کد خبر: ۵۶۰۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و هرمزگان

 

2 هزار نفر شتر در ریگان علیه بیماری شاربن واکسینه می‌شوند
 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از 31 فروردین تا پایان اردیبهشت 2 هزار شتر در ریگان علیه بیماری شاربن واکسینه می‌شوند. 
حجتالله جعفری در آغاز اجرای طرح واکسیناسیون شتر در شهرستان ریگان اظهار داشت: واکسیناسیون 2 هزار نفر شتر در ریگان علیه بیماری شاربن توسط سه اکیپ از31 فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.
جعفری از آغاز واکسیناسیون پاستورلوز در خردادماه در این شهرستان خبرداد و تصریح کرد: باید تمام شترداران شهرستان ریگان برای واکسیناسیون شتران خود با اکیپهای شبکه دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
وی افزود: پرورش شتر از دیرباز در شهرستان ریگان به دلیل داشتن آب و هوا و علوفه مناسب مطرح بوده است و یکی از مناطق پرورش این دام محسوب میشود. جعفری بیان داشت: این حیوان باارزش دارای فواید و مزایای فراوانی برای انسان است، از جمله از گوشت، شیر، چرم و چربی این حیوان استفادههای فراوانی میشود. وی گفت: به همین منظور برای جلوگیری از بیماریهای مربوطه شبکه دامپزشکی همه ساله دامهای این منطقه را علیه انواع بیماریها واکسینه میکند. جعفری خاطرنشان کرد: سمپاشی این دامها و اماکن دامی به منظور مبارزه با انگلهای خارجی انجام میپذیرد و در این راستا بیش از 500 هزار متر مربع از این اماکن سمپاشی شدند.
وی از واکسیناسیون دامهای منطقه علیه بیماری آبله و شاربن با توجه به فصل بهار در این شهرستان خبر داد و ابراز داشت: بیماری آبله بیماری است که توسط ویروسها ایجاد میشود.
جعفری با بیان اینکه بهترین راه کنترل این بیماری واکسیناسیون دام است، اذعان داشت: این بیماری پوستی سبب درگیری پوست دام شده و سرانجام سبب انتقال به دیگر دامها میشود که با نوع واکسیناسیون در بز و گوسفند متفاوت است. مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان ابراز داشت: در هفته سلامت پنج کلاس آموزشی در مورد بیماریهای دام و راههای مقابله و کنترل آن و مبحث بیماریهای مشترک میان انسان و دام برای دامداران و عشایر شهرستان ریگان برگزار شد.

 

-------------------------------------

 

دامپزشکی آذربایجان شرقی سلامت دامهای سرمایه گذاران این بخش را تضمین می نماید
 

دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در جلسه بررسی مشکلات دامپزشکی شهرستان اهر که با حضور رئیس شورای عالی اسلامی استان، معاون فرماندار، شهردار و شورای اسلامی شهرستان تشکیل شد، گفت: جهت تحقق بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی و با توجه به توان بالای علمی،تخصصی و اجرایی دامپزشکی استان می توانیم سلامت دامی سرمایه گذاران صنعت دام و طیور را جهت توسعه سرمایه گذاری در استان تضمین نمائیم.
وی اضافه کرد:سرمایه گذاران صنعت دام و طیور می توانند با توجه به پتانسیل بالای دامپروری در شهرستان اهر با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی ارزش افزوده محصولات دامی خود را بالا ببرند و در این راستا ما در اداره کل دامپزشکی استان با تمام توان از سرمایه گذاران این بخش حمایت می نمائیم.
وی خاطرنشان ساخت که این اداره کل با تمام توان از مراحل اجرایی احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان اهر حمایت می نماید چرا که احداث کشتارگاه صنعتی علاوه بر ارتقا بهداشت و سلامت گوشت استحصالی بر توسعه اشتغال نیز در این شهرستان کمک می نماید.
وی تاکید نمود جامعه دامپزشکی استان چه در بخش خصوصی و چه دولتی می بایستی با صرف انرژی و زمان بیشتری نسبت به تحقق اهداف جهاد اقتصادی تلاش نمایند.
مدیر کل دامپزشکی استان قول مساعد و دستورات لازم را جهت مرتفع نمودن مشکلات دامپزشکی مطرح شده از سوی اعضا شورای اسلامی شهرستان اهر را صادر کرد.

