کد خبر: ۵۵۷۲۷

در ادبیات عامه آمده که برخی از جانوران می‌توانند بلایای طبیعی بیماری‌ها و موارد دیگر را پیش‌بینی کنند علم نیز برخی از آن‌ها را ثابت کرده است که کدام جانوران قدرت خارق‌العاده دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در ادبیات عامه آمده که برخی از جانوران می‌توانند بلایای طبیعی بیماری‌ها و موارد دیگر را پیش‌بینی کنند علم نیز برخی از آن‌ها را ثابت کرده است که کدام جانوران قدرت خارق‌العاده دارند. پژوهش منتشر شده در ژورنال کارنت بیولوژی نشان می‌دهد که پرنده واربلر پر طلایی قادرند ۲۴ ساعت پیش از وقوع طوفان از محل دور شوند. هنری استربای، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، و همکارانش به این نتیجه رسیدند که طوفان مدنظر قادر به کشتن ۳۵ نفر بوده و والبر‌ها قابلیت پیش‌بینی آن را دارند.

سگ و تشخیص سرطان

پژوهش ارائه شده در صد و نهمین همایش سالانه علمیِ انجمن اورولوژی آمریکا نشان داد سگ‌ها می‌توانند سرطان پروستات را با ۹۸ درصد دقت تشخیص دهند. سگ‌ها ۲۰۰ میلیون سلول بویایی در بینی‌شان دارند که این رقم برای ما انسان‌ها تنها ۵ میلیون سلول است.

علاوه بر آن، یک پژوهش دیگر نشان داد که سگ‌ها به لطف حس بوبایی بسیار قویشان قادرند از روی بوی تنفس یا عرق یک شخص تشخیص دهند که یک فرد دیابتی دارای قند خون بالا است یا پایین.

گربه و زلزله

هیرویوکی یامائوچی، پژوهشگر دانشگاه تسینگ هوآ ژاپن، و همکارانش پس از زلزله ۹ ریشتری سال ۲۰۰۱ این کشور بر روی توانایی پیشگوییِ گربه‌ها در برابر زلزله کار کردند. آن‌ها به این نتیجه دست یافتند که گربه‌ها ۶ روز یا بیشتر قبل از زلزله، رفتار غیرطبیعی نشان داده و تحت استرس رفتار می‌کنند. گربه‌ها حتی بلافاصله پیش از زلزله ناآرام رفتار می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که گربه‌ها احتمالا به خاطر بازه شنواییِ قوی‌تری که نسبت به انسان‌ها دارند، از توانایی پیش‌بینی زلزله برخوردارند. گربه‌ها همچنین قادرند تغییرات ناشی از فشار جوی و جاذبه را نیز درک کنند.

گاو و زلزله

یامائوچی و همکارانش به این نتیجه رسیدند که پیش از زلزله ۹ ریشتری این کشور، گاو‌ها نیز رفتار عجیبی از خود نشان دادند. در آن پژوهش آمده که «میزان تولید شیر در گاو‌ها از ۶ روز پیش از زلزله می‌شود.» این کاهش تولید شیر تا چهار روز بعد از آن نیز ادامه می‌یافت. حتی از قول دامداران و کشاورزان گفته می‌شد که سگ‌های آن‌ها از چند روز پیش از زلزله به شکل غیرعادی واغ واغ می‌کردند.

زنبور و باران

آیا دقت کرده‌اید که پیش از بارش باران، خبری از زنبور‌ها نیست؟ آن‌ها تغییر رطوبت در جو را درک کرده و پیش از بارش باران پناه می‌گیرند.

کفشدوزک و گرمای طاقت فرسا

اگر دیدید که چند عدد کفشدوزک دور هم جمع شده‌اند، احتمال اینکه هوای در روز‌های آینده بسیار گرم شود، زیاد است. آن‌ها گرد هم می‌آیند تا رطوبت بدنشان را حفظ کنند.

کوسه و طوفان

تا اینجا تمام جانوران معرفی شده خودشان را از محل وقوع بلایای طبیعی دور می‌کنند، اما کوسه کاملا بالعکس عمل می‌کند. آن‌ها اتفاق را دنبال می‌کنند. کوسه‌ها به سرعت به سمت مرکز تغییرات دمایی حرکت می‌کنند، یعنی همان‌جایی که طوفان شدت می‌گیرد. تعقیب رفتاری کوسه‌ها به ما نشان می‌دهد که طوفان کجا پدید آمده یا شدت می‌گیرد.

مگس میوه و سرطان

مگس میوه مانند سگ‌ها می‌تواند بوی سلول‌های سرطانی را حتی در تعداد اندک درک کند. در واقع مگس میوه می‌تواند به کمک حس بویایی قوی خود، سلول‌های قوی و ضعیف را از هم تمییز دهد. البته روشن است که پزشکان قصد ندارند از سگ‌ها و حشرات در اتاق عمل استفاده کنند، ولی می‌توان به کمک تکنولوژی روش‌های شناسایی سلول‌های سرطانی توسط حس بویاییِ سگ و مگس میوه را توسعه داد.

خرس خاکستری و بویایی

خرس خاکستری نیز حس بویایی فوق‌العاده قوی‌ای دارد؛ مثلا آن‌ها می‌توانند بوی انسان را از فاصله ۲۰ کیلومتری تشخیص دهند. حس بویایی قدرتمند در کنار دیگر توانایی‌هایشان این امکان را به خرس قهوه‌ای داده تا بتواند طوفان‌های احتمالی و دیگر بلایای طبیعی را تشخیص دهد. خرس‌ها هم احتمالا بتوانند بوی سلول‌های سرطانی را تشخیص دهند، اما انجام پژوهش بر روی این جانوران درنده و قوی به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست.

انسان و پژواک یابی

اسان‌ها نیز قابلیت‌ها خارق‌العاده‌ای دارند. یکی از آن‌ها پژواک‌یابی (ecolocation) مانند خفاش‌ها است که می‌تواند در مورد پیش‌بینیِ انواع بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. این قابلیت‌ها به ویژه در افرادی که تمرین مدیتیشن می‌کنند یا معلولیت خاصی، مانند نابینایی، دارند بیشتر است، زیرا مغز آن‌ها ترغیب می‌شود تا از "توانایی‌های پنهان” استفاده کند. پژواک‌یابی به افراد نابینا کمک می‌کند تا کار‌هایی که از نظر افراد بینا غیرممکن است را انجام دهند. همین قابلیت میزان استقلال افراد نابینا را به مراتب افزایش می‌دهد.

منبع: میهن فال

 

نظر شما
ادامه