کد خبر: ۵۶۲۴۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یوسف داودی» افزود: بیماری‌های سارس، مرس، تب کریمه کنگو و کرونا بیماری‌هایی هستند که از دام به انسان منتقل شده‌اند؛ این نشان از نقش دامپزشکی در سلامت واحد جهانی دارد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار می‌دارد که در سال ۸۳ بر روی ویروس کرونا تحقیق کرده و نتایج آن را در کنگره بین‌المللی دامپزشکی در ایالت کبک کانادا ارائه کرده است. از نظر «دکتر یوسف داودی» کرونا اهمیت همکاری بین دامپزشکان و پزشکان را یک‌بار دیگر گوشزد کرد.

وی معتقد است که کرونا باعث شده مصرف شیر در جامعه کم شده و شیر دامداران خریدار نداشته باشد. این ویروس همچنین قیمت شیر را پایین آورده به گونه‌ای که پیش از این شیر با قیمت هر کیلو ۲۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شد، اما این رقم الان حدود ۶۰۰ تومان پایین آمده است و فروش آن برای دامدار صرفه ندارد.

از نظر دکتر داودی، وزارت جهاد کشاورزی باید به میدان آمده و شیر را به‌شکل تضمینی خرید کند؛ آن را تبدیل به پودر شیر کرده و صادر کند. وی تاکید می‌کند که الان وقت آن نیست که دام را از خارج بیاوریم. بلکه پولی را که به‌عنوان ارز برای خرید دام از خارج صرف می‌کنیم، باید در اسرع وقت برگردد و از دامداران کشور خرید شود.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، ارزیابی شما از تاثیر کرونا بر وضعیت دامپزشکی کشور چیست؟

ویروس کرونا بین انسان و حیوانات مشترک است، بنده بین سال‌های ۸۲ تا ۸۳ در دانشگاه تهران کار تحقیقاتی روی این ویروس انجام دادم. موضوع بنده به طور خاص ابتلای گوساله‌های نوزاد به ویروس کرونا و تلفات آنها به علت ابتلا به این ویروس بود.

حکیم مهر:‌ مگر ویروس کرونا از آن زمان وجود داشته است؟

بله این ویروس قدیمی است و از حدود ۸۰ سال پیش شناخته شده است. 

حکیم مهر: چه شد که به این نتیجه رسیدید که در مورد کرونا تحقیق کنید؟

به علت تلفاتی که در گوساله‌های دامداری‌های کشور مشاهده می‌کردیم، علاقه‌مند شدیم که روی ویروس کرونا کار کنیم. آن را جدا کردیم و در موسسه رازی مورد آزمایش دید مستقیم با میکروسکوپ الکترونی قرار دادیم. آزمایشات آن انجام و یک مقاله ISI در مجله انگلیسی دانشگاه تهران چاپ شد که مقاله مذکور در بیست و سومین کنگره جهانی دامپزشکی در ایالت کبک کانادا ارائه شد.

حکیم مهر: نتیجه تحقیقات و آزمایش‌ها چه شد؟

بر اساس تحقیقاتی که در مدت یک سال انجام دادیم، متوجه شدیم که این ویروس در گوساله‌ها موجب عفونت‌های شدید ریوی و کبدی و سفید شدن ریه‌ها شده و عامل ۲۸ درصد تلفات است. دومین نشانه این ویروس در گوساله‌ها، ایجاد اسهال‌های شدید و کشنده به علت تخریب کلیپته‌های روده‌ای است.

کرونا، ویروس درشتی است که خوشبختانه برخلاف ویروس‌هایی مثل تب برفکی که گاهی تا ۱۰۰ کیلومتر جابه‌جا می‌شوند، از طریق هوا خیلی نمی‌تواند جابه جا شود. پوشش لیپوپروتئینی نازک دارد و حساس است و معمولا در برابر مواد ضد عفونی کننده متلاشی می‌شود. تحمل این ویروس در محیط‌های اسیدی بسیار بیشتر از محیط‌های قلیایی است. درواقع هر چه بیشتر شرایط قلیایی را ایجاد کنیم، این ویروس زودتر می‌میرد. همچنین نور مستقیم آفتاب بعد از حدود ۳ ساعت کرونا را می‌کشد. درواقع کرونا در درجه حرارت بالای ۴۵ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود. به همین دلیل اگر هر غذایی را داخل فر قرار دهیم تا گرما ببیند، ویروس آن کشته می‌شود.

حکیم مهر:‌ آن زمان چطور این ویروس را کنترل کردید؟

در دامداری‌ها ویروس را به ۲ روش کنترل می‌کردیم؛ راهکار اول شعله دادن دامداری‌ها و ضدعفونی کردن آنجا با ضدعفونی کننده‌های ویروس‌کش بود. راهکار دوم تجویز یک دوز ویتامین ADC به گوساله‌ها بود.

حکیم مهر: آیا این خطر وجود نداشت که به انسان سرایت کند؟

خیر، آن زمان اصلاً مساله سرایت به انسان مطرح نبود و اینکه امروز چطور به انسان سرایت کرده، جای سوال دارد. اینکه ویروس به شکل طبیعی آمده یا دستکاری شده، باید بررسی شود. چون بقای ویروس در بدن انسان است و تنها راهی هم که می‌تواند گسترش پیدا کند، تماس افراد با هم است. اگر مردم با هم در تماس نباشند، ویروس در بیرون از بدن می‌میرد و چون وزن آن زیاد است، روی سطوح ته‌نشین شده و اگر آفتاب ببیند، نمی‌تواند بیشتر از چند ساعت دوام بیاورد.

حکیم مهر: یکی از نگرانی‌های مردم و شاید دامپزشکان، سرایت ویروس از دام به انسان است. آیا ممکن است کرونا از حیوان به انسان منتقل شود؟

ویروس کرونا در پنومونی‌های گوساله و انسان وجود داشته اما به آن شکل قوی نبوده است. مثل ویروس تب برفکی که الان به انسان منتقل می‌شود اما ضایعات آن در دام خیلی زیاد و در انسان کم است. لذا آن را ویروس مشترک ضعیف نام‌گذاری می‌کنیم. این نوع از کرونا هم ضعیف بود و در انسان‌ها وجود داشت. اما امروز قضیه متفاوت شده و به شکل پاندمیک درآمده است. اشاعه آن به شکل جهانی است و بسیاری کشورها درگیر آن شده‌اند.

حکیم مهر: امروز چه باید بکنیم؟

کرونا اهمیت همکاری بین دامپزشکان و پزشکان را یک بار دیگر گوشزد کرد. اگر کمی عقب‌تر برویم، می‌بینیم که بیماری سارس، مرس، تب کریمه کنگو و کرونا بیماری‌هایی هستند که از دام به انسان منتقل شده‌اند. این نشان از نقش دامپزشکی در سلامت واحد جهانی دارد. دامپزشکان در کنترل این بیماری‌ها نقش بسیار مهمی داشتند و سال‌های سال با آنها مبارزه کردند.

حکیم مهر: کرونا چه تاثیری در فعالیت دامپزشکان دارد؟

در وضعیت کنونی کرونا، کشورهای دنیا با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند و برای دامداران و کشاورزان مسائل زیادی پیش آمده است. اول اینکه کرونا باعث شده مصرف شیر در جامعه کم شود و شیر دامداران خریدار ندارد. این در حالی است که مردم باید شیر بیشتری مصرف کنند تا مقاوم‌تر شوند. دامداران از این گلایه دارند که نمی‌توانند شیر را نگهداری کنند و اگر کسی آن را نخرد، در بدن دام می‌ماند. اگر شیر فروش نرود، خراب می‌شود. لذا باید برای این مساله فکر اساسی کرد.

مشکل دوم پایین آمدن قیمت شیر است. کمااینکه پیش از این با قیمت هر کیلو ۲۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شد، اما این رقم الان حدود ۶۰۰ تومان پایین آمده است و فروش آن برای دامدار صرفه ندارد. وزارت جهاد کشاروزی باید این مساله را نیز حل کند تا دامداران ورشکست نشوند.

مشکل سوم این است که دام را از دامداران نمی‌خرند. مشکل چهارم این است که قیمت نهاده‌ها خیلی گران شده است. مثلا ذرت ۵۰۰ تومان گران شده و جو، سبوس و یونجه نیز به همین میزان گران شده‌اند. به طول کلی مواد غذایی دام گران شده و از آن طرف شیر ارزان شده و آن را نمی‌خرند. این‌ها به ضرر دامداران است. دامداران در شرایط کنونی تحت فشار زیادی هستند.

