کد خبر: ۵۵۸۲۵
 
 

جانورانی که سازمان غذا و دارو (FDA ) ایالات متحده برای کارهای تحقیقاتی از آن‌ها استفاده می‌کند، از این پس به مردم سپرده خواهند شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طبق اصلاحی که در ماه نوامبر در خط‌مشی‌های این سازمان انجام گرفته است و اکنون خبر آن اعلام شده است، پس از استفاده از سگ‌ها، گربه‌ها، خرگوش‌ها، خوکچه‌های هندی و برخی دام‌های سالم در آزمایش‌ها، انتقال آنان به پناهگاه‌ها و امانگاه‌های حیوانات منعی ندارد.

در گذشته، این حیوانات را بعد از آن که آزمایش‌های تحقیقاتی روی آن‌ها تمام می‌شد، به روش «مرگ‌یاری» می‌کشتند.

طبق دستورالعمل‌های جدید که خبر آن نخستین بار در روزنامه هیل منتشر شد، این خط‌مشی شامل حیواناتی می‌شود که «مطالعات تحقیقاتی در مورد آن‌ها پایان یافته باشد و مشکلات بهداشتی یا رفتاری مشهودی نداشته باشند.»

به گزارش هیل، نخستین طرح اف‌دی‌ای برای بازنشستگی حیوانات مورد استفاده در تحقیقات آزمایشگاهی، در ژانویه ۲۰۱۸ به اجرا درآمد که این سازمان ۲۶ خزمیمون را بازنشسته کرد. این جانوران تحت آزمایش‌های تحقیقاتی راجع به نیکوتین بودند.

طبق گفته مونیک ریچاردز، سخنگوی اف‌دی‌ای، در بیانیه‌ای که در هفته‌نامه «پیپل» انتشار یافت، اف‌دی‌ای «از انتقال و واگذاری» حیواناتی که «آزمایش‌ها روی آن‌ها پایان یافته است و دارای معیارهای واجد شرایط هستند»، پشتیبانی کرده است و همچنان پشتیبانی می‌کند .

ریچاردز افزود: «در دستورالعمل نوامبر ۲۰۱۹ معیارهای واجد شرایط بودن برای واگذاری به مردم، بازنشستگی و انتقال، با صراحت آمده است. تغییری در روال‌ها رخ نداده است، اما دستورالعمل استاندارد داخلی جدیدی به تصویب رسیده است که از تقویت و تشویق هماهنگی‌ها در فعالیت‌های جانورپژوهی اف‌دی‌ای به طور کامل پشتیبانی می‌کند.»

جانوران به محض ترخیص، به پناهگاه‌های حیوانات بازنشسته و سازمان‌های پرورش/ واگذاری مورد تایید شورای رفاه حیوانات(ای.‌دبلیو.‌سی) انتقال می‌یابند.

این تغییر خط‌مشی، در پی تصویب اخیر مقررات حمایت از جانوران مورد استفاده در تحقیقات فدرال توسط نهاد قانون‌گذاری، صورت گرفته است.

طبق گزارش روزنامه هیل، بر اساس قانون ترخیص حیوانات پس از آزمون، آزمایش و تحقیق(افتر) که سناتور سوزان کالینز در سال ۲۰۱۹ آن را به مجلس برد، آزمایشگاه‌های فدرال «باید حیوانات معینی را که آزمایش‌ها و مطالعات تحقیقاتی در مورد آن‌ها تمام شده است، به امانگاه‌های حیوانات بازنشسته و پناهگاه‌های امداد بسپارند

پس از آن که خبر خط‌مشی جدید اف‌دی‌ای انتشار یافت، سناتور مارتا مک‌سالی، یکی از پیشنهاددهندگان قانون ترخیص، از این سازمان در رسانه‌های اجتماعی تشکر کرد.

این سناتور آریزونا گفت: «قانون افتر را به صحن مجلس بردم تا حیوانات تحت تحقیق در تمامی آزمایشگاه‌های فدرال، بخت آن را داشته باشند که به خانواده‌های حیوان‌دوست سپرده شوند. خوشحالم که اف‌دی‌ای هم همین خط‌مشی را در مورد حیوانات آزمایشگاه‌های خودش در پیش گرفته است.»

مت گائتز، یکی دیگر از نمایندگان کنگره ایالات متحده، نیز در توییتر از تصمیم اف‌دی‌ای حمایت کرد و نوشت: «سالیان سال بود که ده‌ها هزار حیوان را بعد از پایان یافتن آزمایش‌ها، در آزمایشگاه‌های فدرال به روش مرگ‌یاری از بین می‌بردند. افتخار می‌کنم که یکی از پیشنهاددهندگان قانون افتر بودم که سازمان‌های فدرال را وادار می‌کند که به اسکان مجدد این حیوانات با ارزش در پناهگاه‌ها و خانواده‌های حیوان‌دوست کمک کنند.»

گروه دیده‌بان موسوم به «طرح پسماند روپوش سپید» نیز که برای کاستن از تخصیص اعتبارات مالیاتی به آزمایش روی حیوانات فعالیت می‌کند، این تصمیم را ستود.

در پیام توییتری این گروه آمده است: « ۱.۲ میلیون نفر هوادار گروه ما درخواست کردند و اف‌دی‌ای هم گوش داد.»

طبق نوشته پایگاه اینترنتی اف‌دی‌ای، این سازمان به منظور ایمنی‌آزمایی فراورده‌های طبی، از حیوانات در آزمایش داروها، واکسن‌ها و سایر افزاره‌های طبی و زیست‌شناختی استفاده می‌کند.

به گفته این سازمان، آزمایش‌هایی که در آن‌ها از حیوانات استفاده نشود «هنوز اعتبار علمی ندارند و جزو گزینه‌ها نیستند»، اما می‌گوید «از تلاش‌های معطوف به کاهش آزمایش روی حیوانات پشتیبانی کرده است» و «برای کاستن آزمایش‌های مورد نیاز روی حیوانات و استفاده از روش‌های دیگری به جای آن، تحقیقات و اقداماتی را در دست اجرا دارد.»

پیش از این، موسسه ملی بهداشت (ان‌آی‌اچ) و اداره امور کهنه‌سربازان ایالات متحده (وی‌ای) نیز دستورالعمل‌های مشابهی را برای انتقال حیوانات آزمایشگاهی، به اجرا در آورده بودند.

 

نظر شما
ادامه