کد خبر: ۵۵۸۸۶
 
 

شاید شکلات یک خوردنی خوشمزه و اجتناب ناپذیر برای شما باشد اما این خوراکی به هیچ عنوان نباید در دسترس سگ شما قرار بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، برای درک بهتر میزان خطرناک بودن این خوردنی و بهترین راهکار مناسب در چنین شرایطی ما در این مقاله برای شما رهنمودهایی آورده ایم.شاید روزی زندگی سگ شما را نجات دهد .

چرا شکلات سگ ها را مسموم می کند؟

BrendanRussi دکتر دامپزشک در بیمارستان حیوانات خانگی  Banfield عنوان می کند: از آنجائیکه شکلات حاوی مادۀ شیمیایی تئوبرومین است که برای سگ ها خیلی سخت هضم می شود بنابراین شکلات سگ ها را مسموم می کند.همچنین شکلات حاوی کافئین است که ضربان قلب را بالا می برد و بی قراری می آورد.

علاوه بر این چربی و قند موجود در شکلات باعث تهوع، اسهال و التهاب پانکراس حیوان خانگی تان می گردد. در موارد حادتر مصرف شکلات در سگ ها حتی ممکن است منجر به بیهوشی، کما و حتی مرگ گردد .

آیا برخی از انواع شکلات ها برای سگ ها مضرتر هستند؟

درحالی که هر نوع شکلاتی برای سگ ها مضر است بعضی از انواع آنها مسموم تر هستند. قاعدۀ کلی این است که هر چه شکلات خالص تر و بزرگ تر باشد برای سگ مسمومیت بیشتری دارد؛ به عنوان مثال یک تکه شکلات شیری هرگز به اندازۀ یک شکلات تلخ خطرناک نیست .

ChristieLong دکتر دامپزشک می گوید: دانۀ کاکائو خالص حاوی بیشترین میزان تئوبرومین است و پس از آن پودر کاکائو،شکلات تلخ،و شکلات شیری بیشترین میزان تئوبرومین را دارد.شکلات سفید بر خلاف نامش، اصلاً شکلاتی ندارد. به همین علت هم با خوردن آن نشانه های حادی از خود نشان نمی دهند .

چه اندازه شکلات، زیاد محسوب می شود؟

پاسخ صحیح به این پرسش این است که سگ ها اصلاً نباید هیچ شکلاتی مصرف کنند. دکتر  Long در این باره توضیح می دهد: مسمومیت با تئوبرومین به دوز موجود در شکلات بستگی دارد به این معنی که شدت تأثیر آن به مقدار آن در هر کیلوگرم در مقابل وزن حیوان بستگی دارد. به عبارت دیگر، یک میزان مشخص شکلات بر روی سگ های کوچک تأثیر بیشتری می گذارد و نشانه های حادتری از خود نشان می دهند تا سگ های بزرگ تر .

نشانه های سگی که شکلات خورده چیست؟

از آنجائیکه نمی توان 24 ساعت شبانه روز مراقب سگ خانگی باشیم که چه می خورد، اما حداقل می توان از روی بعضی نشانه ها پی برد. از نشانه های مصرف شکلات اسهال، استفراغ، بی قراری و بالا رفتن ضربان، کُند یا تند شدن تنفس و ازدیاد ادرار است. از نشانه های حادتر لرز و رعشه، عطسه و از حال رفتن حیوان است .

چنانچه تصور کردید که سگ شما شکلات خورده چه کار باید بکنید؟

دکترRussi  می گوید: چنانچه شک کردید و یا مطمئن بودید که سگتان شکلات خورده مشورت با یک دامپزشک و بردن به کلینیک بسیار اهمیت دارد. چرا که مداخلۀ فوری پزشکی از مشکلات حادتر پیشگیری می کند .

آیا بایستی او را وادار به استفراغ کنید؟

دامپزشکان توصیه می کنند چنانچه مشکوک شدید بهترین راه، ویزیت فوری دامپزشک و انجام آزمایش مخصوص مسمومیت است. دکتر  Long اذعان می دارد که یک بازۀ 90 دقیقه ای برای این کار وجود دارد که تهوع باعث می گردد تا سگ شما پیامدهای حاد ناشی از مسمومیت را تجربه نکند اما شاید بدون کمک دامپزشک مقدور نباشد. دامپزشکان داروهای ویژۀ درون وریدی به حیوان تزریق می کنند که سریع تهوع آور است بنابراین بهتر است که این کار را به متخصصین بسپارید .

آیا روش «بگذار زمان بگذره تا ببینیم چی پیش می آید» می تواند درست باشد؟

دامپزشکان براین باورند که این روش در مورد شکلات روش مناسبی نیست.چنانچه سگ شما شکلات خورد بایستی فوراً وارد عمل شوید .

حرف آخر

بهترین راه این است که سگتان را از هر گونه شکلاتی با هر اندازه ای دور نگه دارید. علائم ممکن است از ملایم تا حاد متغیر باشد اما به هیچ وجه ارزش خطر کردن ندارد. بهترین و مناسب ترین اقدام این است که فوری به دامپزشک مراجعه کنید؛ هرچه نزدیک تر بهتر !

 

نظر شما
ادامه