنی برای تشخیص و درمان تعریف شده و دامپزشکی، مسئول ساماندهی به همه این شرایط است، عنوان کرد: لازم به ذکر است که داروهای مختلف مخصوص صنعت طیور با تایید سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد که با تجویز دامپزشکان مجاز و در شرایط خاص درگیری، مصرف شده و در نهایت پس از گذشت دوره پرهیز از مصرف دارو (که برای هر دارویی اختصاصی است) گوشت طیور با اطمینان کامل قابلیت مصرف دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه گاهی به‌دلیل بروز بیماری‌های خاصی در طیور، نیاز به مصرف داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های اختصاصی طیور به‌وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد باید قبل از کشتار و عرضه مرغ به بازار، دوره پرهیز از مصرف دارو طبق استانداردهای مربوطه طی شده باشد. این دوره بسته به نوع دارو معمولا از ۳ روز تا ۱۰ روز متغیر است. علاوه بر دامپزشکان مجاز و شاغل در این حرفه، معمولا خود مرغ‌داران نیز اطلاعات خوبی در این‌خصوص دارند و رعایت موارد قانونی از طرف آن‌ها و دامپزشکان الزامی است و دامپزشکی در فواصل زمانی متناسب و به صورت راندم نمونه گیری ها و آزمایش های لازم را انجام داده و از نظر وجود باقیمانده ها رصد و پایش لازم را انجام می دهد تا محصول سالمی به دست مصرف کننده نهایی برسد.

 

نظر شما
ادامه