کد خبر: ۵۵۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

موسسه تحقیقات واکس و سرم سازی رازی مستقر در البرز به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده فرآورده های بیولوژیک در خاورمیانه در ۱۶ دی ماه سال ۱۳۰۳ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون با حدود ۹۵ سال قدمت در عرصه سلامت کشور حضوری برجسته دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، تعداد زیادی از عوامل بیماری های دام و طیور کشور، همراه با عوامل بیماری زای آنها به همت و تلاش بی دریغ دانشمندان این موسسه شناسایی و به ثبت رسیده و متعاقب آن واکسن های موثر علیه آن ها ساخته شده است.

ریشه کنی و یا در شرف ریشه کن بودن بسیاری از بیماری هایی که زمانی بومی کشور بودند، از جمله طاعون گاوی، طاعون اسبی، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون، مرهون تولیدات این موسسه ، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

در این مجموعه استراتژیک، به واسطه سال ها تحقیق و پژوهش محققان و پژوهشگران برجسته کشور، حدود ۹۰ درصد واکسن های انسانی، ۹۰ درصد واکسن های دامی و ۳۰ درصد واکسن های مصرف طیور کشور تولید می شود.

موسسه رازی به علت حجم تولید، تنوع محصول و وظایف محوله، در نوع خود در کشور و خاورمیانه بی نظیر و در جهان کم نظیر است.

با توجه به فعالیت های گسترده تولیدی و تحقیقاتی، ارتباط وسیعی بین موسسه رازی و سایر مراکز و مجامع علمی تحقیقاتی داخل و خارج از کشور از جمله WHO، FAO، OIE و مراکز علمی تحقیقاتی مشابه برقرار است.

همچنین این موسسه از سوی دفتر مبارزه با بیماری های واگیر دامی به عنوان آزمایشگاه مرجع بین المللی برای تشخیص بیماری های آبله بزی و گوسفندی معرفی شده است.

وجود بیش از ۱۸ هزار جلد کتاب، مجله علمی و مرجع در کتابخانه موسسه رازی، آن را به یکی از غنی ترین منابع علمی کشور تبدیل کرده است.

معرفی محققان موسسه رازی به عنوان چهره های ماندگار و مفاخر علمی از جمله زنده یاد دکتر میرشمسی، دکتر شفیعی و دکتر فشارکی نشانه جایگاه رفیع علمی موسسه رازی در کشور است.

نود و پنجمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی روز سه شنبه در محل این موسسه برگزار و همزمان از «دکتر اسماعیل ذوقی» پدر بروسلوز ایران و پیشکسوت موسسه رازی به پاس سال ها خدمت و حضور اثرگذار و ماندگار تقدیر شد.

همچنین از خدمات ارزنده حدود ۵۰ پژوهشگر، فناور و منتخب برتر موسسه رازی تجلیل به عمل آمد.

«دکتر علی اسحاقی» رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این آیین با اشاره به دستاوردهای موسسه در طول سالیان قبل و در تولید انواع واکسن های بیماری ها گفت: به لطف این دستاوردها بیماری فلج اطفال خیلی وقت است که در در کشورمان ریشه کن شده، یا موردی از بیماری دیفتری در ایران نمی بینیم.

وی اضافه کرد: همچنین در این موسسه پژوهش های خوبی در زمینه دستیابی به فرآورده های جدید، کارهای شاخص و ایده های فناور در بخش های تولید و  پشتیبانی دنبال شده است.

اسحاقی با بیان اینکه امسال در موسسه رازی ۲ فرآورده جدید تولید که برای آن پروانه تولید دریافت کرده ایم، گفت: یک مورد واکسن سه گانه نیوکاسل- آنفلوآنزا و گامبورو است که  بعدها نیز به جای گامبورو، برونشیت اضافه خواهد شد.

دستاورد دیگر موسسه رازی در سال جاری  اخذ پروانه تولید وکسن آبله قناری است و اکنون در حال  تولید آن را هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری واکسن جدید بیماری بروسلوز نیز در موسسه رازی تولید شده است، عنوان کرد: در گذشته واکسنی توسط موسسه برای این بیماری تولید شده بود اما پایداری آن تنها حدود چهار ماه بود اما اکنون با تولید جدید این واکسن سطح پایداری را به بیش از این زمان رسانده ایم‌.

اسحاقی در ادامه به برنامه های پیش روی موسسه اشاره و خاطر نشان کرد: سال آینده تولید یکی از واکسن های سه گانه طیور را خواهیم داشت که واکسن نیوکاسل- آنفلوآنزا- برونشیت خواهد بود، همچنین  برنامه تولیدی دیگر ما برای سال آینده تولید واکسن سندورم افت تولید تخم مرغ یا (EDS) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تولید در موسسه رازی اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط مملکت و وجود تحریم ها  موفق به بالابردن  سطح تولید را بالا ببریم ، که به همین منظور و در راستای تامین تولیدات مورد نیاز کشور در حوزه بهداشت و درمان و همچنین سازمان دامپزشکی همچون گذشته کار کرده ایم.

وی با بیان اینکه  امسال در زمینه تولید واکسن های طیور بیشتر از قبل کار کرده ایم‌افزود:  کشش بازار در این راستا بیشتر بوده است، سال گذشته حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دز واکسن طیور تولید داشته ایم که تا پایان سال جاری این میزان به بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دز می رسد.

 به یقین اگر بتوانیم مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه را تا حدود زیادی حل کنیم به سطح بیشتری از تولید سالانه دست می یابیم.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در حصارک کرج مستقر است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
1
جا داره یه خسته نباشید جانانه بگیم خدمت همکاران عزیز در این موسسه. امیدوارم مقدار تولیدشان رو بتونن با نیاز کشور هماهنگ کنن.
نظر شما
ادامه