کد خبر: ۵۵۹۹۶
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
فعال بخش خصوصی دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر بهروز کبیری» افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف شیوه‌نامه این است که اشتغال به امور درمان را به صورت تمام‌وقت در نظر گرفتند که این غیرقانونی است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: فعال بخش خصوصی دامپزشکی استان اصفهان انتقادات زیادی نسبت به شیوه‌نامه تاسیس درمانگاه‌های دامپزشکی دارد و معتقد است که اگر شیوه مدیریت بر مبنای مشارکت باشد، می‌توان با کارشناسان امر، دور یک میز نشست و نقاط ضعف شیوه‌نامه را برطرف کرد.

از نظر «دکتر بهروز کبیری» تعرفه‌ها با سیستم درمان کشور همخوانی ندارد و در شرایطی که می‌توانست به‌عنوان یک آیتم یا ویترین، جایگاه خوبی را برای درمان ایجاد کند، اما این تعرفه باعث شده که نه تنها این جایگاه ارتقا پیدا نکند، بلکه زمین بخورد.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از شیوه‌نامه تاسیس درمانگاه‌های دامپزشکی چیست؟

شیوه‌نامه تاسیس درمانگاه‌های دامپزشکی بر حسب کارشناسی فنی، مطرح شده و نقاط قوت و ضعفی دارد. نقطه قوت آن در این است که درمانگاه‌ها و درمان را اختصاصی‌تر دیده و به آن به شکل تخصصی‌تر پرداخته است.

حکیم مهر:‌ نقاط ضعف آن چه چیزهایی هستند؟

یکی از نقاط ضعف آن این است که در کارگروه استانی که با هدف اجرای سیاست‌های داخل استان تشکیل شده، از افرادی که به نحوی نماینده صنوف مختلف باشند، استفاده نشده است. این صنوف باید صاحب رأی باشند که متاسفانه نه در کمیته کشوری و نه استانی این چنین نیست.

یکی دیگر از نقاط ضعف این است که میزان امتیاز مورد نیاز برای ورود به بحث درمان در شهرستان‌ها و کلان‌شهرها را خیلی پایین در نظر گرفته‌اند. کمااینکه نباید کسی به صورت ابتدایی و بدون تجربه کافی به بحث درمان ورود کند. با توجه به اینکه ما از لحاظ حقوقی و به دلیل نداشتن قوانین مستدل نمی‌توانیم کارآموزی، کارورزی یا امتحان ورودی داشته باشیم؛ معمولا ورود به درمان با توجه به تجربه صورت می‌گیرد. متاسفانه مقداری امتیازات را پایین گرفتند و این باعث شده که شخص به راحتی و بدون تجربه کافی وارد بحث درمان شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف شیوه‌نامه این است که اشتغال به امور درمان را به صورت تمام وقت در نظر گرفتند که این غیر قانونی است. این مساله مشکل عدیده‌ای را ایجاد می‌کند که می‌توان از آن به‌عنوان یک نقطه ضعف نام برد. کمااینکه اعتراضات زیادی از سوی همکاران برای اشتغال نیمه‌وقت‌ ایجاد شده است، چرا که نیمه‌وقت‌ها حقوق دارند و حقوقی که می‌گیرند کفاف امور آنها را می‌دهد، لذا ورود آنها چه به صورت دانشگاهی باشد و چه اداری، ایجاد رانت کرده و یک مقدار به صنف درمانگران لطمه می‌زند.

ما در صنوف درمانگران پروانه تمام‌وقت داریم و فردی هم که به صورت کارمندی کار می‌کند، به صورت تمام‌وقت حساب می‌شود. امتیاز قائل شدن برای فردی که بتواند از رانت اداره برای بعدازظهر یا حین کار استفاده و خود را ساپورت نماید، درست نیست. چرا ما نمی‌توانیم در امور اداری به صورت نیمه‌وقت کار کنیم؟ این مساله اعتراض همکاران را به دنبال داشته که البته تا حدودی هم حق دارند. نظام دامپزشکی قانون مستدل و قوی برای برخورد با چنین تخلفات صنفی افراد نیمه‌وقت را ندارد و این مساله شبهه ایجاد کرده که جلوی افراد فارغ‌التحصیل جهت اشتغال‌زایی را نیز گرفته است.

