کد خبر: ۵۶۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل روز دوشنبه 12 اسفند با حضور در برنامه رادیو تلویزیونی «دانیشر اردبیل رادیوسی» که همزمان از صدا و سیـمای شبکـه سبـلان بــه صـورت زنده پخش می شد، گفت: تاکنون بــه صورت قطعی در دنیـــا ابتلا دام و طیور به ویروس کووید 19 گـزارش نشـده و در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی نیـز صراحتاً انتقال این ویـــروس از دام به انسان و بالعکس را تایید نکرده است و این موضوع در مرحله تحقیقات گستره است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر صادق صالحی» تصریح کرد: گوشت قرمز و سفید و فراورده های خام دامی که تحت نـظارت بهـداشتی دامـپزشکـی در کشتــارگــاههای دام و طیور استان تولید و استحصال و در چرخه مـصرف وارد می شوند کاملاً سالم و بهداشتی بوده و آلوده به ویروس کرونا نیستند ولی می توانند مانند سایر مواد غذایی به عنوان نـاقـل فیزیکی و مکانیکی در چرخه تولید از مبدأ تا مراکز عرضـه و مصرف دچـــار آلودگی ثانویه شوند بنـابـرایـن بــه طـــور جد پیگیر پروســه بهداشتی و ضد عفـونـی و گند زدایی مرتب کلیه کشتارگاههای صنعتی دام و طیور ، کـارگــاههای بسته بندی و مراکز تولید توزیع و عرضه فراورده های خام دامی هستیم.

مـدیـرکـل دامپزشکی تصریح کرد: در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه یکی از الــویــــت های اصلی که بر عهده دامپزشکی است تأمین بهداشت دام و سلامت فراورده های خام دامی در راستای تأمین امنیت غذایی است و مـا در مجموعـه دامپزشکی به عنوان متولیان مــوضـــوع بـه شهروندان اطمینان کامل می دهیم گوشت قرمز و سفید و فراورده های خام دامی که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی اسـت و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تولید و در چرخه مصرف وارد می شوند کاملاً سالم و بهداشتی بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

دکتر صالحی تاکید کرد: شهروندان از خرید گوشت و آلایش خوراکی خارج از کشتارگاه ها  و از قصابیهای کنار جاده ای و حاشیه روستاها اکیداً خوداری نمایند زیرا این گوشت ها بدون نطارت دامپزشکی بوده و احتمال هرگونه آلودگی های انگلی و میکروبی و ... در آنها وجود دارد و سلامت آنها به هیچ عنوان مورد تایید و تضمین دامپزشکی نیست.

این مقام مسئول دامپزشکی در ادامه خواستار توجه جدی شهروندان به توصیه های بهداشتی دامپزشکی شد و اعلام داشت: در شـرایـــط  حساس فعلی لازم است شهروندان به عنوان ناظرین بهداشتی همیار دامپزشکی باشند و مراقبت ها را حتماً جــدی بگیــرنــد و همراهی بیشتری با حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه داشت باشند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نکات در پیشگیری از ابتلاء به کرونا کاهش ترددهای غیر ضروری و رعـایــت بهـداشت فردی است، افزود: در این راستا با تشدید نظارتها سلامت کارکنان کشتارگاهها و کارگاههای بسته بندی و کــارشنــاسان و ناظرین بهداشتی دامپزشکی را با جدیت تمام رصد می کنیم.

دکـتر صـالحـی در عیــن حــال تأکید کرد: با توجه به اینکه ویروس به دمای بالا حساس بوده و در دمای پخـت غیر فعال شده و از بین می رود مشکلی از این بابت نـــداریم از شهروندان خواست از مصرف گـوشــت و آلایش خوراکی و شیر به صورت خام و نیم پز خودداری نموده و به صورت مغز پخت و کاملاً پخته شده مصرف نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان در پایان سخنانش از آمادگی کامل دامپزشکی و همکاری با سایر ارگانهای سلامت و بهداشت عمومی جامعه در راستای کنترل این ویروس خبر داد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
1
خوش به حالتان
ما به کشتارگاه طیور رفتیم و ضد عفونی کننده هاش تاریخ منقضی بود.
مسئول بهداشتی گفت تقصیر مدیر داخلی هست
مدیر داخلی گفت به من چه
خلاصه ، فهمیدیم که اینجا ماه به ماه یک بار هم ضد عفونی نمیشه

مسئولین اداره کل هم گفتند بایگانی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
یادم رفت بنویسم
و همین کشتارگاه در شمالغرب کشور ، با چیلرهای آبی اش (چیلر حلزونی) مجوز Aپلاس گرفته است
نظر شما
ادامه