کد خبر: ۵۶۱۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

حکیم مهر: خبرگزاری ایلنا در گزارشی با عنوان «حمل گوشت غیربهداشتی در روزهای شیوع بیماری کرونا/ غیبت معنادار دامپزشکی استان» نوشت:

در حالی که ویروس کرونا تا کنج اتاق های مردم رخنه کرده است در غیبت معنا دار دامپزشکی ایلام، گوشت قرمز با گاری توزیع می شود و این شاید در نوع خود قابل تامل‌ترین عرضه گوشت باشد.

سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر ذبح و توزیع بهداشتی گوشت در منشور سازمانی خود چنین مقرراتی را وضع کرده است:

 - گوشت و آلایش آن باید توسط وسیله نقلیه مجاز حمل شود .

 - وسیله نقلیه و سردخانه آن باید قبل از حمل، به دقت تمیز، شستشو وضد عفونی شده باشد.

 - سطوح داخلی وسیله حمل باید از موادی تهیه شود که در مقابل خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشد.

 - وسیله نقلیه سردخانه دار باید طوری باشد که در طول حمل ونقل دمای مورد نیاز را فراهم کرده و محموله را در دمای مناسب نگهداری کند. همچنین دمای سردخانه باید بطور خودکار ثبت شود .

 - چیدن لاشه گوشت و آلایش آن در سردخانه وسیله نقلیه باید طوری انجام گیرد که لاشه گوشت و آلایش آن با دیوارها و کف سردخانه مفروش از پالت تمیز و بهداشتی در تماس نبوده به طوری که هوای سرد بتواند به خوبی در داخل آن جریان داشته باشد .

 - گوشت و آلایش خوراکی که تازه و خنک شده باید در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد حمل شود .

 - گوشت و آلایش منجمد آن باید در برودت حداقل 18- درجه سانتیگراد حمل شود.

 - افرادی که به طور مستقیم با حمل و نقل گوشت و آلایش خوراکی در تماس هستند، باید دارای کارت تندرستی بوده و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

 - ظروف، وسایل و تجهیزات مورد استفاده در حمل ونقل (پالت، سبد، قلاب و...) باید به خوبی تمیز و شستشو و ضدعفونی شوند .

 - محموله های لاشه گوشت و آلایش خوراکی بسته بندی  و کارتنی بایستی به طور مجزا حمل و نقل شود .

 - در حمل و نقل بین استانی، کانتینر وسیله حمل و نقل باید توسط دامپزشکی استان مبدا پلمپ و توسط دامپزشکی استان مقصد پلمب شود.

 - در همین راستا یک دکتر دامپزشک در مورد تأثیر حمل و نقل بر کیفیت گوشت می گوید :

در حمل و نقل گوشت تازه اگر دما و رطوبت نسبی فضای کانتینر کنترل شود، آسیبی به کیفیت گوشت وارد نمی شود. با توجه به محدودیت زمانی برای حمل و نقل گوشت تازه به دلیل فساد پذیری این ماده غذایی، اقدامات ذیل کمک زیادی در پیشگیری از کاهش کیفیت گوشت خواهد کرد:

 1. استفاده از دمای 1- درجه سانتیگراد یعنی حداقل دمای ممکن برای گوشت تازه.

 2.  استفاده از پارچه آستری، که اصطلاحاً به آن کفن هم میگویند و یا پوشش پلاستیکی (از جنس پلی اتیلن) برای حفظ رطوبت گوشت و جلوگیری از خشک شدن و چروکیدگی سطح گوشت.

 3. مجهز بودن کانتینر به چنگک و ریل مخصوص برای آویزان کردن لاشه‌های گوشت و انباشته نکردن لاشه‌ها بر روی هم. در غیر این صورت در بین لاشه‌های گوشتی که روی هم انباشته شده‌اند، هوای سرد جریان پیدا نکرده و شرایط برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های سطحی گوشت فراهم می شود.

حال با این همه توصیه و تاکید و هشدار و در شرایطی که آمارهای مبتلایان به کرونا در استان ایلام رو به افزایش است، مدیرکل دامپزشکی ایلام ضمن پاسخگویی عدم نظارت و دلایل حمل گوشت غیر بهداشتی، حضورشان را برای نظارت کمی تا قسمتی پررنگ تر کنند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
1
وقتی طرح تحول سلامت را رونمایی کردن و پیشگیری فراموش شد و همه چی شد درمان و دامپزشکی هم جایگاهی نداشت میشه این
عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
هرچند عمل حمل گوشت با ترولی آنچه در تصویر مشاهده می شود خلاف ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی است و باید به ان تخلف وفق مقررات رسیدگی شود
اما تلاش و مساعی کارکنان خدوم اداره کل دامپزشکی استان ایلام در مبارزه با کشتار غیر مجاز دام در استان را نباید نادیده گرفت بلکه باید به خدمات ارزشمند آنان را در کاهش اینگونه اعمال غیر بهداشتی ستود و تقدیر نمود و به رسالت رسانه ای ایلنا به عنوان بازوی ارتقا بخشی به وظایف قانونی دستگاه ها توجه خاص نمود وتشکر کرد .
نظر شما
ادامه