کد خبر: ۵۵۷۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس کانون سراسری مراکز درمانی و مایه‌کوبی دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر شهریار رئوفت» افزود: تعرفه‌ها آن‌قدر پایین است که دامپزشکان از ورود به بخش درمان امتناع می‌کنند/ از ما نظرخواهی شد اما نظراتمان مورد استفاده قرار نگرفت ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تعرفه‌های بخش خصوصی دامپزشکی بعد از مدت‌های طولانی ابلاغ شد و انتشار جزئیات آن واکنش‌های زیادی را در میان حرفه‌مندان دامپزشکی برانگیخت. کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه‌کوبی دامپزشکی کشور یکی از منتقدان تعرفه‌هاست که رییس هیئت مدیره آن در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان بخشی از انتقادات کانون می‌پردازد.

از نظر «دکتر شهریار رئوفت» دستمزدها و درآمد درمانگران و مراکز مایه‌کوبی آن قدر پایین و غیرواقعی دیده شده که به موجب آن، دامپزشکان از ورود به بخش درمان امتناع می‌کنند و تقاضا برای سایر مشاغل دامپزشکی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این برخلاف سیاست‌هایی که است که ما می‌خواهیم به کمک آن بخش درمان را توسعه دهیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی کانون کشوری انجمن‌های صنفی کلینیسین‌ها و مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی از تعرفه‌های ابلاغی جدید دامپزشکی چیست؟ 

کانون کشوری انجمن‌های صنفی کلینیسین‌ها و مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی دارای برخی اهداف اختصاصی است که می‌توان آنها را در ۳ بخش کلی مطرح کرد؛ هدف نخست پیگیری مطالبات انجمن‌های صنفی درمانی و به طور اختصاصی درمانگران دامپزشکی کشور و هدف دوم همراهی و مساعدت با ارگان‌های مرتبط با سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و سایر سازمان‌های مرتبط در زمینه کاهش مشکلات و ارتقای حرفه درمانی مایه‌کوبی کشور است. هدف سوم پیگیری موارد مطرح شده توسط انجمن‌های صنفی و تلاش در جهت اتحاد و همدلی دامپزشکان کلیه حرف مرتبط کشور به ویژه کلینسین‌ها و مراکز مایه‌کوبی بخش غیردولتی است.

بخش درمان دامپزشکی شامل مجموعه‌هایی مثل دام بزرگ، دام کوچک، طیور و آبزیان است که همه از سختی کار ویژه‌ای برخوردارند و می‌توان گفت پرخطرترین شغل در مجموعه دامپزشکی هستند. به طور مثال بیماری‌های مشترک و ترددهای جاده‌ای از شاخصه‌های این خطرها به شمار می‌روند، کمااینکه طبق آمار به طور متوسط کلینسین‌های دام بزرگ ما در روز ۲۰۰ کیلومتر رانندگی می‌کنند و می‌توان گفت بیشتر ایام زندگی آنها در جاده است. همچنین خطرات دیگری از جمله حوادث فیزیکی در مواجهه با حیوانات خانگی یا غیر خانگی برای همکاران ما وجود دارد و زمان نامشخص کاری و درگیری ۲۴ ساعته ازجمله سایر سختی‌ها است. بحث نیازهای علمی بالا و توانایی‌های بدنی لازم در فیلد و کار میدانی نیز همواره مطرح است.

اما در این میان یکی از مشکلات اصلی در بحث درمان دامپزشکی، وجود نوعی دوگانگی است. از طرفی سازمان دامپزشکی به‌عنوان متولی بخش دولتی دستورالعمل صدور پروانه‌های درمانی را بعد از چند سال تنظیم و ابلاغ می‌کند که در نهایت و در کمال تاسف می‌بینیم که امتیازهای ورود به بخش درمان بسیار پایین و سهل‌الوصول است. از طرف دیگر نرخ‌نامه اخیر را می‌بینیم که در آن دستمزدها و درآمد درمانگران و مراکز مایه‌کوبی آن‌قدر پایین و غیرواقعی دیده شده که به موجب آن، دامپزشکان از ورود به بخش درمان امتناع می‌کنند و تقاضا برای سایر مشاغل دامپزشکی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این برخلاف سیاست‌هایی که است که ما می‌خواهیم به کمک آن بخش درمان را توسعه دهیم.

حکیم مهر: اصلی‌ترین مشکل تعرفه‌های ابلاغی چیست؟

از دو دیدگاه باید به تعرفه‌ها نگاه کرد؛ از یک طرف خوشحال هستیم که بعد از ۲ سال و اندی، مجموعه درمانی، آزمایشگاه و مایه‌کوبی دامپزشکی مورد نظر قرار گرفت و این نرخ‌نامه بالاخره تنظیم و ابلاغ شد. از طرف دیگر اما شکایات و اعتراضات فراوان و به‌حق همکاران و انجمن‌های صنفی درمانی را طی همین چند روزه داشتیم و متاسفانه عددها و رقم‌ها بسیار غیرکارشناسی است. درواقع در تنظیم و ویرایش این نرخ‌نامه متاسفانه نظرات و صحبت‌های شاغلین و مجریان دیده نشده است.

