کد خبر: ۵۵۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
طی مراسمی در موسسه رازی:
دکتر ذوقی اظهار داشت: جوانان و همکاران شاغل در موسسه رازی در کنار مربیان و و افراد باتجربه و دانشمند، این مجموعه را به خوبی حفظ و در آن نقش‌آفرینی کنند ...

حکیم مهر: آیین بزرگداشت نود و پنجمین سال تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با نکوداشت «دکتر اسماعیل ذوقی» پیشکسوت موسسه رازی و تجلیل از 50 پژوهشگر و منتخب برتر سال 1398 این مجموعه برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، نود و پنجمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور «دکتر عباس شفیعی» پیشکسوت و چهره ماندگار موسسه رازی، «دکتر علی اسحاقی» رئیس موسسه رازی، «دکتر کامبیز بازرگان» معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمد حبیبی» رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی، معاون، مدیران و کارکنان بخش های مختلف موسسه  رازی در سالن زنده یاد پرفسور میرشمسی این موسسه برگزار شد.

این آیین که به مناسبت پشت سر گذاشتن 95 سال قدمت موسسه رازی در حوزه سلامت و قدردانی از خدمات بی شائبه محققان و کارکنان این مجموعه استراتژیک کشور برگزار شد، با بزرگداشت دکتر اسماعیل ذوقی پیشکسوت موسسه رازی و پدر واکسن بروسلوز ایران همراه بود.

«دکتر اسماعیل ذوقی» در این مراسم در سخنانی درباره اهمیت موسسه رازی در تاریخ دامپزشکی و پزشکی کشور، تاریخ این مجموعه را تاریخ مبارزه علیه بیماری های عفونی خواند و از زحمتکشان گمنام موسسه رازی که در بخش های مختلف مشغول به خدمت بوده و هستند، یاد کرد.

دکتر ذوقی با بیان اینکه تاریخ واکسن و واکسن سازی، تاریخ مبارزه انسان علیه بیماری های عفونی است، اظهار کرد: انسان طی قرن ها تلاش کرده علاجی برای پیشگیری از بیماری های عفونی بیابد و سرانجام حدود 224 سال پیش «ادوارد جنر» با کشف واکسن علیه بیماری آبله گاوی توانست این آرزوی دیرینه بشر را به منصه ظهور برساند و راهی را آغاز کرد که امروز می توانیم درباره بیماری های عفونی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی گفت: موسسه رازی نیز که اساس شکل گیری و تاریخ آن با مبارزه علیه بیماری های عفونی عجین شده است، یک دوره تاریخی طولانی و پر پیچ و خم را از سال 1303 تا کنون پشت سر گذاشته که در این فرصت اندک نمی توان همه آنچه بر آن گذشته است را شرح داد.

دکتر ذوقی با بیان اینکه بیماری های شایعی مانند فلج اطفال و سرخک با واکسن های موسسه رازی در کشورمان ریشه کن شده است، یادآور شد: این در حالی است که در برخی کشورها مانند کانادا و اسپانیا طی دوره ای در سال های گذشته شاهد شیوع بیماری سرخک بودیم.

دکتر ذوقی در ادامه از زحمتکشان گمنام موسسه رازی نام برد و گفت: درود می فرستیم بر افراد گمنام و زحمتکشی که طی 95 سال تاسیس موسسه رازی در بخش های مختلف از باغبانی و نگهبانی تا بخش های آزمایشگاهی، مشغول به کار بودند و حتی تعدادی از آنها در آزمایشگاه بر اثر ابتلا به بیماری های عفونی جان خود را از دست دادند، اما این مجموعه بزرگ را به شایستگی ساختند و به ما تحویل دادند تا ما نیز آن را به آیندگان بسپاریم.

این پیشکسوت موسسه رازی، از این مجموعه به «خانه دوم» یاد کرد و افزود: جوانان و همکاران شاغل در موسسه رازی در کنار مربیان و و افراد باتجربه و دانشمند، این مجموعه را به خوبی حفظ و در آن نقش آفرینی کنند.

پدر واکسن بروسلوز ایران، همچنین مقامات عالی رتبه کشور را مورد خطاب قرار داد و با بیان اینکه از مسئولان می خواهم با حمایت از موسسه رازی، اقتدار و عظمت این موسسه کم نظیر در جهان را بازگردانند، اظهار کرد: محققان و دانشمندان این مجموعه در صورت حمایت واقعی مسئولان، نه تنها در ایران و خاورمیانه که در جهان حرف های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

در این مراسم فیلمی کوتاه و قدیمی از فعالیت موسسه رازی در گذشته و سال های اولیه تاسیس این مرکز که به کوشش دکتر محمد حسن حبل الورید عضو هیئت علمی و رئیس بخش آسیب شناسی موسسه رازی یافته شده بود، به نمایش درآمد.

تجلیل از 50 پژوهشگر، فناور و منتخب برتر موسسه رازی در سال 1398 از دیگر بخش های مهم این مراسم بود.

گفتنی است؛ موسسه رازی از بدو تاسیس یکی از ارگان های وزارت کشاورزی بوده و در حال حاضر دارای بیش از ۳۰ بخش تحقیق و تولید فرآورده های دامپزشکی و پزشکی است که هر یک از بخش ها دارای آزمایشگاه های متعددی هستند. علاوه بر آن، موسسه رازی دارای 6 شعبه در کشور است.

بیشتر پژوهش های موسسه رازی در زمینه تشخیص و شناخت بیماری ها، تهیه واکسن ها و سرم ها، پادگن ها و داروهای ضدانگلی با روش بهبود کمی و کیفی آن ها بوده است.

در طول تاسیس موسسه رازی بسیاری از فرآورده های تولیدی به کشورهای دیگر صادر شده است.
 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
1
7
آرزوی برخی مدیران ...........، انحلال موسسه رازی هست ، آن وقت می نشینند و کیکش را می خورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
سایه همدیگر را با تیر می زنند اما در سالن لبخند بر لب دارند
نظر شما
ادامه