کد خبر: ۵۵۸۶

حکیم مهر - معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان هشدار داد: احتمال رخداد بیماری تب برفکی در استان سمنان وجود دارد و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

محمد سعیدی امروز اظهار داشت: با توجه به رخداد تب برفکی و شناسایی سروتیپ o وasia1 در تعدادی از کشورهای همسایه به ویژه کشورهای شرقی و نیز تغییرات به وجود آمده در سروتیپasia1 و احتمال ورود سروتیپ یا تحت سروتیپ جدید به کشور، دامداران باید به موارد بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: هرگونه جابه‌جایی و نقل و انتقال دام در سطح شهرستان، استان و کشور باید با هماهنگی و اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی دام صورت پذیرد.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان افزود: دامداران از تماس دام‌های خود با دام‌ها یا گله‌هایی که بیماری در آنها وجود دارد، جلوگیری کنند. سعیدی اضافه کرد: در هنگام شیوع بیماری،‌ دامداران عشایر از مراتع مشترک استفاده نکنند.
وی گفت: پس از ورود دام جدید، باید ضمن ارائه مجوز بهداشتی حمل دام به شبکه‌های دامپزشکی، دام‌ها حداقل 15 روز قرنطینه و جدا نگهداری شده و توسط دامپزشک مورد بازدید قرار گیرد.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان افزود: ‌از میادین عرضه دام برای نگهداری،‌ دام خریداری نشود.
سعیدی بیان داشت: برای ضدعفونی کردن دامداری به طور مرتب از آهک زنده (آب آهک) به جای آهک خشک استفاده شود.‌
وی گفت: تمام وسایل نقلیه ورودی به دامداری (حمل شیر،‌ علوفه، کود، ...) قبل از ورود و بعد از خروج از دامداری باید ضدعفونی شوند.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: باید برای اکیپ‌های مراجعه کننده به دامداری اعم از واکسیناسیون‌،‌ مامور تلقیح مصنوعی و عاملان جمع‌آوری شیر از چکمه و لباس دامداری استفاده شود. سعیدی گفت: از نگهداری هم‌زمان گوسفند و گاو در یک واحد دامداری جداً‌ خودداری شود.
وی تصریح کرد: در صورت برخورد با هر یک از علایم بیماری شامل تب، کاهش اشتها، زخم‌های مخاط،‌ لنکش، سقط جنین و مرده‌زایی مراتب باید سریعاً‌ به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع داده شود.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان در ادامه افزود: واکسیناسیون به تنهایی قادر به پیشگیری از بیماری نیست و باید از ورود دام فاقد مجوز بهداشتی به دامداری خودداری شود.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه