کد خبر: ۵۵۸۸۵
 
 

طبق مستندات سازمان جهانی بهداشت دام  (OIE) تا امروز مدراک و مستندات کافی که حاکی از انتقال کروناویروس جدید  (COVID-19) از حیوانات به انسان باشد وجود ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، معاون سلامت این اداره‌کل گفت: بر اساس آخرین یافته‌های سازمان جهانی بهداشت دام (OIE ) تا امروز مدراک و مستندات کافی که حاکی از انتقال کروناویروس جدید (COVID-19 ) از حیوانات به انسان باشد وجود ندارد و مصرف فرآورده‌های خام دامی، مشروط به رعایت الزامات بهداشتی در انتقال ویروس به انسان مؤثر نیست.

«دکتر حسین صالحی» افزود: هرچند برخی منابع بیان می‌کنند که این ویروس دارای منبع حیوانی می‌باشد اما تا به امروز شواهد علمی کافی برای شناسایی آن منبع یا توضیح مسیر انتقال از یک منبع حیوانی به انسان وجود ندارد و به نظر می‌رسد که مسیر غالب انتقال ویروس کرونای جدید از انسان به انسان می‌باشد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت دام طبق توصیۀ سازمان جهانی بهداشت (WHO)  تأکید می‌کند که علیرغم ناشناخته بودن منشأ این ویروس، افردی که به بازارهای خرید و فروش دام مراجعه می‌کنند یا در تماس نزدیک با حیوانات اهلی می‌باشند باید اقدامات بهداشتی عمومی و شخصی را رعایت کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان بیان داشت: شستن منظم و بهداشتی دست با صابون و آب تمیز بعد از لمس حیوانات و جلوگیری از لمس چشم، بینی یا دهان، همچنین جلوگیری از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات فاسد شدۀ حیوانی  مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت است.

دکتر صالحی تصریح کرد: از هرگونه تماس انسان با گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان و پرندگان که می‌توانند به صورت آزادانه بین محیط‌های آلوده و مکان‌های پاک تردد کنند؛ پرهیز شود.

وی تأکید کرد: حمل و نقل فرآورده‌های خام دامی باید با رعایت ضوابط بهداشتی صورت گرفته، همچنن تهیۀ فرآورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز و تحت پوشش نظات‌های بهداشتی دامپزشکی صورت گیرد و این نوع مواد غذایی بایستی به طور کامل و مناسب پخته و از مصرف خام یا نیم پختۀ این فرآورده‌ها (گوشت، تخم مرغ و ...) خودداری شود.

صالحی افزود: طبق مدارک ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت دام، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی و دیگر حیوانات اهلی به این ویروس وجود ندارد و شواهدی مبنی بر انتقال آلودگی از حیوانات خانگی یا اهلی به انسان گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان گفت:  سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اصول بهداشتی تعامل با سایر کشورها و با هدف جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس نوظهور در کشور، ورود دام زنده و بویژه حیوانات خانگی را از کشورهایی که بطور قطعی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، ممنوع کرده است.  بنابراین ورود هرگونه حیوان بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی در مورد کشورهای غیر آلوده ممنوع بوده و در مورد کشورهای آلوده، این ممنوعیت، بصورت کلی می‌باشد .
 
نظر شما
ادامه