کد خبر: ۵۶۱۲۸
 
 

کارشناسان علت مرگ نهنگ به گل نشسته در ساحل لیلتین دیلم را بررسی می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، «فرهاد قلی‌نژاد» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، پس از بازدید از محل به گل نشستن نهنگ براید در ساحل لیلتین شهرستان دیلم بیان کرد: در چند روز اخیر شاهد به گل نشستن یک نهنگ با طول تقریبی متری ۱۵ در ساحل لیلتین دیلم بودیم که با همکاری دریابانی، سپاه و سایر ارگان‌ها این نهنگ را به ساحل انتقال دادیم و تا بوی تعفن آن منازل مسکونی را آزار ندهد و در در فرصت مناسب اقدامات کارشناسی بر روی لاشه نهنگ انجام شود.

قلی نژاد افزود: این نهنگ از نوع گرمسیری است و علت مرگ آن در دست بررسی است، ولی به احتمال مرگ این نهنگ به خاطر کهولت سن و یا برخورد با شناور‌های دریایی و آسیب دیدن بدنه نهنگ رخ داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: پس از علت یابی مرگ نهنگ، عملیات بیومتری و مسائل اکولوژی را انجام می‌دهیم و نهنگ را برای جلوگیری از بوی تعفن دفن خواهیم کرد و سپس اسکلت این نهنگ را فیکس و به موزه انتقال و برای تحقیقات جانورشناسی استفاده خواهیم کرد.

قلی‌نژاد تصریح کرد: نهنگ‌ها به عنوان بزرگترین پستانداران روی زمین، از رده پستاداران راسته آب بازان هستند که در محیط‌های آبی نقش مهمی را در اکولوژی و چرخه غذایی اقیانوس‌ها و دریا‌ها بازی می‌کنند.

او تاکید کرد: امروزه نهنگ‌ها به دلیل آلودگی‌های دریایی و برخورد با شناور‌ها دریایی در معرض خطر هستند و نیاز است زیستگاه این نهنگ‌ها شناسایی شود و به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی در راستای حفظ این گونه زیستی ارزشمند تلاش شود.

 

نظر شما
ادامه