کد خبر: ۵۵۸۹۱
 
 

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و نزدیک شدن به پایان سال بازار فروش ماهی قرمز داغ است و در این میان شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری کرونا از طریق ماهی قرمز به انسان مطرح می‌شود که نگرانی مردم را به دنبال دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خاورستان، «دکتر محمد اصغرزاده» مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در این خصوص اظهار کرد: ماهی قرمز عامل انتقال بیماری کرونا نیست.

وی افزود: در صورتی که ماهی قرمز آلوده به بیماری‌های قارچی و میکروبی بوده و با دست انسان تماس داشته باشد و در نهایت از طریق دست و دهان وارد سیستم گوارش شود موجب اسهال خفیف در کودکان می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با تاکید بر این‌که هیچ مرجع بین المللی در دنیا تایید نکرده است که بیماری کرونا بین انسان و حیوان مشترک باشد و از طریق حیوان آلوده به انسان منتقل شود، بیان کرد: بیماری کرونا در حیوان تولید نمی‌شود که بخواهد به انسان منتقل شود.

اصغرزاده عنوان کرد: ماهی قرمز به هیچ عنوان عامل انتشار ویروس کرونا نیست و شایعاتی که در این خصوص مطرح است را تکذیب می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ماهی قرمز فقط می‌تواند عامل بیماری‌های قارچی و میکروبی باشد که در این خصوص نیز هشدارهای لازم به فروشندگان و مردم داده می‌شود و جای نگرانی نیست.

مراکز فروش ماهی قرمز تحت نظارت دامپزشکی/ماهی قرمز وارداتی نداریم

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مکان‌یابی مراکز فروش ماهی قرمز توسط شهرداری انجام می‌شود، گفت: مباحث حمل و نقل و فروش ماهی قرمز تحت نظارت دامپزشکی استان است و افرادی که قصد فروش ماهی قرمز دارند باید با مجوز دامپزشکی اقدام به فروش کنند در غیر این صورت برای آنها اعلام جرم خواهیم کرد.

اصغرزاده با اشاره به این‌که مطرح می‌شود ماهی قرمز واردات چین است، بیان کرد: ماهی قرمزی که در نقاط مختلف استان و کشور به فروش می‌رسد در داخل کشور تکثیر می‌شود و به هیچ عنوان وارداتی نیست.

وی در مورد استفاده از گوشت نیز عنوان کرد: چون دام بیماری کرونا نمی‌گیرد در نتیجه فرآورده‌های آن سالم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هم استانی‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های کریمه کنگو و تب مالت که مشترک بین انسان و دام است از مراکز مجاز که تحت نظارت دامپزشکی است گوشت تهیه کنند.

اصغرزاده تاکید کرد: مردم حتما در بحث شستن مرتب دست‌ها با صابون مایع، رعایت فاصله با افراد و حفاظت فردی بهداشت را رعایت کنند ان‌شاءالله که شاهد هیچ گونه بیماری نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا از طریق سطوح آلوده از جمله دست، وسیله‌ای که آلوده باشد و سایر موارد مشابه منتقل می‌شود و بهتر است همانگونه که پزشکان مطرح می‌کنند از دست دادن و روبوسی اجتناب شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی یادآور شد: تاکنون هیچ مشکلی در استان مشاهده نشده و مردم خیالشان راحت باشد. تمامی مسائل مربوط به طور کامل رصد می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما صادقانه به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

نظر شما
ادامه