کد خبر: ۵۵۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

پرسش و پاسخهای متداول در مورد کروناویروس جدید (کوید-19) بر اساس آخرین اطلاعات سایت سازمان جهانی بهداشت (WHO )

قسمت اول

ترجمه: دکتر محمدباقر حاجکاظمی

 سوال ۱: کروناویروس چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است موجب بیماری در حیوان یا انسان شوند. در انسان کروناویروس‌های زیادی به عنوان عامل عفونت‌های تنفسی شناخته شده‌اند که دامنه‌ای از بیماری‌ها از سرماخوردگی تا بیماری‌های شدیدی مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندروم حاد و شدید تنفسی خاورمیانه (سارس) را در بر می گیرد. جدید ترین کروناویروسی که شناخته شده باعث بیماری کروناویروسی کوید-19 می شود.

سوال ۲: کوید-19 چیست؟

کوید-19 یک بیماری عفونی است که توسط جدیدترین کروناویروس شناخته شده ایجاد می گردد. این ویروس و این بیماری قبل از طغیان گزارش شده در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی نشده بود.

سوال 3: کوید-19 چه نشانه هایی دارد؟

تب، خستگی و سرفه خشک مهمترین نشانه های کوید-19 هستند. در برخی بیماران ممکن است درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال وجود داشته باشد. این نشانه ها معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. برخی افراد آلوده (به ویروس) می شوند بدون اینکه هیچ علامت یا ناراحتی در آنها بروز کند. اکثر افراد (حدود 80%) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. حدود یک ششم بیماران دچارفرم شدید بیماری و تنگی نفس می شوند. در افراد مسن تر و نیز افراد دارای فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت احتمال تشدید بیماری بیشتر است. حدود 2% بیماران می میرند. اشخاصی که تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید درپی مراقبت های پزشکی باشند.

سوال 4: کوید-19 چگونه پخش می شود؟

از کسی که ویروس را دارد ممکن است کوید-19را بگیریم. فرد مبتلا به کوید-19 از طریق قطرات ریزی که هنگام سرفه یا بازدم از بینی یا دهان خود خارج می کند ممکن است فرد دیگر را آلوده کند. این قطرات روی اشیاء یا سطوح اطراف قرار می گیرد. سپس سایر اشخاص با تماس با این اشیاء یا سطوح و متعاقبا مالیدن دست خود به چشم، بینی یا دهان خود آلوده می شوند. همچنین اگر شخصی قطرات حاصل از سرفه یا بازدم شخص بیمار را همراه با تنفس دریافت کند می تواند درگیر بیماری شود، و لذا رعایت فاصله یک متر (سه فوت) از فرد بیمار اهمیت دارد.

 الف: آیا این ویروس از طریق هوا منتقل می شود؟

تا این تاریخ مطالعات بر این نکته اشاره دارند که انتقال ویروس عامل این بیماری عمدتا از راه تماس با ریز قطرات تنفسی است تا از طریق هوا.

 ب- آیا از کسی که علائم بیماری را ندارد ممکن است که کروناویروس جدید ۲۰۱۹ به دیگران منتقل شود؟

اصلی ترین راه پخش بیماری قطرات تنفسی متعاقب سرفه است. در مجموع ریسک گرفتن بیماری از کسی که علامت ندارد خیلی کم است و این موضوع مخصوصا در مراحل اولیه بیماری مصداق دارد. خیلی از افراد درگیر بیماری تنها نشانه های خفیفی را تجربه می کنند. همچنین ممکن است بیماری را از شخصی بگیریم که سرفه های خفیفی داشته و احساس ناخوشی نمی کند. سازمان جهانی بهداشت در حال ارزیابی تحقیقات روی دوره انتقال بیماری بوده و یافته های جدید را به اشتراک می گذارد.

سوال 5: آیا کوید-۱۹ از طریق مدفوع انتشار می یابد‌؟

ریسک گرفتن کوید-۱۹ از مدفوع فرد آلوده ظاهرا کم است. هر چند تحقیقات اولیه بر امکان وجود ویروس در مدفوع برخی از بیماران اشاره دارد، اما انتشار از این طریق، روش اصلی این طغیان نیست. سازمان جهانی بهداشت در حال ارزیابی راه های پخش کوید-۱۹ بوده و یافته های جدید را به اشتراک می گذارد. به دلیل اینکه مدفوع بیماران یک مخاطره است و به دلایل دیگر توصیه می شود که بطور منظم، بعد از دستشویی و قبل از غذا خوردن دست ها تمیز گردد.