حکیم مهر: چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

برای حل مشکل شیر دامداران، وزارت جهاد کشاورزی باید به شکل تضمینی خرید کند، به شکلی که اگر هم مردم کم مصرف کردند، در دست دامداران نماند. یکی دیگر از راهکارها تبدیل شیر به پودر شیر و صادرات آن است.

در مورد دام الان وقت آن نیست که ما دام را از خارج بیاوریم. پولی را که به‌عنوان ارز برای خرید دام از خارج صرف می‌کنیم، باید در اسرع وقت برگردد و از دامداران کشور خرید شود. در شرایط بدی که در مبارزه با کرونا داریم، اصلا صلاح نیست که پول بدهیم و دام و گوشت یارانه‌ای از خارج و کشوری مثل برزیل بخریم. گوشت روی دست دامداران ما مانده است و کسی آن را نمی‌خرد.

پیشنهاد دیگر من این است که مسئولان باید به سرعت به دنبال واکسن بروند تا بلکه بتوانیم پیشگیری را سریع‌تر انجام دهیم. همچنین امکاناتی را که برای ضد عفونی لازم است، باید تامین کنیم. در حال حاضر بهترین راه مبارزه با کرونا، قرنطینه‌های خانگی است. ویروس به دنبال آن می‌گردد تا یک نفر را پیدا کند و به بدن او برود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

دامپزشکان جزء حرفه‌هایی هستند که سال‌های سال با بیماری‌های عفونی و بسیار واگیر روبرو بوده‌اند. بیماری‌هایی مثل تب برفکی و آنفلوانزای طیور که هم عفونی و هم واگیردار هستند. کرونا نیز وضعیت مشابهی دارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
2
بودحه سلامت برای کدام بهداشت است؟؟
ایا سازمان دامپزشکی در بهداشت کشور نقش ندارد؟؟
در ریشه کنی بیماری انفلوانزا چه کاره که نشد همکاران ما در داخل فارمها مستقیما و جان برکف در معدوم سازی طیور بودند ولی هیچگاه از ان تقدیر و تشکر نشد و همیشه در انزوا نگه داشته شده اند
ایا با حضور دوستانی مثل شما نباید جایگاه دامپرشکی ارتقا یابد؟؟
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
1
1
حکیم جان ممنون ازین مصاحبه خوب که حداقل مطالب و یافته های خوبی در مورد دایاگنوز,پاتوژنز,سیمیوپاتی و اپیدمی خانواده کروناویریده همراه با اکچوال واقعی پاتوژنز بیماری حداقل در دام را ارائه نمودی و اینکه به جای مطالب کلی و تاکسونومی و معرفی خانواده کرونا به بحث روز چنگ زدی و حق مطلب را برای مخاطبتان در حد مطلوب ادا کردی و از آقای دکتر یوسف داودی و حکیم عزیز ممنونم میشیم اگه اصل مقاله رو در سایت قرار دهند تا با متد و تعداد و وسعت کار و منطقه جهت شناخت اقلیم و زمینه شیوع ویروس و شناخت کیس های درگیر آشنا بشیم با توجه به علائم بالینی اختصاصی و غیر اختصاصی کووید19 با سایر گونه های بیماریزای کرونا ویریده و تفاوت با جنس و گونه های دیگر این خانواده
دکتر یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
1
........................... بین دامپزشکان بخش‌ دولتی و خصوصی اختلاف وجود دارد! هیچکدام دیگری را قبول‌ ندارند!
شما نمي توانید يک ماده‌، 19 را اجرایی کنيد!
...........................
نوروز 1399 مبارک.
ناشناس
|
Australia
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
0
فکر کنم در ابتدای مصاحبه ، اشتباها" نام دکتریوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، محسن طاهر میرزایی تایپ شده است !؟ و نیاز به ویرایش و اصلاح است
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
با سلام و احترام،
محسن طاهرمیرزایی نام یکی از همکاران ما در حکیم مهر است که زحمت تهیه و تدوین این مصاحبه را کشیده اند.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
1
2
با سلام و تبریک سال نو
از زحمات جناب اقای طاهرمیرزایی بخاطر ترتیب این مصاحبه و انتشار مطالب علمی و ارزشمند استاد فرهیخته جناب آقای دکتریوسف داودی به نوبه خود سپاسگزارم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
1
1
................... مجله انگلیسی دانشکده دامپزشکی تهران آی اس آی نیست .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
1
1
آیا یک دامپزشک باید عضو کمیسیون کشاورزی باشد؟
ایشان برای ارتقاء حرفه دامپزشکی در جامعه چه نقشی داشته اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
0
ما مشکلات زیادی در دامپزشکی داریم که مجلس بسیار کمک کننده است برای برطرف نمودن آنها، چگونه می توان توسط همکاران به ویژه آقای دکتر داودی در مجلس آنها را عنوان نمود؟
لطفا آقای دکتر داودی عزیز پاسخ بدهند.
با تشکرفراوان
علیرضا خرمی 09127374458
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
دکتر جان به فکر اجرای ماده ی ۱۹ هم باشید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
3
دوستان و همکاران عزیز
نطق های آقای دکتر یوسف داودی از تریبون مجلس همواره در جهت حمایت از دامپزشکان بوده و باید قدر دانست و برای بر طرف کردن مشکلات دامپزشکی با ایشان درمیان گذاشت . از آقای طاهر میرزایی هم به جهت انجام مصاحبه با ایشان و شناخت بیشتر همکاران در مجلس سپاسگزاریم .