حکیم مهر: گویا برخی همکاران نیز نسبت به متراژ تعیین شده برای درمانگاه‌ها اعتراضاتی داشتند.

وقتی یک قانون ملی می‌نویسیم باید نقاط مختلف کشور، مخصوصا مناطق محروم را در نظر بگیریم. بنده خیلی صحبت کردم که متراژ 40 در نظر گرفته نشود و در بعضی استان‌های محروم این متراژ تعریف ندارد و شاید خیلی کوچک‌تر و شاید بزرگ‌تر از آن موجود باشد. این متراژ برای آنها حکم دفتر کار را دارد چراکه به شکل مرتب باید در محیط بیرون فعالیت کنند و شاید امکان خریداری یا اجاره نداشته باشند. کارشناسی سازمان دامپزشکی براین مبنا صورت گرفته که زیر 40 متر برای درمانگاه تعریفی ندارد و حکم مغازه پیدا می‌کند. امروز با احتساب اینکه کسی بخواهد مرکز مایه‌کوبی وابسته داشته باشد، متراژ ۶۵ تا ۷۰ متر را در نظر گرفته‌اند و در صورتی که مرکز مایه‌کوبی وابسته نداشته باشد، متراژ را ۴۰ متر مربع در نظر می‌گیرند که باز هم این برای کلان‌شهر جای سوال دارد و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

حکیم مهر:‌ رفع این نقاط ضعف چه راهکاری دارد؟ آیا امکان دارد که طی جلسه‌ای، کارشناسان دور یک میز بنشینند و شیوه‌نامه را اصلاح کنند؟

هر شیوه‌نامه‌ای مدت زمان ۳ ساله دارد. اگر بحث مدیریت مشارکتی وجود داشته باشد، می‌توانیم کنار هم بنشینیم و با مدیریت مشارکتی نقاط ضعف را با توجه به اعتراضات، اقلیم، جغرافیا، مسائل فنی و کارشناسی حل کنیم. اما اگر به جای مدیریت مشارکتی، مدیریت سنتی اعمال کنیم، این چرخه ادامه خواهد داشت.

حکیم مهر: چه کسی تصمیم می‌گیرد که مدیریت مشارکتی باشد یا خیر؟

سازمان دامپزشکی؛ چون طبق قانون، سازمان دامپزشکی سیاست و ضوابط را تعیین می‌کند. شیوه‌نامه طبق قانون هر ۳ سال قابل تغییر است و نقاط ضعف آن می‌تواند رفع شود.

حکیم مهر: ارزیابی شما در خصوص تعرفه‌های ابلاغی جدید خدمات دامپزشکی چیست؟

تعرفه‌ها با سیستم درمان کشور همخوانی ندارد. آنچه مسلم است این است که این تعرفه‌ها نقص قانونی بسیار زیادی دارد. تعرفه متشکل از دو بخش است؛ یک بخش را باید سازمان دامپزشکی با توجه به بودجه جاری تعیین کند و بخش دیگر خدمات درمان یا بخش خدمات آزمایشگاهی و درمانی است که با سازمان نظام دامپزشکی کشور است.

از آنجاکه تعرفه سال به سال ابلاغ نشده، تورم روی آن نیامده است؛ حال بعد از ۳ سال یک تورم ۱۲ درصدی روی آن رفته و باعث شده این تعرفه نسبت به چیزی که همکاران ما به صورت عرف از دامدار و مرغدار دریافت می‌کنند، خیلی پایین‌تر باشد. در واقع این تعرفه جوابگوی آنچه عرف در جامعه ما تعیین کرده، نیست. در شرایطی که تعرفه می‌توانست به‌عنوان یک آیتم یا ویترین، جایگاه خوبی را برای درمان ایجاد کند، اما این تعرفه باعث شده که نه تنها این جایگاه ارتقا پیدا نکند، بلکه زمین بخورد.