سوال 6: ویروس بر روی سطوح چه مدت زنده می ماند؟

 دقیقاً معلوم نیست این ویروس در روی سطوح چند وقت زنده می ماند؛ اما بقاء آن ظاهراً مانند سایر کوروناویروس ها باشد. مطالعات (از جمله اطلاعات اولیه  ویروس کوید-۱۹) بر این موضوع اشاره دارند که کرونا ویروس ها در روی سطوح از چند ساعت تا چند روزماندگاری دارند (قابلیت عفونت زایی خود را حفظ کند- مترجم) که این زمان بستگی به شرایط محیطی از جمله نوع سطح، حرارت و رطوبت متفاوت است. اگر فکر می‌کنید سطحی آلوده است آن را با یک ضدعفونی کننده ساده تمیز کنید تا ویروس ها کشته شوند وبه این ترتیب خود و دیگران را محافظت کنید. دست های خود را با یک ماده با پایه الکلی تمیز کنید یا آب و صابون شسته و از تماس دستها با چشم، دهان و بینی اجتناب ورزید.

سوال 7: چه کارهایی را نباید انجام داد؟

سیگار کشیدن، استفاده از داروهای گیاهی سنتی، استفاده همزمان از چند ماسک و خود درمانی (مثلا مصرف آنتی بیوتیک ها) در مقابل این بیماری موثر نبوده و حتی ممکن است مضر هم باشند.

در هر حال اگر تب سرفه و تنگی نفس داشتید به سرعت در پی مراقبت‌های پزشکی بوده تا از خطر تشدید بیماری در امان بمانید و حتماً سابقه مسافرت خود را با متصدی مراقبت بهداشتی در میان بگذارید.

سوال 8 : آیا کروناویروس جدید ممکن است از طریق حیوانات همدم منتقل شود؟

خیر، تا کنون شواهدی دال بر آلودگی یا پخش ویروس از طریق حیوانات همدم یا حیواناتی مانند سگ و گربه آلوده وجود ندارد.

سوال 9: آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری و درمان کوید-19 موثر می باشند؟

خیر. آنتی بیوتیک ها بر علیه ویروس ها عمل نکرده و فقط روی عفونت های باکتریایی موثرند. عامل ایجاد کننده کوید-19 نوعی ویروس است و لذا از آنتی بیوتیکها نباید به عنوان وسیله پیشگیری و درمانی استفاده شده و صرفا بایستی تحت نظر پزشک جهت درمان عفونت های باکتریایی مصرف شوند.

سوال 10: چه کسانی در معرض خطر فرم های شدید بیماری هستند؟

هنوز نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تاثیر کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ روی افراد است؛ به هر حال افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای( مانند افراد دیابتی و آنهایی که دارای بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند) ظاهراً در معرض خطر نشان دادن شکل های شدید بیماری هستند.

سوال 11: احتمال درگیر شدن به کوید-۱۹ در افراد چقدر است؟

 این خطر بستگی به محل زندگی فرد و محل های مسافرت اخیر وی دارد. خطر عفونت در نواحی که تعداد زیادی از افراد آلوده به کوید-۱۹ شناسایی شده‌اند بیشتر است. ۹۵ درصد بیماری در چین رخ می دهد که اکثرشان در استان هو بای هستند. برای مردم جاهای دیگر دنیا فعلاً خطر کمتر است؛ اما آگاهی از وضعیت و آمادگی منطقه شما بسیار مهم است. سازمان بهداشت جهانی با مسئولین سلامت در چین و سراسر دنیا جهت پایش و رصد بیماری و پاسخ به طغیان های کوید-۱۹همکاری می کند.

توجه: این مطلب در تاریخ 6 اسفند 1398 برابر با 25 فوریه از سایت سازمان جهانی بهداشت به آدرس ذیل استخراج و ترجمه شد)

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
1
2
عالی بود دکتر
سپاس
نظر شما
ادامه