نطق میان دستور دکتر یوسف داووی نماینده دامپزشک مجلس: دامپزشکان در خط مقدم تامین سلامت و امنیت غذایی هستند
یک عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: نیروهای دامپزشکی سربازان گمنام تامین غذای سالم و با کیفیت هستند، اما بیش از نیمی از آنان از تامین هزینه‌های اولیه زندگی ناتوان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر یوسف داوودی» در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی با تبریک روز ملی دامپزشکی، گفت: دامپزشکان در خط مقدم عرصه‌های اقتصاد ملی، تجارت بین‌الملل، بهداشت عمومی و تامین سلامت و امنیت غذایی فعالیت دارند.

نماینده مردم شهرستان سراب در مجلس ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت آینده ایران نیاز به غذای سالم و با کیفیت و عاری از عوامل بیماری‌زا اجتناب‌ناپذیر است. ارزش ریالی دام، طیور و زنبور عسل و آب‌زیان کشور با 65 میلیون راس گوسفند، 8 میلیون راس گاو، گوساله و گاومیش و بیش از 14 میلیون تن فرآورده خام دامی به اضافه کارخانجات و تاسیسات مربوطه اگر محاسبه شود سر به فلک می‌زند.

وی با اشاره آمار بیماری‌های مشترک بین انسان و سایر جانوران، گفت: 800 نوع بیماری بین فرآورده‌های دامی و انسان مشترک است. سالیانه بخش اعظم تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران بیماری‌های مشترک هزینه می‌شود. دامپزشکان با ایثار خود شبها بیدار می‌مانند تا غذای سالم به دست مردم برسانند. آنان سهم بسزایی در کنترل و پیشگیری بیماری دام و انسان دارد از این رو اجرای طرح‌های واکسیناسیون دام، طیور و انسان و همچنین پرداختن به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار مهم و ضروری است.95/7/15
موشکاف.
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
2
این ویروس جهش داده شده توسط مثلا انسان وچینی است واونا این رابه جان جهان انداختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
با کدام استناد فرمایش میکنی که جهش داده شده چرا ما ایرانی هی همش دنبال اینیم که کی بود چی بود چه کرد که کرد
آقا طرف استعفا داده میگن استعفا اوندنش.ویروس پاندمیک شده میگن موتاسون دنش.
نمیدونم والا!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
چند نماینده دامپزشک در دوره یازدهم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
0
من یکی ازکاندیداهای تایید صلاحیت شده برای انتخاب یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستم، قبل از انتخابات که هنوز فرصت کافی تا شروع تبلیغات باقی مانده بود، رفتم سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و با مسئول مربوطه مبنی بر تشکیل ائتلاف دامپزشکان تایید صلاحیت شده صحبت نمودم و قرار شد فراخوان بدهند تا این مهم به تحقق بپیوندد و درصورتی که هرکدام از دامپزشکان محترم موفق به ورود شدند،علاوه بر دیگر وظایفشان، پی گیر امور این قشر مظلوم فرهیخته و همچنین ارتقاء بیش از پیش حرفه شریف دامپزشکی باشند که کشور از مواهب آن بهره مند گردد ، که البته تا به امروز نه فراخوانی داده اند و نه تماسی گرفته اند که نتیجه را به بنده اطلاع بدهند.

متاسفم......
نظر شما
ادامه