 

------------------------------------

 

در آستانه روز جهانی دامپزشکی اعلام شد:

تولید 42 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز در خراسان رضوی
 
در آستانه روز جهانی دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از تولید 42 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز در این استان در سال قبل خبر داد.
معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: هرساله از سوی جامعه جهانی برنامه هایی برای بزرگداشت روز 28 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت که به عنوان روز جهانی دامپزشکی نام گرفته اجرا می گردد و این در حالی است که سال 2011 نیز از سوی سازمان خواروبار و ملل متحد(فائو) به عنوان سال جهانی دامپزشکی با شعار «دامپزشکی برای سلامتی، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای سیاره زمین» اعلام شده که این مهم تاثیر بسزایی در حساس ساختن افکار عمومی و مسئولین سیاسی و اجرایی کشورهای مختلف به خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی دارد.
دکتر جواد اعلمی اعلام داشت: دامپزشکی استان نیز براساس رسالت سازمانی خود مبنی بر پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و نیز نظارت بر سلامت فرآورده های خام دامی مورد استفاده در سبد غذایی خانوار، نظارتی همه جانبه از مزرعه تولیدات دامی تا سفره خانوار بر کلیه مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی داشته که از جمله این اماکن، کشتارگاه های دام است که سال گذشته کارشناسان دامپزشکی مستقر در این واحدهای تولیدی ضمن ضبط کامل و موضعی 2251 راس دام بیمار، از ورود 173 هزار کیلوگرم گوشت حاصل از این دام ها که غیرقابل مصرف بوده جلوگیری و نسبت به معدوم نمودن آن اقدام های لازم را انجام داده اند.
وی دام کشتار شده در کشتارگاه های استان را در سال قبل، 997 هزار راس دانست و یادآور شد: علیرغم وجود تنها 3 کشتارگاه صنعتی در خراسان رضوی، گوشت حاصل از دیگر کشتارگاه های استان تحت نظارت کامل بهداشتی کارشناسان دامپزشکی این اداره کل قرار دارد و هیچگونه نگرانی از بابت مصرف فرآورده های خام دامی حاصل از اینگونه کشتارگاه ها وجود ندارد و امید می رود تا در آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی، شاهد افزایش تعداد کشتارگاه های صنعتی دام و کاهش واحدهای سنتی دراین حوزه در استان باشیم.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان از کلیه شهروندان خواست نسبت به نظارت همگانی بر بهداشت عمومی توجه داشته باشند و در صورت مشاهده موارد تخلف در مراکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در مشهد، با شماره تلفن‌های 7250025و 7250035(شبکه دامپزشکی مشهد)، 6233075(پیامگیر روابط عمومی اداره کل)، 7624208(مرکز پیام جهادکشاورزی) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.

 

-----------------------------------------

 

24هزارو 390 تن آبزی از هرمزگان صادر شد


مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: با نظارت بهداشتی این اداره کل طی سال گذشته 24 هزارو 390تن انواع آبزی و آلایش خوراکی و غیر خوراکی از طریق این استان به خارج از کشور صادر شده است.
دکتر ذبیح الله غریب افزود: برای صدور این محموله ها 149 فقره گواهی بهداشتی صادر شده است.
وی ،میزان آبزیان صادراتی را 13 هزارو 405 تن و آلایش های خوراکی و غیر خوراکی را نیز بیش از 11هزارتن ذکر کرد.
به گفته این منبع از مجموع کل صادرات انجام شده بیش از14هزارتن آن مربوط به سایر استانها بوده که با نظارت دامپزشکی هرمزگان از طریق بندرشهید رجایی صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان داشت: طی یک سال گذشته یک میلیون و 841 جلد پوست دام و همچنین 165 راس دام زنده از طریق این استان صادر شده است.
غریب اظهارداشت:محموله های مذکور از طریق بندر شهید رجایی به مقصد کشورهای چین،کره ، امارات متحده عربی، قطر و تعدادی دیگر از کشورها صادر شده است.
به گفته وی میزان صادرات صورت گرفته به خصوص آبزیان در سال 89 نسبت به مدت مشابه قبل از آن 30 درصد افزایش نشان می دهد .

 

نظر شما
ادامه