امروز فردی که بخواهد به صورت قانونی تعرفه را رعایت کند به مشکل می‌خورد. اگر بخواهیم با توجه به قوانین و اجرایی بودن قانون، به این تعرفه‌ها توجه کنیم، بهترین لغتی که می‌توانیم برای تعرفه‌ها درنظر بگیریم، «اهانت‌آمیز بودن آن برای بخش درمان کشور» است، چرا که بخش درمان نمی‌تواند این تعرفه‌ها را اجرایی کند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از شما و کادر زحمت‌کش پایگاه خبری معتبر و مهم حرفه دامپزشکی کشور تشکر وافر دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
10
6
آقای دکتر بر طبق کدام قانون نیمه وقت حق کار ندارد ؟ هر کسی زحمت میکشد و کار میکنه و اجرت کار خودشو میگیره ، چه رانتی ؟ صبح تا ظهر اداره زحمت میکشیم و بعد از ظهر دنبال کیس های برگشتی همکاران تمام وقت و یه لقمه نان حلال ، شما هم خیلی دوست دارید تو ازمون استخدامی شرکت کنید ، اگر ...... پذیرفته شدید تشریف بیارید تو اداره با حداقل حقوق یه کارگر زندگی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
با سلام آقای دکتر مطمئنا کسی که تو اداره نشسته از رانت اداری جهت جذب مشتری استفاده می کنه مثلا همکاری که معاون شبکه است و بیرون هم پاره وقت کار میکنه مرغدار کار کردن با ایشون و مخصوصا تو تنظیم قرارداد و... نسبت به فردی که صرفا خصوصی است ترجیح میده و این عادلانه نیست...!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
اگه سهمیه ها و هزارجور مورد دیگه بذاره ما هم ازمون استخدامی میدهیم و وارد میشویم
در ۱۰ سال گذشته چند نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که بالاترین رتبه را داشته اند توانسته اند وارد سازمان شوند؟(البته بدون سهمیه)
کسی که بالاترین رتبه کنکور دامپزشکی را اورده باید بتوانند ازمون استخدامی هم قبول شود
با این دلایل واهی خود را گول نزنید
شما اگر کلینیسین بودید که الان درمانگر بودید
حقوق سازمان و بازنستگی و بیمه تکمیلی و وام دولتی رو میخواهید ، تازه میخواهید سر سفره بخش خصوصی هم بنشینید
تخصص هم که یا با سهمیه شخصی یا با سهمیه سازمان قبول میشوید
همه از همه چی اطلاع دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
3
1
این رو بگید مجوز فروش واکسن به کلنیک دادن .و مراکز مستقل بی ارزش شد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
در این مورد بیشتر تبادل نظر تهیه کنید لطفا
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
4
3
معلوم نیست کدوم کارشناسان عزیز کنار هم نشستند و این شیوه نامه را تدوین کردند ولی واقعا متاسفم که بعد از این همه سال هنوز باید شاهد این طور نوشته ها بود. این اصلا شیوه نامه نیست. آنقدر ایراد دارد که باید از ریشه عوض شود. انتظار ما از رئیس سازمان خیلی بیشتر بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
2
2
با سلام :
من با نظرات دکتر کبیری موافقم . لیکن ایشان مشاور رئیس سازمان دامپزشکی هستند و در جلسات با ایشان حضور دارند و نظرات مشورتی می دهند معلوم نیست چرا در جلسات موافقند و بعد مخالف می شوند ...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
....................
ان شیوه نامه شهریور ماه چیزی بود که به نظر کارشناسان نزدیک تر بود
ناشناس
|
Singapore
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
4
6
شیوه نامه خوبی هست.خداییش دکتر رفیعی پور با اخلاص کار میکنند.بی لطفی نکنیم
حیرت زده.
|
United States of America
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
1
7
توصیه اکید که واردرشته دامپزشکی نشید که سرانجامی جزگرسنگی وتحقیر ازطرف اداره دامپزشکی ونظام دامپزشکی ندارید.چون هیچ گونه امتیازو یاری نمی شوید برید دنبال کارهای دیگرکه بتوانیدامرارمعاش کنید.
