کد خبر: ۵۵۸۵۴

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز شهروندان از خرید و فروش گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی زینتی و به ظاهر زینتی برای گرفتار نشدن در دام بیماری مشترک بین انسان و حیوان پرهیز کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی صفی خانی» بیان کرد: همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد عرضه و تقاضا برای گونه هایی نظیر ماهی ها، مارها، لاکپشت ها، سمندر لرستانی و سُنبل آبی هستیم.

وی اضافه کرد:  با توجه به داغ شدن بازار خرید و فروش این قبیل گونه‌های جانوری و گیاهی در ایام عید، تیم های یگان حفاظت محیط زیست نیز فضای مجازی و حقیقی را رصد و با متخلفان برخورد می کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان درباره دلایل ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی گفت: برخی از گونه ها نظیر ماهی غیربومی و اهلی شده هستند که شهروندان پس از سال تحویل به علت ناتوانی در نگهداری، این گونه ها را در اکوسیستم طبیعی، دریاچه ها و رودخانه ها رها می‌کنند.

صفی خانی ادامه داد: وارد شدن شمار زیادی ماهی به رودخانه ها موجب برهم خوردن چرخه طبیعی شده با این توضیح که آنها رقیب غذایی سایر آبزیان شده و با کاهش طعمه و غذا به تدریج منجر به حذف برخی از گونه ها می شوند.

وی گفت: برخی از گونه ها نظیر «ماهی گورخری» نیز یک نوع ماهی مهاجم بوده که خرید و فروش این نوع ماهی هم در نوروز سال گذشته افزایش یافته بود در حالیکه رها سازی این گونه در اکوسیستم آبی حذف دیگر گونه ها را در پی دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: جدا کردن برخی گونه ها نظیر مار، سمندر لرستانی و لاک پشت ها از زیستگاهشان تنوع زیستی را بر هم زده و مرگ تدریجی و انقراض آنها را در پی دارد.

صفی خانی بیان کرد: تماس انسان با این قبیل گونه های به ظاهر زینتی احتمال سرایت بیماریهای مشترک بین انسان و دام را افزایش می دهد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: برخی مواقع گونه جانوری از یک زیستگاه با یک اکوسیستم طبیعی زنده گیری شده و در زیستگاه دیگری رها سازی می شوند که این اقدام موجب برهم خردن چرخه طبیعت می شود.

صفی خانی درباره گونه های گیاهی مورد اقبال شهروندان در نوروز نیز گفت: سُنبل آبی از گونه هایی است که سریع رشد می کند و چنانچه در اکوسیستم آبی رها شود با رشد سریع، وضعیت هوازی را تحت تاثیر قرار داده و گونه های جانوری ساکن در آن محدوده را برای ادامه حیات دچار مشکل می کند.

وی با عنوان اینکه کسب و کار در این زمینه جرم تلقی می شود از شهروندان خواست در صورت مشاهده خرید و فروش گونه های جانوری موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

 
نظر شما
ادامه