کد خبر: ۵۶۱۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند که ویروس کرونا از طریق فرآورده‌های خام دامی مثل گوشت مرغ و ماهی و گوشت دام به انسان منتقل بشود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزدرسا، «دکتر علی‌اکبر حدادزاده» با بیان اینکه ویروس کرونا مشترک بین انسان و حیوان نیست، اظهار داشت: مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند که ویروس کرونا از طریق فرآورده‌های خام دامی مثل گوشت مرغ و ماهی و گوشت دام به انسان منتقل بشود، این ویروس در دام زنده وجود ندارد و هیچ کجای دنیا ثابت نشده که این ویروس از دام جدا شده باشد.

وی ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که همانطور که اجسام دیگر آلوده می‌شوند، این موجودات هم مثلا پوست، پشم و یا پرشان آلوده شود و فرد به آن دست بزند و آلوده شود، اما خودشان به خودی خود و از نظر فیزیولوژیک قابلیت انتقال ندارند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: اما با توجه به اینکه در هر صورت ما احتمال می‌دهیم که در فرآورده‌های خام مثل گوشت و مرغ و ماهی در مسیری که فرآوری می‌شود یا اینکه ممکن است برخی جاها دستکاری و به صورت فیزیکی آلوده شود و به انسان انتقال پیدا کند لذا ما نظارت‌ها را تشدید کرده‌ایم.

تشدید نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های دامی

حدادزاده تأکید کرد: به ویژه با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم و حجم عرضه فرآورده‌ها زیادتر شده نظارت‌ها را تشدید کرده‌ایم و همکاران ما در قالب اکیپ‌های نظارتی نظارت را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: همچنین به بعضی از مغازه‌هایی که بعضا و به درخواست مشتریان مرغ را قطعه می‌کردند اعلام کردیم که این کار هم انجام نشود چرا که هرچه میزان دستکاری فرآورده‌ها کمتر شود، قطعا آلودگی‌اش هم کمتر است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: انتظار ما از مردم هم همین است که زمانی که مخصوصا مرغ را برای خرید انتخاب می‌کنند، در منزل مرغ را باز کنند و این کار را در مغازه انجام ندهند تا مطئمن باشند که آلودگی در حد صفر است.

حدادزاده تأکید کرد: ما دستورالعمل‌هایی را به کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی در سطح استان‌ها داده‌ایم که در مبدا تولید هم مشکلی پیش نیاید آنجا هم مجموعه همکاران ما دارند نظارت کامل را انجام می دهند؛ افرادی که کوچکترین علائم بیماری -هر بیماری- داشته باشند آن‌ها را بلافاصله از چرخه تولید خارج می‌کنند تا موجب آلودگی نشوند.

وی ادامه داد: همچنین عملیات ضدعفونی هم در سطوح محل و هم در دست کارکنان انجام می‌شود و در کنار آن هنگام ورود و خروج خودروها ضدعفونی می‌شوند تا بیماری وارد مراکز ما مانند کشتارگاه و امثالهم نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: بخش دیگری از حوزه کاری ما مجموعه دامپروری‌ها و افرادی هستند که در مرغداری‌ها کار می‌کنند که در مراکز پرورش هم ما توصیه‌هایی دارند که رعایت بهداشت بشود.

حدادزاده افزود: در کنار آن یک‌‌سری مراکز بخش خصوصی داریم که خدمات بهداشتی دامپزشکی ارائه می‌دهند مثل داروخانه‌های دامپزشکی و یا کلینیک‌های دامپزشکی آن را هم از طریق نظام دامپزشکی توصیه‌ها را ارائه کرده‌ایم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر پاریاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
2
تیتر خبر با متن مغایرت داره. چرا آدرس اشتباه به مردم میدین؟
با توجه به اینکه ماسک و دستکش و الکل تو بازار پیدا نمیشه و امکان تامین اونها برای کارگران کشتارگاه ها فراهم نیست مردم بهتره احتیاط کنن و هنگام قطعه بندی و بسته بندی فراورده اای خام دامی در منزل از دستکش ماسک استفاده کنن
رضا
|
Singapore
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
0
با سلام .
یعنی سازمان دامپزشکی واقعا عجیب ترین سازمانه کشوره ‌ .
از یک طرف یک ماهه جلو ترخیص خوراک دام و آبزیان گرفته معلوم نیست به چه دلیلی ‌. میلیونها دلار غذا تو گمرک داره تاریخ انقضا شون تموم میشه ‌.
بعد میاد میگه ویروس کرونا از این طریق ها وارد نمیشد . به نظر من کرونای اصلی تصمیماتی که مدیران ارشد سازمان بدون هیچ اطلاعات علمی میگیرن و این همه ضربه میزنن به اقتصاد کشور.
نظر شما
ادامه