کد خبر: ۵۵۷۷۹

سمینار تخصصی واکسن و چالش‌های پیش رو برای نخستین بار در کشور توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج برگزار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر سید رضا بنی هاشمی» صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مؤسسه رازی به عنوان متولی تولید واکسن و سرم‌های درمانی مارگزیدگی و عقرب زدگی در کشور، تا کنون چندین سمینار تخصصی با موضوعات بیماری‌های عفونی دام، طیور و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برگزار کرده است، گفت: نخستین سمینار واکسن و چالش‌های پیش رو با دعوت از متخصصان و اساتید فن توسط مؤسسه رازی در ششم اسفند ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: سمینارهایی که تا کنون برگزار شده نشان دهنده تمایل مؤسسه به همکارهای های درون بخشی و برون بخشی بوده اما سمینار اخیر به منظور بررسی جامع‌تر در مورد فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو و همچنین نشان دادن چشم انداز صنعت واکسن در ایران و جهان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی نخستین سمینار واکسن و چالش‌های پیش رو، محور اصلی این سمینار را بررسی آینده انواع واکسن‌های دام، طیور و به ویژه واکسن‌های انسانی برشمرد و گفت: در این برنامه علاوه بر متولیان تحقیق و تولید واکسن مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور از بخش خصوصی در حوزه تولید و نمایندگانی از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به عنوان ناظران توزیع و مصرف واکسن دعوت به عمل آمده تا در دو پنل علمی و اجرایی در سطح عالی، موضوعات سمینار بررسی شود.

بنی هاشمی درباره اهداف و لزوم برگزاری این سمینار تخصصی علمی - اجرایی، گفت: در این سمینار به دنبال پاسخ به سوالاتی هستیم که در آینده با آن مواجه خواهیم بود. برنامه‌های جهانی واکسیناسیون و ایمنی زائی، توجه به پیشرفت‌های چشم گیر و شتابان در دنیا علیه بیماری‌های عفونی و غیر عفونی، نیاز فعلی کشورمان به واکسن علیه بیماری‌های شایع اخیر، ورود بازیگران جدید در عرصه تحقیق و تولید واکسن و سرم‌های درمانی، خواسته سازمان‌های ناظر جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت WHO و سازمان جهانی بهداشت دام OIE از تولیدکنندگان واکسن و متولیان بهداشت جامعه، چگونگی پایش واکسن در جامعه و بررسی چگونگی ریشه کنی بیماری‌ها در گذشته و شناسایی بیماری‌هایی که در آینده باید ریشه کن شوند، از جمله این موضوعات مهم است.

وی چالش‌های پیش روی صنعت واکسن سازی، بررسی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، نقش مؤسسه رازی در تولید و تحقیقات واکسن در دهه جدید و ایجاد زمینه برای همکاری‌های این مؤسسه با انستیتو پاستور به عنوان بخش دولتی و تعامل آنها با بخش خصوصی داخلی و خارجی از جمله موضوعات مهمی دانست که در این سمینار به آن پرداخته خواهد شد.

دبیر علمی نخستین سمینار واکسن و چالش‌های پیش رو با بیان اینکه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور دعوت شده تا با اعلام دیدگاه‌ها و نظرات خود، مسیر تحقیق و تولید این کالای استراتژیک در کشور مشخص شود، تاکید کرد: به واقع این سمینار یک تریبون آزاد برای طرح درخواست‌های متولیان تولید و مصرف واکسن در کشور و پیش بینی و پاسخ گویی به نیازهای آینده است.

 

نظر شما
ادامه