کد خبر: ۵۵۹۱۵

همجواری بازار پرنده فروشان کرمان با میدان میوه و تره بار با وجود اپیدمی شدن کرونا ویروس به عنوان بیماری عفونی، تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود و می طلبد مسئولان امر در راستای جابه جایی این بازار هر چه سریع تر اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، هر چند رعایت اصول ایمنی و بهداشتی طی ماه های اخیر از سوی مسئولان ذیربط به دفعات تکرار و بر آن تاکید می شود اما انگار گاهی خود برخی اصول مهم، اساسی و تاثیرگذار در انتشار بیماری را فراموش می کنند.

همجواری بازار فروش حیوانات خانگی و در بسیاری از موارد حیوانات وحشی بدون هویت و رعایت نکردن نکات بهداشتی، می تواند این مکان را به کانونی از بیماری و عفونت تبدیل کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز بر این ادعا صحه می گذارد و عرضه پرندگان را به صورت غیرقانونی در جمعه بازار پرندگان تهدیدی برای سلامت جامعه می داند.

 «دکتر حسین رشیدی» به تعطیلی جمعه بازار پرندگان که سابق بر این در خیابان سرباز کرمان و حوالی آبشار تفریحی کرمان مستقر بود اشاره کرد و گفت: این اقدام بر اساس مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی این استان انجام شد.

وی با بیان اینکه پرندگان عرضه شده در جمعه بازار کرمان به صورت قاچاق وارد این استان می‌شوند و این غفلت می‌توانند موجب سرایت بیماری به مرغداری‌ها و پرندگان این منطقه شود.

رشیدی راه اندازی بازار عرضه حیوانات را کنار بازار میوه را اقدامی نادرست عنوان و تصریح کرد: این مهم ممکن است به انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام بینجامد.

«دکتر احمد طباطبایی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز بر احتمال انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان صحه می گذارد و می گوید: بازار عرضه پرندگان و حیوانات باید از سطح شهر جمع آوری شود.

حالا هر چند معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفته است، تاکنون کرونا در دام گزارش نشده است اما همچنان این نگرانی وجود دارد که استقرار بازار فروش حیوانات و میوه و تره بار در کنار هم خطرآفرین و تهدید سلامت جامعه است.

«دکتر صدیقه کاظمی‌نیا» افزود: دام به تنهایی نمی‌تواند ناقل کرونا جدید باشد و تنها با لمس فرد مبتلا ممکن است بیمار شود.

وی اظهار داشت: افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند گواهی سلامت و کارت‌بهداشت دارند که زیر نظر مرکز بهداشت است.

وی تاکید کرد: ناظر دامپزشک و ناظر کشتارگاه (مسئول فنی) لاشه و سر را ارزیابی می‌کنند و گوشت ۲۴ ساعت در پیش‌سرد می‌مانند و سپس روند سالم سازی را طی می‌کند.

به گفته وی از نظر دامپزشکی اگر لیبل کشتارگاه بر روی گوشت باشد، آن گوشت مورد تایید است و مشکلی ندارد.

شترها از نظر ابتلا به ویروس کرونا چک می‌شوند

کاظمی‌نیا با لحاظ اینکه شتر یکی از ناقلان ویروس کرونا است گفت:با توجه به ویروس مرس، ۲ سال است که شتر ها قبل از ورود به کشتارگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شتر ممکن است از ریگان هرمزگان یا زاهدان وارد کرمان شود اظهار داشت: شترها قبل از ورود به کشتارگاه باید گواهی سلامت داشته باشند و اگر نداشته باشد اجازه ورود ندارد.

اما آنچه مشخص است مطالبه به حق مردم در جابه جایی سریع بازار عرضه حیوانات از همسایگی بازار میوه و تره بار است


نظر شما
ادامه