کد خبر: ۵۵۷۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری:
«علی خاکی صدیق» با ابلاغ بخشنامه‌ای افزود: دانشگاه ها در آموزش دانشجویان رشته‌های دامپزشکی اقدام به استفاده از جایگزین‌ حیوانات نمایند ...

حکیم مهر: معاون آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با ابلاغ بخشنامه ای از دانشگاه‌ها خواست تا به جای استفاده از جانداران و حیوانات در برنامه‌های درسی رشته‌هایی که برای یادگیری باید از حیوانات استفاده کرد از روش‌های «جایگزین» استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی خاکی صدیق» در این ابلاغیه از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خواست تا در رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، برخی گرایش‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، اقدام به استفاده از جایگزین‌های آموزشی کنند.

در این بخشنامه تاکید شده است: دانشگاه‌ها تجربه‌های موفق خود به ویژه در بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات در آموزش دانشجویان را به دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کنند.

در این ابلاغیه تصریح شده است: دانشگاه ها استفاده از حیوان برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کند که به هیچ وجه امکان استفاده از جایگزین‌های آن وجود نداشته باشد. این تصمیم و اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نشان‌دهنده گام برداشتن به سوی هم‌راستا شدن با رویکردها و شیوه‌های نوین در نظام‌های آموزش عالی برتر جهان می‌باشد بر لزوم توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به «بهره‌گیری خردمندانه از طبیعت» و «به‌ویژه بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات» در امر خطیر آموزش تاکید کرده است.

«محمدرضا آهنچیان» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درمورد این بخشنامه اظهار داشت: روشن است که مهم‌ترین وظیفه معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، نظم بخشیدن به سیاست‌ها و برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان است.

وی افزود: این کوشش باید با توجه و تمرکز کافی بر حفظ محیط زیست و مراعات رفتار اخلاقی در کار با جانداران و حیوانات باشد به ویژه در رشته‌هایی که برای آموزش نیاز به استفاده از جانداران و حیوانات است باید به این نتیجه برسیم که هدف یادگیری که با آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست تحقق یابد نافی خویش است و در حقیقت بر ضد خود عمل کرده است. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور در این زمینه ملاحظات مناسبی را داشته‌اند اما نیاز به مراقبت‌های بیشتر احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: به منظور انتظام بخشیدن به سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظت از حقوق حیوانات در آموزش عالی، برای نخستین بار از امسال کارگروه تخصصی «اخلاق زیستی در آموزش» در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی فعال شده است. این کارگروه با حضور اعضای برگزیده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که دارای تجربه و خبرگی در حوزه اخلاق زیستی - کار با حیوانات هستند تشکیل شده است.

آهنچیان یادآور شد: در این کارگروه دستورالعملی به عنوان راهنمای کار با حیوانات ذیل محور اخلاق‌زیستی در دست تهیه است که به دانشگاه‌ها ابلاغ می شود. علاوه بر این برخی سازمان‌های مردم نهاد مدافع حقوق حیوانات نیز در این زمینه با دفتر برنامه ریزی آموزش عالی همکاری دارند.

وی ادامه داد: امروزه توجه به این موضوع و استفاده نکردن و کشتار جانداران و حیوانات در آموزش و پژوهش دغدغه‌ای جهانی در مجامع علمی دنیا است که با همکاری فعالان حقوق حیوانات در آینده‌ای نزدیک ضمن توسعه و وجود پیشرفت چشم‌گیر در علم و تکنولوژی، به سوی «جایگزین‌سازی» حرکت می‌کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در این روش که از حیوانات زنده در آموزش استفاده نمی‌شود نه تنها جنبه اخلاقی آموزش به دور از هرگونه رنج و درد حیوانات مراعات می‌شود که از منظر اقتصاد نیز کاملاً به صرفه و توجیه‌پذیر است.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
3
مسئولان این کشور یکی پس از دیگری گوی ............. بودن رو از هم میربایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
جناب دکتر یعنی برای درس مهمی همچون اناتومی و جراحی از اسلاید و ماکت استفاده کنند؟؟؟؟؟ واقعا چه مطالبی می شنویم.......
محیط زیست از آلودگی هوا و باران های اسیدی پسماندهای زباله ای تفکیک نشده در کنار رودها و جنگل ها و ورود فاضلاب کارخانه ها به دریاچه ها و آب های آزاد رنچ می برد ن از یوتانایز کردن چند دام پیر در راه آموزش. واقعا متاسفم برای خودم که چنین مدیرانی دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
به خاطر کورونا باید نظام دامپزشکی کلاسهایش را تعطیل کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
با دستورالعمل روی کاغذ مشکلی حل نمی‌شود و کسی بخاطر حیوان‌دوستی حضرات کف نمی‌زند. ابتدا تکنولوژی استفاده از روش‌های جای‌گزین جهت آموزش دانش‌آموزان و دانش‌جویان رو در مراکز آموزشی راه‌اندازی نمایید، به عبارت دیگر اول پول خرج کنید بعد دستورالعمل صادر بفرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
1
فقط با دستور و بخشنامه که نمیشه. وزارت علوم باید به هر دانشگاه چند صد میلیون دلار بودجه اختصاصی برای این کار واریز کند تا تکنولوژی و تجهیزات جایگزین حیوانات خریداری شود.
نظر شما
ادامه