کد خبر: ۵۵۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براینکه سم بوتولیسم به هیچ وجه قابل سرایت و تهدیدی برای پرندگان بومی و صنعتی منطقه به شمار نمی رود، گفت: هیچ نگرانی برای واحدهای صنعتی و بومی استان‌های شمالی کشور وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علیرضا اکبرشاهی» روز افزود: بوتولیسم یک نوع سم ناشی از رشد باکتری در فضای کم اکسیژن مانند کنسروهای مواد غذایی است و مشابه بیماری های ویروسی همانند آنفلوانزا و نیوکاسل که توسط باد، جریان آب و وسایل قابل انتقال نیست.

وی با اشاره به اینکه هر ساله ۲۰۰ گونه متفاوت از پرندگان مهاجر به تالاب بین المللی میانکاله مهاجرت می کنند اظهارداشت: طبق آخرین گزارش ها تا ۲۵ بهمن ماه جاری بیش از ۱۶ هزار پرنده مهاجر در قالب گونه های مختلف تلف شده‌اند که احتمال ادامه این روند تا اواخر فرودین ماه سال آینده وجود دارد.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور افزود: بروز سم بوتولیسم در تالاب های جلگه ای و جلبکی مختص ایران نیست بلکه در دیگر کشورها نیز روی می دهد اما باید عوامل بروز این مسئله در تغییر اکوسیستم تالاب میانکاله از جهات مختلف از جمله کاهش آبرسانی، سیل، فاضلاب، پساب های صنعتی و کشاورزی بررسی شود.

معضل جمع آوری لاشه پرندگان در تالاب میانکاله

اکبرشاهی جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر در تالاب به یک معضل تبدیل شده است گفت: ورود توکسین به گل و لای و کشندگی سم و فسادپذیری گیاهان و لاشه حشرات باعث افزایش مرگ و میر پرندگان مهاجر شده است.

وی با بیان اینکه رویداد بروز سم بوتولیسم در حدود ۱۶ هزار هکتار از تالاب میانکاله روی داده است افزود: در این شرایط پرندگان مهاجر دچار فلجی شده و با خفگی در آب فرو می روند که همین امر جمع آوری لاشه ها را با مشکل روبرو کرده که می تواند موجب تشدید سم در آب شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور  اضافه کرد: سازمان دامپزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تلاش دارد تا راهکاری برای تسریع جمع آوری لاشه ها بیابد.

وی اظهارداشت: با نمونه گیری‌های صورت گرفته احتمال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل منفی شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نمونه گیری در خصوص بیماری های مختلف طیور به طور مستمر انجام می شود گفت: برای حفظ، بهسازی و احیای تالاب ها به ویژه تالاب بین المللی میانکاله جلسات متعددی در ریاست جمهوری صورت گرفته است که باید حق آبه، کنترل پساب ها و لایروبی انجام شود.

به تازگی «علیرضا رفیعی پور» رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با ایرنا افزود: مستندات میدانی و نمونه‌های آزمایشگاهی از میانکاله نشان می دهد که با راکد شدن آب تالاب و باتلاقی شدن آن  اکسیژن کاهش یافته که موجب فساد ریشه بوته ها و درختچه های داخل تلاب شده که  همین امر محیطی را برای تولید باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: رشد این میکروب و آلودگی گیاهان و حشرات تالاب، مرگ و میر  پرندگان مهاجر منجر شده است.

بوتولیسم سمی، فلج کننده و کشنده ای در دنیا است که بواسطه باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید و می تواند با ورود در بدن انسان و موجودات زنده در محیط‌های کم‌اکسیژن مانند دستگاه گوارش و مکان‌هایی که زخم‌های عمیق دارند، رشد کند.

شبه جزیره میانکاله با مساحت ۶۸ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای مازندران، در دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع است که از این میزان ۴۵ هزار هکتار آن در تالاب و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار خشکی دارد.

اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
1
پس خبر «
افزایش غافلگیر‌کننده تلفات در مرغداری‌های کشور» با کد ۵۵۷۸۴ هیچ ربطی به موضوع ندارد

مبادا فکر بدی بکنید
نظر شما
ادامه