کد خبر: ۵۵۷۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

چند سالی است پدیده شوم قاچاق در حوزه دام استان ایلام رواج دارد در حالی که دستگاه های متولی هنوز اقدام موثر و پیشگیرانه ای را در این زمینه انجام نداده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «سردار نورعلی یاری» فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: قاچاق دام یک مشکل جدی در استان ایلام محسوب می‌شود، به نحوی که می‌تواند تهدیدی برای معیشت دامپروری با وجود پیشینه هزاران ساله در این استان باشد .

او تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک هزارو ۵۳۱ راس دام سبک زنده قاچاق ، توسط نیروی انتظامی استان ایلام به ارزش اقتصادی ۳۶ میلیاردو ۹۷۰ میلیون ریال کشف و در این زمینه چندین پرونده تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شده است .

 اما در کنار احتمام جدی و کشفیات نیروی انتظامی استان ایلام ، هنوز آمار قاچاق دام در این استان موضوعی جدی و امری قابل انکار است ، موضوعی که باعث ورود مسئولان کشوری برای ریشه کنی قاچاق دام در استان ایلام شده است .

ورود دادستانی به مقوله قاچاق دام/ دستگاه قضایی با جدید با متخلفان برخورد می‌کند

«افشار خسروی زاد» دادستان عمومی و انقلاب ایلام اعلام کرد: بر اساس دستور دادستان کل کشور، دادستان استان‌ها از سال گذشته به مقوله قاچاق دام زنده ورود کرده و با افراد خاطی به شدت برخورد می‌کنند .

او افزود: ایران از نظر تولید گوشت قرمز با کمبود روبرو نیست ، اما  چرخه معیوب توزیع باعث مشکل شده است ، دولت به جای پرداخت ارز دولتی و وارد کردن دام یا گوشت از کشور‌های خارجی همان اعتبار را برای خرید دام‌های مازاد داخل کشور صرف کند تا از معضل کمبود گوشت و هم مشکل دام‌های مازاد و نیز قاچاق احشام کاسته شود .

در کنار برخورد دستگاه‌های بازدارنده و در راستای اجرای شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده، آذرماه امسال، طرح هویت گذاری دام بزرگ و کوچک اجباری شد .

بگفته مسئولان این طرح به منظور شناسایی دام‌های زنده موجود، ثبت اطلاعات دام و دامدار، برآورد تولیدات دامی، جابه جایی کنترل شده دام و نهایتا جلوگیری از قاچاق دام زنده صورت گرفت .

طرحی که دامداران را مکلف کرد جهت بهره مندی از مزایای طرح و استفاده از خدمات سازمان‌های جهاد کشاورزی و سایر ادارات نسبت به پلاک کوبی دام‌های خود با استفاده از پلاک گوش‌های استاندارد تهیه شده ، توسط مراکز مجاز پلاک کوبی در اسرع وقت اقدام نمایند و در غیر این صورت دام‌های بدون پلاک کوبی و هویت گذاری مصداق بارز قاچاق دام بوده و برابر ضوابط قانونی رفتار خواهد شدند .

اجرای طرح پلاک کوبی دام در راستای مبارزه با معظل قاچاق

«شیرخانی» معاون امور دام جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در چند سال اخیر موضوع افزایش قیمت گوشت قرمز در کشورهای همسایه و پایین بودن قیمت آن در ایران، زمینه را برای قاچاق افراد سودجو فراهم کرده که سازمان جهاد کشاورزی و دام پزشکی استان با ایجاد ایستگاه های قرنطینه در پلیس راه های ایلام و ثبت دام سبک و سنگین دامداران استان گامی مهم در جهت جلوگیری از قاچاق دام به خارج استان برداشته است .

شیرخانی ادامه داد: در راستای مبارزه با این معظل، سازمان جهاد کشاورزی با هماهنگی دستگاه های هم عرض اقدام به اجرای پلاک کوبی و ثبت اطلاعات دام ایلام در راستای خروج غیر قانونی دام از استان کردند .

اقدامی که نه تنها درصدی تاثیر در کاهش قاچاق دام این استان نداشت ، بلکه  هزینه های هنگفتی را برای سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه همراه به دنبال داشته است ، چرا که بگفته مسئولان این سازمان ، تاکنون هیچ مجوزی برای خروج و جابجایی دام  سبک ایلام در سال جاری ثبت نشده و دام مازاد این استان به صورت کاملا غیرقانونی از ایلام خارج می شوند .

سرگردانی دستگاه های متولی امور دام در مبارزه با قاچاق

شیرخانی معاون امور دام استان ایلام در ادامه گفت: جابجایی و حمل و نقل دام به خارج استان ایلام باید با مجوز سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی و مجوز کشتارگاه صورت گیرد که تاکنون هیچ مجوزی در این راستا صادر نشده است .

او افزود: صادر نشدن مجوز جابجایی دام و خروج دام از استان نشان از پدیده ی قاچاق دام دارد که می بایست دام پزشکی استان در این زمینه ورود کند .اما این در حالی است که مسئولان دامپزشکی می گویند سازمان جهاد کشاورزی خود باید از خروج دام از استان ایلام جلوگیری کند.

سازمان جهاد کشاورزی متولی جلوگیری از خروج دام از ایلام است 

«دکتر پیرانی» مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به خروج  غیرقانونی دام از استان گفت: جهادکشاورزی استان ایلام خود متولی مبارزه با قاچاق دام است .

او افزود: دامپزشکی تنها مسئول کنترل بهداشتی دام و ثبت پلاک ۱۵ رقمی است و وظیفه ای در قبال جلوگیری از خروج دام را برعهده ندارد .

به هرحال قاچاق پدیده شوم و مخربی است که می تواند خسارت ها و صدمات زیان باری را به اقتصاد کشور و فعالیت های رسمی ، برنامه ها و سیاست های کشور وارد و آنها را تحت شعاع خود قرار دهد .

اما مشکل اصلی در مبارزه با این پدیده شوم سرگردانی دستگاه های متولی و پاس دادن امر نظارت و مبارزه با این معظل به یکدیگر ، مبارزه با این پدیده را با مشکل مواجه کرده و مجالی مناسب برای افزایش بی رویه آن فراهم کرده است .امری که نیاز به بازنگری جدی و نظارت مستمر و یک عزم ملی به منظور کاهش قاچاق دام در ایلام دارد .

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Romania
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
1
0
شیر خان قیمت گوشت در کشورهای همسایه افزایش پیدا نکرده ،ریال ارزشش اومده پایین ،پلاک گذاری با هزینه دامدار انجام شده جهادچه هزینه ای کزده ،وظیفه اصلی مبارزه با قاچاق نیروی انتظامی ،قوه قضاییه و تعزیراته
مثل اینکه بگید مباززه با قاچاق مشروبات ب عهده کارخانه ابمیوه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
خبر موجود با گفته های دکتر پیرانی مغایرت دارد لطفا اصلاح بفرمایید ،دکتر پیرانی نگفتن وظیفه جهاد جلوگیری از قاچاق دامه بلکه گفتن معاونت امور دام باید دام های واجد شرایط خروج دام رو جهت صدور گواهی بهداشتی قرنطینه ای به دامپزشکی معرفی کنه
وگرنه جلوگیری از خروج دام بر عهده ی دستگاه های انتظامیست
دکتر اکبری
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام
نظر شما
ادامه