کد خبر: ۵۵۹۶۷

انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران، وبینار حیات وحش «اشتباهات رایج طرفداران حیات وحش و پیامدهای آنها» را برگزار می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این برنامه به مناسبت روز جهانی حیات وحش برگزار می‌شود اما از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا، همه اجتماعات و برنامه‌های گروهی تعطیل شده‌اند، این انجمن از فضای مجازی برای بزرگداشت روز جهانی حیات وحش استفاده می‌کند.

  ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ در شصت و هشتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سوم ماه مارس (۱۲ اسفند) را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کردند. این روز هم چنین مصادف است با روز تصویب کنوانسیون CITES این کنوانسیون در واقع یک معاهده‌ای است برای حفاظت کردن از جانوران و گیاهان در معرض خطر که در سال ۱۹۷۳ به تصویب رسیده است.

در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز انجام دهند.  

واژه حیات‌وحش، به‌طور کلی شامل تمامی گیاهان و جانورانی است که اهلی و دست‌آموز نباشند و به‌طور خاص دلالت بر تمامی مهره‌دارانی دارد که در محیط طبیعی خود یا شبیه آن، زندگی می‌کنند. روز حیات وحش فرصتی برای بالا بردن آگاهی‌مان درباره کلیه موجودات و گیاهان وحشی در سیاره زمین است. هر موجودی در طبیعت نقشی را در چرخه اکوسیستم ایفا می‌کند. این نقش‌ها شامل مواردی مهمی مثل تنظیم جمعیت‌ها، گرده‌افشانی، پراکنش و کاشت بذرها، کنترل موجودات بیماری‌زا، حفظ پاکیزگی محیط با لاشه‌خواری حیوانات اهلی و وحشی، شخم زدن خاک، افزایش هوا دهی خاک، افزایش نفوذپذیری آب در خاک، بهبود تشکیل هوموس، تنظیم تراکم موادمعدنی، و غیره است.  

همچنین ایران به علت وسعت زیاد، چین خوردگی‌ها، بیابان‌ها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص دارای زیستگاه‌های مختلف با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است. ولی متاسفانه به علت کمبود اطلاعات و عدم آگاهی مردم از گونه‌های مختلف پستانداران، تصورات نادرست، شایعات، ترس واهی و گاهی نفرت بی دلیلی در مورد این حیوانات وجود دارد. شایعاتی مثل آدم دزدی کفتار و خرس، آدم خواری گرگ و خون آشامی خفاش از این قبیل‌اند. این نا آگاهی و عمیق و ترس بی مورد سبب شده که اکثر مرم کشورمان حفاظت از حیوانات وحشی را بی اهمیت بدانند و حتی نسبت به آنها دشمنی و کینه احساس کنند. این در حالی است که امروزه ارزش‌های حیوانات وحشی و تاثیرات آنها در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت های علمی روزبه روز نمایان تر است. به طور مثال موجودی مثل کفتار در میان برخی از  مردم منفور است اما این موجودات به رفتگران طبیعت یا شهردار طبیعت معروف‌اند. زیرا آنان با خوردن بازمانده‌ غذای دیگر جانوران، لاشه جانوران و...، به پاکسازی محیط طبیعی و محل زندگی جانوران دیگر کمک می‌کنند. در حقیقت آن‌ها، با تغذیه از حیوانات مرده، در تمیز نگه‌داشتن طبیعت و جلوگیری از انتشار انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها، نقش بسیار مهمی دارند.

وبینار (سمینار آنلاین) حیات وحش با موضوع «اشتباهات رایج طرفداران حیات وحش و پیامدهای آنها» روز سه شنبه، ۱۳ اسفند ماه، ساعت ۲۲، با سخنرانی «محمد صادق فرهادی نیا» برگزار خواهد شد.

علاقمندان می توانند با استفاده از لینک http://evnd.co/9gvNS جهت ثبت نام رایگان در این وبینار اقدام کنند.

 

نظر شما
ادامه