حکیم مهر:‌ آیا در تنظیم تعرفه‌ها از شما نظرخواهی شد؟

بله؛ حدود ۶ ماه پیش مجموعه نظام دامپزشکی کشور دعوت کرد و چند نفر نماینده از آزمایشگاه‌ها و مراکز مایه‌کوبی در جلسه حاضر شدیم و برخی پیشنهادات را برای نرخ‌نامه‌هایی که قرار است تنظیم شود، به دوستان دادیم، اما متاسفانه ردپایی از پیشنهادات و نظرات ما در تعرفه‌های مصوب وجود ندارد و اعداد دیگری دیده شده است. از طرفی ابهامات زیادی در روش محاسبه وجود دارد.

حکیم مهر: چه ابهاماتی؟

مثلاً محاسبه پلکانی دستمزد مایه‌کوبی، به این شکل که اگر تا ۵۰ باشد یک نرخ و بعد از ۵۰ نرخ دیگری دارد؛ عملاً محاسبات آن خیلی سخت است و دامدار و دامپرور ما نمی‌توانند با این جریان کنار بیایند. همچنین رقم ویزیت‌ها و جراحی‌ها کمی عجیب است، مثلا رقم سزارین گاو را ۲۸۶ هزار تومان در نظر گرفتند، در صورتی که کسی که یک بار این کار را کرده باشد یا حداقل از نزدیک دیده باشد، می‌داند که این عدد با این کاری که انجام می‌شود، همخوانی ندارد. همچنین بحث ابهامات در معاینات عادی که از جداول مختلف باید استفاده شود، قطعاً یک‌سری واکنش‌ها ازسوی دامداران و همکاران ما در بر خواهد داشت که کار را خیلی سخت می‌کند.

حکیم مهر: در شرایط کنونی چه می‌توان کرد؟ مطالبه شما چیست؟

درخواستی که ما از کل مجموعه دامپزشکی حاکمیتی داریم این است که طبق قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، این تعرفه‌ها به صورت سالانه تنظیم شود، همانطور که در قانون هم دیده شده است. درخواست دیگر این که نظرات و مباحث کارشناسی همکاران درمانگر آزمایشگاه، مراکز مایه‌کوبی و انجمن‌های صنفی و نهایتا ما به‌عنوان کانون کشوری و جمع کننده نظرات کلی در تعرفه‌ها دیده شود تا بتوانیم نرخ‌نامه جامعی داشته باشیم. کسانی که درگیر کار درمانی هستند می‌دانند که یک دامپزشک در یک روز نمی‌تواند بیشتر از ۲ یا ۳ کیس را ویزیت کند، لذا با توجه به بعد مسافت و مشکلاتی که در درمان هست، با این نرخ‌نامه‌ به نحوی می‌توان گفت که دامپزشکان در تامین درآمد زندگی عادی خود هم با مشکل مواجه خواهند شد. کمااینکه در چند روز گذشته شاهد اعتراضات بسیار گسترده همکاران بودیم. ما نظرات را به صورت کتبی به سازمان‌ها منعکس می‌کنیم تا بتوانند مساعدتی کنند.

حکیم مهر: مثلا چه مساعدتی؟

اینکه یا تعرفه را تغییر دهند یا برای سال ۹۹ که از چند روز دیگر شروع می‌شود آن را به روز رسانی کرده یا تغییرات عمده‌ای در این مجموعه داشته باشیم.

حکیم مهر: آیا تعرفه‌ها قابل بازنگری هست؟

برای سال ۹۸ که بعید به نظر می‌رسد، چون ابلاغیه وزارتخانه است اما برای سال ۹۹ با توجه به اینکه در قانون افزایش بهره‌وری گفته که در ۳ ماهه اول هر سال نقطه نظرات جمع‌بندی شود تا بتوانند تغییرات را ایجاد کنند، ما در انتظار این جریان هستیم تا بحث را در آنجا اصلاح کنیم.