پاسخ ها
لکه تاریخ!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جناب حیرت زده توصیه بجا و عاقلانه ای کردند.بیشتر رشته های دانشگاهی علاوه بر درآمد زایی برای اشخاصی،برای این بود که دولت های قبل عرضه اشتغال زایی برای جمعیتی که قرار نبود زنده بمونن رو نداشتن.تصور این بود که برن یه رشته چرتی بخونن مشغول بشن تا از این ستون به اون ستون فرجی بشه!!!کتاب تاریخ ایران باز هم لکه ای دیگر رو به روی صفحه خود ایجاد کرد.
متفکر.
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اون ......... که منفی گذاشتی مگه بنده خدا حیرت زده اشتباه گفته خیلی هم درست ومنطقی گفته که امیدی به رشته دامپزشکی دیگه نیست خصوصا بخاطرعدم حمایت وندادن هیچ گونه امتیازاتی توسط دامپزشکی.ونظام دامپزشکی به دامپزشکان گرامی مظلوم وتضیع حق شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
5
1
مرکز مایه کوبی وابسته تا کی باید به کلنیک بدن . این همه فارغ التحصیل داریم هنوز باید مایه کوبی وابسته بدیم . مجوز رو باید به دو نفر داد یا مایه کوبی مستقل یا مجوز کلینیک . هر دو تا رو‌به یه نفر میدن طرف با متراژ هم به مشکل میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
4
4
دکتر کبیری تا دیروز که کارمند ها پاره وقت نداشتن که همه چی گل و بلبل بود حالا که کارمند ها‌اومدن مشکلات دامپزشکی‌رو رو درک کردین . شما‌اگه به فکر بودین باید مایه کوبی وابسته رو حذف میکردین تا فقط مستقل ها شروع به کار بکننن . خرید فروش واکسن تحت نظر یه فارغ التحصیل دیگه باشه نه اینکه کلینیک همچنان فروش واکسن رو انجام بده دو شغل رو یه نفر داشته باشه هم کلنیک هم‌مرکز مایه‌کوبی وابسته . خرید واکسن ها رو باید مایه کوبی های وابسته از مستقل ها‌انجام بدن تا مرکز مایه کوبی مستقلل ضرر نکنه به مرور زمان شغل مایه کوبی مستقل جایگزین وابسته ها بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مشکل اصلی همینه که مراکز مایه کوبی مستقل شدند صرفا مراکز فروش واکسن و هیچ نظارت بر تکنسین و واکسن خارج شده از مرکز ندارند در حالیکه اسمش هم مرکز مایه کوبی است نه مرکز مایه فروشی که الان مراکز مستقل انجام میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
2
3
اقای دکتر کبیری ۳۸۰ امتیاز برای زدن کلینیک در کلان شهر ها کمه ؟برای همین ۳۸۰ امتیاز باید کلی ترجمه کتاب و مقاله و امتیاز و غیره داشته باشی که خودش فقط سه سال طول میکشه ......................... می خواهید امتیاز کلینیک ۳۳۳۸۰ امتیاز باشه !!!راستی اقای دکتر شما خودتون روز اول .......... که کلینیک زدید ؟که حالا نگران ورود افراد بی تجربه به درمان هستید !!شما خودتون ازمون ورودی برای تاسیس کلینیک دادید ؟ .................................. حکیم مهر عزیز همانطور که نقطه نظرات اقای دکتر کبیری را بدون سانسور پخش میکنید نظر بنده را هم دقیقا بدون سانسور منتشر کنید با تشکر
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
3
2
خدا میداند دستپخت کیست این آش شلم شوربای مریض کش!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
0
همه جارو تعطیل کنید.چرا پروانه تاسیس شرکت پخش داروهای دامی رو نمیدن؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
0
با سلام . پروانه مراکز مایه کوبی مستقل و درمانگاه و همچنین داروخانه باید از هم تفکیک باشد به جهت اینکه کلینسین جهت فروش موجودی واکسن مرکز خود نسخه پیچی نکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
باید پروانه ها تفکیک شود
نمیشود با یک شیوه نامه کلان شهر و محروم و دام کوچک و طیور و .... را سر و سامان داد
باید تفکیک کرد
نظر شما
ادامه