کد خبر: ۵۵۶۰۳
 
 

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از تدوین دستورالعمل نظارتی سگ‌های بلاصاحب تهران خبر داد و گفت: باید این دستورالعمل در شورای شهر تهران مصوب شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند؛ با این دستورالعمل که تلاش شده نظر فعالان حقوق حیوانات، دامپزشکی و محیط زیست در آن لحاظ شود، روند اقدامات در این حوزه شفاف سازی خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «شینا انصاری» در تشریح نحوه نظارت بر باغ پرندگان تهران گفت: در فاز نخست این مجموعه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همکاری داشته است و مجوزها توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و در طول مدت افتتاح تاکنون نیز بر مجموعه نظارت دارند؛ برای فاز دوم هم پیگیری‌های لازم انجام شده و مجوز بهره‌برداری نیز از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دریافت شده است.

وی افزود: مغایرت‌ها و ایراداتی که در فاز نخست باغ پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران احصا شده بود با پیگیری شهرداری منطقه چهار رفع شد و با هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده بهره‌برداری از فاز دوم مجموعه با رعایت شروط مشخص شده و رعایت ملاحظات محیط زیستی صورت پذیرد.

وی درباره نظارت بر بازار پرندگان خلیج فارس نیز گفت: در این مورد اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان از نظر قانونی متولی هستند و نظارت دارند. تمامی مراکز نگهداری حیات وحش در سطح شهر تهران موظف به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت ضوابط و مقررات محیط زیستی هستند. در مورد مراکزی که بدون اطلاع و مجوز شروع به فعالیت نمودند پیگیری از جانب اداره کل محیط زیست شهرداری صورت می‌گیرد تا نسبت به اخذ مجوز و یا در صورت لزوم توقف فعالیت اقدام نمایند.

انصاری افزود: در مورد دلفیناریوم برج میلاد نیز از منظر تکالیف قانونی، پیش‌تر مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شده بود و نظارت‌ها توسط محیط زیست بر این مجموعه صورت می‌گرفت. اداره کل محیط زیست شهرداری به لحاظ وظیفه و اختیارات محوله، موضوعات را با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه انجام می‌دهد و در صورت دریافت گزارش از هر گونه مغایرت، اقدام و پیگیری می‌کند .

وی گفت: یکی از کارهایی که در دستور کار داریم تهیه بانک جامع تنوع زیستی شهر تهران در سطح شهرداری‌های مناطق است تا تنوع زیستی مناطق شهری احصا شود. همچنین در اطلس جامع محیط زیست شهر تهران که هم اکنون در دست اقدام است، تهیه بانک کامل از تمام عناصر محیط زیست شهر تهران در مرحله یکپارچه سازی است.

وی تاکید کرد: در اداره کل محیط زیست شهرداری در تلاشیم که نظارت‌ها را در عرصه محیط زیست شهری افزایش دهیم. حدود یک سال است که محیط زیست شهرداری تهران از ستاد به اداره کل ارتقا یافته است، لذا به موازات این موضوع باید اثرگذاری اداره کل محیط زیست در حوزه‌های مختلف محیط زیست شهری تقویت شود و در این مسیر حتما نیازمند تعامل و همکاری رسانه‌ها هستیم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و افزود: در موضوع سگ‌های بلاصاحب چندین جلسه با دستگاه‌های ذیربط همچون ادارات محیط زیست، دامپزشکی، فرمانداری تهران و همچنین سمن‌های محیط زیستی برگزار کردیم که خروجی آن تدوین دستورالعمل نظارتی بوده که تمامی بخش‌های فرایند اعم از زنده‌گیری، عقیم سازی و نگهداری را مشخص می‌کند. این دستورالعمل نهایتا باید به کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ارائه و مصوبه دریافت کند تا لازم الاجرا شود. با این دستورالعمل که تلاش شده نظر فعالان حقوق حیوانات، دامپزشکی و محیط زیست در آن لحاظ شود، روند اقدامات در این حوزه شفاف سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: در مبحث حیوانات شهری، آموزش به شهروندان و نحوه رفتار و مواجهه با آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ تا از یکسو ضمن رعایت حقوق این حیوانات، شاهد رفتارهای ایذایی با این مخلوقات نشویم و از سوی دیگر با فرایند صحیح غذارسانی و ساماندهی جمعیت آنها، بهداشت شهری تحت الشعاع قرار نگیرد. در دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی در این مورد، اولویت اول حفظ بهداشت و سلامت انسان‌ها بوده و تلاش شده در این شیوه‌نامه داخلی به موازات رعایت این موضوع، حقوق این حیوانات در نظر گرفته شود. بر همین اساس در تدوین دستورالعمل مربوط به سگ‌های بلاصاحب، ضوابط سایر کشورها نیز ملاحظه شده است.

 

 
نظر شما
ادامه