حکیم مهر: با توجه به تجربه سال‌های گذشته در ابلاغ تعرفه، چقدر خوشبین هستید که در سه ماه نخست سال ۹۹، تعرفه‌های جدید ابلاغ شود؟

خوش‌بین که نیستیم. چون علی‌رغم نامه‌نگاری‌های مختلف ازسوی تمام مجموعه‌های دامپزشکی بخش غیر دولتی از جمله خود انجمن، اما بعد از گذشت ۲ سال و اندی به این نتیجه‌ای که دیدیم، رسیدند؛ در صورتی که توقع ما این بود که مقداری کارشناسی شده‌تر باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

انجمن همیشه در کنار مجموعه دامپزشکی، چه سازمان دامپزشکی، چه نظام و حتی وزارتخانه است. ما به عنوان یک تشکل صنفی همراه در کنار مجموعه هستیم، البته نه به عنوان منتقد بلکه به‌عنوان مطالبه‌گر همراه و با دید مثبت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
قهرماني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
1
زنده باد دكتر رئوفت
از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
2
دامپزشک از همه جا رونده و مونده زندگی عادیش کجاست که بخواد با اختلال مواجه بشه ؟ حکایت ما شده حکایت شترمرغ . سر نخواستنمون همه جا دعواست. فرقی هم نمیکنه در بخش دولتی باشی یا خصوصی . خیر سرمون به ما هم میگن دکتر ؟ جهاد که به عنوان یک زیر دست موی دماغ تولید ، به امثال ما نگاه میکنند . وزارت بهداشت هم که کسر شان حضرات به حساب میایم. اگر هم که اتفاقی بیفته تمام کاسه کوزه ها سر ما شکسته میشه.
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
1
2
قابل توجه واکسیناتورهای محترم لطفا واکسن های انترو و اگالاکسی را زیر شیشه ای200هزار تومن نزنید وقتی همه باهم هماهنگ باشیم هیچ ارگانی نمیتونه جلومونو بگیره.تا کی قراره مفت کار کنیم؟؟
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
1
دکتر صفری فرمودند که از ابلاغ تعرفه 97 در اواخر سال گذشته حمایت نکردند تا تعرفه 98 با شرایط روز و با درنظر گرفتن تورم زودتر ابلاغ بشود الان با انتشار این تعرفه ها می گوییم که کار درستی نکردند(منظورم عبارتی دیگری بود که قبلا حکیم مهر آن را سانسور کرده! )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
چقدر جالب بود که دقیقا دکتر رئوفت حرف دل من را به عنوان شخصی که در فیلد کار میکنم به زبان آورد که این موضوع نشان میدهد که تا چه حد به مسایل و مشکلات اشراف دارند، متاسفانه کسانی برای بخش خصوصی تصمیم نهایی را میگیرند که حتی یک ثانیه هم در بخش خصوصی فعالیت نداشتند و دقیقا سیاستهایی را که ابلاغ میکنند جهت تامین منافع یک قشر خاص میباشد ، در واقع اکثریت صنف دامپزشک را فدایه گروهی خاص میکنند. من در متن خواندم که ۶ ماه قبل از طرف کانون کشوری پیشنهادات برای تعرفه جدید ارایه شده ولی به هیچ وجه ترتیب اثر داده نشده است که این بدین معناست که اصلا نظر و پیشنهاد ما ونمایندگانمان مهم نیست و باز هم متاسفانه وزارتخانه جهاد کشاورزی کینه ورزی و دشمنی خودش را به ما دامپزشکان نشان داد. چرا تعرفه بعداز دوسال در آخر سال ۹۸ باید ارایه شود؟ چرا تعرفه ها اول سال داده نمیشود؟ مگر نه اینکه این تعرفه باید درسال ۹۸ اجرا شود ، پس چرا آخر سال آنرا ابلاغ کردین؟ درآخر باید بگم که این مدل تعرفه دادن باعث میشه که من و تمام همکاران شاغل در بخش درمان و مایه کوبی به هیچ وجه این تعرفه را اجرا نکنیم و در واقع همه ما متخلف هستیم که این حاصل بی تدبیری مسوولین دولتی ما در سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی میباشد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
2
تعرفه های واکسیناسیون باید ده برابر بشه
ساسان حمزوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
به نظر من کسانی که این تعرفه ها رو نوشتن قصد توهین و تمسخر داشتند. اما بد نیست خودشان یک بار این کار ها رو با این تعرفه انجام بدند ببینیم بازم نظرشون همینه؟
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
3
1
شما در نظر داشتہ باشین خیلی ھا ھمین ھزینہ واکسیناسیون رو ندارن تو این بنزین ۳۰۰۰تومنی وحیوون خونگی نگہ مہدارن با ھزار نوع بدبختی غذاشون رو تھیہ میکنن و بخاطر عشقی کہ بشون دارن نمیتونن ردشون کنن یا خیلیا ندارن ولی از حیوانات نگھداری میکنن کمکشون میکنن و شما اگر تعرفہھارو ببرین بالا یا اون دوست عزیزی کہ میگہ ۱۰ برابر کنن ھمین الان ھم تعرفھا بالاست خیلیا چند ماہ باید پول جمع کنن تا بقیہ خوردہ کاریا پتشون رو انجام بدن از این بالاتر دیگہ برہ دیگہ واقعا کسی نمیتونہ بہ دامپزشکیا مراجعہ کنہ یا دیگہ نگھداران حیوانات خانگی کمتر میشہ
نظر شما
ادامه